طی چند هفته اخیر و به عناوین مختلف موضوع مذاکره بین آمریکا و ایران مطرح شده است و رسانه‌های داخلی و خارجی به تحلیل چنین رویکردی پرداخته‌اند. پیچیدگی‌های موجود و موضوع هسته‌ای ایران شرایطی را به وجود آورده که نیاز به بررسی کارشناسی دقیق دارد که در نهایت بتوان تصمیم درستی اتخاذ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت و گو با روزنامه مردم‌سالاری با تاکید بر اینکه ما به هیچ وجه با گفت‌وگو با آمریکا یا کشور بزرگ دیگری مخالف نیستم، گفت: اما قبل از آن باید دو موضوع اعتماد در داخل و خارج حل شود و رویکرد مناسب در سیاست خارجی و اقتصادی اتخاذ گردد.

محمد علی سبحانی، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل و سفیر پیشین ایران در سوریه به پیشنهاد مذاکره تهران و واشنگتن برای حل مسئله هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت‌وگوی بین ایران و آمریکا را در صورت وجود شرایط مناسب اقدام مثبتی دانست و اظهار داشت: هرچند که سابقه منفی در روابط ایران با آمریکا طی 50 سال گذشته وجود داشته و خطاهای بسیاری هم آمریکایی‌ها در ایران انجام دادند اما با اینکه گفت‌وگویی بین دو کشور صورت پذیرد مخالفتی نیست ولی این ادبیاتی هم که امروز بعضی از رسانه‌های اصولگرا و دولت مطرح می‌کنند چندان مطلوب نیست چرا که مسائل بین دو کشور پیچیده‌ است. متاسفانه به دلیل آن‌که مسئولین ما بعضا قبل از اینکه روی مسائل خوب فکر کنند و مسائل کارشناسی شود، مطالب خود را مطرح می‌کنند و می‌بینیم که در موضوع پرونده هسته‌ای رئیس جمهور از آنجایی که قطعنامه‌ها را کاغذ پاره‌هایی بی‌اهمیت تلقی می‌کند شروع می‌کند و امروز به اینجا می‌رسد که ما برای حل مشکل هسته‌ای باید با آمریکا مذاکره کنیم. این مسئله‌ای که مشکل‌ساز است و معتقدم که نه آن اظهارات قبلی حساب شده است و نه این صحبت‌های جدید.

وی با اعلام اینکه هر گونه گفت‌و‌گو و مذاکره صرفا نمی‌تواند برای گفت‌و‌گو و مذاکره باشد و یا تنها به جنبه تبلیغی آن توجه کنیم، یادآور شد: امروز ما نیاز جدی به آن داریم که رویکردمان را در سیاست خارجی و در سیاست داخلی تغییر دهیم، آن‌گاه ما می‌توانیم با قدرت مذاکره کرده و از حقوق ملت ایران دفاع کنیم.

در شرایطی که امروز کشور با آن مواجه است چه شرایط داخلی و چه شرایط خارجی، به نظر من وارد شدن در گفت‌وگوی با آمریکا یک اشتباه تاریخی و استراتژیک خواهد بود چرا که شرایط داخلی و خارجی کشور ما در حال حاضر هر دو بحرانی و درگیر مشکلات اقتصادی است و عدم ثبات در آن وجود دارد بنابراین گفت‌وگو کردن تا حدودی قابل تامل است.

سبحانی در ادامه افزود: به نظر من قبل از این‌که وارد این فاز شویم مسئولین کشور در مورد حل مشکلات فکر کنند و ببینند که مشکل از کجاست که از کاغذ پاره بودن قطعنامه‌ها به این می‌رسیم که رئیس دولت می‌گوید تنها راه‌حل مشکل هسته‌ای آن است که با آمریکا مذاکره کنیم. باید مشکل اصلی که همان رویکردهای دیپلماسی تهاجمی دولت و رفتار غیردیپلماتیک آن در صحنه‌های بین‌الملل است که منجر به آن شده که اعتماد بین‌المللی نسبت به ایران تضعیف شود و از طرف دیگر سیاست‌های اقتصادی آن‌ها و به علاوه تحریم‌ها که در اثر همان سیاست غلط سیاست خارجی و مسائلی که وجود دارد و بخش زیادی هم مربوط به آن می‌‌شود، باعث شده که وضعیت اقتصادی کشور به این شرایط برسد.

وی ابراز عقیده کرد: ایران باید در زمینه وضعیت داخلی کشور وارد رویکرد جدیدی شود و یک اتحاد ملی شکل گیرد که این اتحاد ملی قدرت ملی را به دنبال داشته باشد و این قدرت ملی در کنار آن دیپلماسی صحیح و رویکرد سیاسی داخلی و خارجی مطلوب اتخاذ شود چرا که این وضعیت به ما کمک می‌کند که در شرایط گفت‌وگو و مذاکره قرار بگیریم.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل تصریح کرد: به نظر من امروز صحبت کردن از مذاکره یک آدرس غلط دادن است و اولویت کشور مسائل دیگری است. مسئله مهم آن است که چه اتفاقی رخ داده که رئیس دولت یکباره از کاغذ پاره بودن قطعنامه‌ها به این شرایط می‌رسد و از یک طرف برای کشور هزینه‌سازی می‌کند.

وی افزود: من معتقدم دولت نباید با همه نظام‌ بین‌الملل درگیر می‌شد که نتیجه آن شود که کشور با مشکلات فراوان و یا بحران‌های متعدد روبرو شود و نه حالا که مسائلی هست بدون اینکه هدف را شناسایی کنیم و بدانیم که در مورد چه چیزی مذاکره کنیم و دستور کار مذاکره چیست؟ اگر صحبت از آن باشد که همه دنیا به آمریکا ختم می‌شود، این نگاه غلط به نظام بین‌الملل باید اصلاح شود. دنیا دنیای بزرگی است و فرصت‌های زیادی وجود دارد و ایران اگر بخواهد وارد گفت‌وگو با جامعه جهانی شود نه فقط آمریکا به جای اینکه با آمریکا گفت‌وگو کند باید دو بحران اعتماد در داخل و خارج را حل کند و رویکرد صحیح در سیاست خارجی و اقتصادی را پیگیری کند چرا که این شرایط منجر به آن می‌شود که کشور قدرت بیشتری پیدا کند، یعنی همه نیروهای داخلی بر سر همین دو اصل متحد باشند؛ آن‌گاه با جامعه‌ جهانی بر سر حقوق هسته‌ای و کیفیت تعامل با جهان ممکن است بتوانیم به نتایج بسیار خوبی هم برسیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.