دکتر"راغده مصری" اهل لبنان "می گوید :جوانان جنبش مقاومت ما پیرو صداقت و درستی امام خمینی هستند.امام خمینی، شفاف و با صداقت بود و هرگز به خود مغرور نشد.او زبان حق بود وازموضع خود عقب‌نشینی نمی‌کرد.او درهیچ مورد سستی نکرد. این ازآن چیزهایی است که همیشه درذهن ما باقی خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران، دکتر"راغده مصری" در یک خانواده فرهنگی بزرگ شده است. پدروخواهروبرادرانش پزشک هستند. اما وی رشته فلسفه و تاریخ را برگزیده است. اصالت آنها ایرانی است و نسبشان به "میرزا رضای کرمانی" می‌رسد که ناصرالدین شاه را کشت. پدر بزرگ آنها مرحوم "شیخ حسن کرمانی" بعد از مرگ ناصرالدین شاه به مصر مهاجرت کرد.پدرش که هنوز ملیت ایرانی دارد، روابط صمیمانه‌ای با امام موسی صدر داشت.
همسر دکترراغده مصری، عضو گروه حزب‌الله بود و پسرش عضو جنبش مقاومت است. دکترراغده مصری در گروههای فرهنگی و مبارزاتی مختلف فعالیت داشته‌ ودرحال حاضر نیزدر«انجمن زنان برای آزادی قدس» فعالیت دارد.
وی لیسانس خود را دررشته فلسفه و فوق لیسانس ودکترای خود را در رشته تاریخ گذراند.ازهمان ابتدای ورود به دانشگاه، تحقیقات و مطالعات خود را آغاز کرد.اولین آموزه‌های وی درباره حضرت مهدی(عج) بود و سپس در فعالیتهای فرهنگی حزب‌الله وارد شد.
درباره زندگی امامان معصوم علیهم السلام و درباره زندگی امام خمینی تحقیق ومطالعه کرد ومقالاتی نوشت. موضوع پایان‌نامه فوق لیسانسش «امامت، قرآن و سنت در دانشگاه لبنان» بود که در سال 1993 میلادی ازآن دفاع کرد.این پایان‌نامه همچنین درجهت رساندن افکار امام خمینی به دانشگاهیان لبنان به نقش امام و ولایت فقیه نیز پرداخته است. در دانشگاه اسلامی "خلدون" نیز ثبت‌نام کرد وپایان‌نامه دیگری درباره تئوری دولت در نهج‌البلاغه نوشت که الهام گرفته از اجلاس "شیخ مفید" در تهران بود.رساله دکترای وی در باره مدارس فقهی در قرن چهارم هجری در عراق بود.
در دانشگاه لبنان چندین تحقیق انجام داده‌ و بر اثر آن در چند اجلاس شرکت کرد. همچنین کتابی با نام "المشرق العربی" نوشت که در واقع تحلیل از استعمار تا مقاومت است. دراین‌مورد تقدیرنامه دریافت داشت. برخی دیگر از تحقیقات وی در باره تاریخ بیروت و تاریخ عسکر، تحقیقی درباره حضرت زهرا سلام الله علیها، کتاب مقاومت اسلامی که بعد از آزادسازی لبنان نوشته شد، کتابچه‌ای راجع به سید عبد اللطیف الدمین و غیره. در حال حاضر نیز مشغول نوشتن داستانی در مورد نقش زنان در مقاومت است.
دکترراغده مصری مطالعات و تحقیقاتی درمورد امام خمینی داشته است که دراین باره گفت، درباره امام خمینی مطالعات و تحقیقات زیادی داشته‌ام که عمدتاً راجع به نقش فرهنگی و سیاسی ایشان بوده است. ما بسیار تحت تأثیر امام خمینی که ملت ایران را نجات داد هستیم و تبعیت از او و علاقه ما به او موجب شد تا انجمن زنان آزادی قدس را تأسیس کنیم. هدف این انجمن آن است که نشان دهیم آرمان امام خمینی است که مسلمانان را متحد می‌کند، مستضعفین را متحد می‌کند و نهایتاً آنان را به آزادی می‌رساند. امام خمینی، نقطه آغاز است. او برای ما مثل باران رحمت بود. وقتی امام آمد لبنان در مرحله بسیار حساسی بود. ما معتقدیم که ربوده شدن امام موسی صدر به طور مسلم به دلیل روابط بسیار محکمی بود که او با امام خمینی داشت و ربودن او ناشی از ترس از کشیده شدن انقلاب اسلامی به منطقه ما بود. در آن مرحله که امام موسی صدر ربوده شد اوضاع حکومتهای عربی در فرمانبرداری و فروتنی نسبت به استکبار مانند حکومتهای کنونی بود. وضعیت دولت لبنان هم همین طور بود و قرار بود توافق‌نامه‌‌ای به ضرر ما منعقد شود که آمدن امام خمینی ما را نجات داد. الحمدلله عده‌ای از بزرگان ما پیرو امام خمینی بودند و عده‌ای از جوانان ما هم با در همین راه جهاد کردند و اوضاع به نفع اسلام و لبنان تغییر یافت.
ما برای وحدت عربی و طرح ملی‌گرایی برنامه داشتیم ولی تمام طرح ها بعد از توافقنامه‌های ذلت بار با شکست مواجه شد. تا اینکه امام خمینی با نظریه اسلامی وارد جامعه شد و مردم را به هویت اصلی و ارزشها و اعتقادات خود بازگرداند. ما شاهد بودیم که ملت ایران با حفظ هویت اسلامی خود و پیروی به امام حسین علیه‌السلام و اهل بیت علیهم‌السلام چطور توانست به پیروزی برسد. گروهی از جوانان ما نیز به همین هویت اسلامی خود بازگشتند و ما راه و روش خود را تغییر دادیم. الان ما دارای راه اصیل اسلامی هستیم و گروههای اسلامی نیز در حال توسعه و پیشرفت هستند. در واقع جوانان جنبش مقاومت ما پیرو صداقت و درستی امام خمینی هستند. امام خمینی، شفاف و با صداقت بود و هرگز به خود مغرور نشد. او زبان حق بود و از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کرد. او در هیچ مورد سستی نکرد. این از آن چیزهایی است که همیشه در ذهن ما باقی خواهد بود.
امام خمینی دور اندیش بود. وقتی او می‌گفت آمریکا شیطان بزرگ است و دشمن ملتهاست ما دیدیم که این حقیقتی بود که هنوز هم وجود دارد. ملتها دیگر بیدار شده‌اند. این قرن، قرن ملتهاست. نیروهای مقاومت با پیروی از راه امام خمینی این طور پیشرفت کرده‌اند. با تعهد به اسلام و خط ولایت و خط ولایت فقیه، مقاومت اسلامی مصونیت پیدا کرده است. ما می‌بینیم همین که سید حسن می‌گوید چکار کنید همه خود را ملزم به پیروی از سخنان رهبر خود می‌دانند و عمل می‌کنند. عشق به ولایت فقیه زمان که از خصوصیات حزب‌الله است از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و از امام خمینی بدست آمده است. ولی فقیه مردم را متـــحد می‌سازد و مصونیت ایجاد می‌کند.
نهایتاً اینکه حزب‌الله فرزند انقلاب اسلامی است. ما نمی‌توانیم حزب‌الله را از انقلاب جهانی اسلام جدا کنیم. بخصوص حالا که حزب‌الله آزمونهای سختی را تجربه می‌کند. وقتی که انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و امام خمینی پیروز شد همه اقشار ملت همراه او بودند. اکنون هم در لبنان همه اقشار ملت با سید حسن نصرالله هستند. امام خمینی بر وحدت ملی تأکید داشتند؛ سید حسن نصرالله هم همین تأکید را دارد. تجربیات امام خمینی به همان صورت در سید حسن نصـرالله دوباره شکل می‌گیرد و تکرار می‌شود. جدیداً در تمام فریادهای اعراب به مقاومت اسلامی عنوان دلیری داده می‌شود. یعنی انقلاب اسلامی در ایران بانگ و فریاد اسلام بود. ملتهای عربی از انقلاب اسلامی ایران و اندیشه‌های بنیانگذار آن استقبال می‌کنند.
خصوصیات اخلاقی مقاومت اسلامی و روحیات آنان در همزیستی با مردم باعث جلب مردم به سوی آنان شده است. یکی از خصوصیات مهم امام خمینی، تواضع ایشان بود. ما اکنون این تواضع را در سید حسن نصرالله می‌بینیم. خصوصیات برآمده از امام خمینی و انقلاب اسلامی در جنبش مقاومت متجلی است.
این درباره ملت لبنان،اما درباره فلسطین، امام خمینی این مسئله را از حوزه تنگ ودیدگاههای جهان عربی بیرون آورد و آن را به تمام جهانیان منتقل کرد. ما شاهد بودیم که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، ایران از ملت فلسطین حمایت کرد و آنان را از چارچوب تنگی که در آن اسیر بودند آزاد ساخت. همه اینها باعث شد که فلسطینیان اعتماد بیشتری به خود پیدا کنند و به هویت اصیل اسلامی خود بازگردند. و این تنها راه نجات از آمریکا دشمن اصلی ما مسلمانان است.
در مورد اوضاع حماس باید بگویم که آنها سعی می کنند تجربیات حزب‌الله را به کارگیرند ولی تازه‌کار هستند و با گروهک های فلسطینی مشکل دارند. در حالی که حزب‌الله به رشد و تکامل رسیده است. حزب‌الله از انقلاب اسلامی ایران درس گرفت و توانست بر مشکلات فائق آید. حماس سعی می‌کند از جا برخیزد ولی دشمنانش زیادند. دشمن آمریکایی و یهودی از داخل و خارج علیه حماس تحریک می‌کنند.
خانم دکترمصری ضمن ارزیابی رابطه اسرائیل با بعضی از حکومت های منطقه،ازتأثیر این رابطه در وحدت ملل مسلمان نیز گفت،استعمار جدید با اعلامیه بالفور و تشکیل رژیم صهیونیستی، وارد منطقه شد که در نتیجه آن حکومتهای سرسپرده حاکم شدند. تشکیل چنین حکومتهایی با آن اعلامیه لازم و ملزوم یکدیگرند. البته چند نهضت هم علیه این حکومتها انجام شده است که به نتیجه مطلوب نرسید. همچنین می‌دانیم که حکومت در کشورهای عربی نسل به نسل منتقل می‌شود. جز در موارد استثنایی افرادی که روی کار می‌آیند پیرو حکام قبلی هستند و آنچه برای ایشان اصل است منافع مادی خودشان است. آنها از مردم خود فاصله گرفته‌اند و از آمریکا نیز واهمه دارند. آمریکا نیز میان ملتها و حکومتها ایجاد اختلاف می‌کند. چنین اوضاعی باعث شده است که آنان در مسئله فلسطین و ایجاد اتحاد اسلامی سهل‌انگاری کنند.
بنابراین مسئله عادی سازی روابط با اسرائیل یا آنچه در اردن اتفاق افتاد و توافق‌نامه کمپ دیوید و غیره کار چنین حکامی بود و ملتها هیچ نقشی در آن نداشتند. بین ملتها و حکومتهای منطقه فاصله زیادی وجود دارد زیرا حکومتها با ملتها دشمنی دارند و به فکر مصالح ملی نیستند. روش حکام عرب این است. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ملتها به فکر بازگشت به هویت اصیل اسلامی خود افتادند. راه وحدت که اساسی‌ترین مسئله است همین است. در حالی که بعضی از حکومتهای اسلامی می خواهند در رکاب آمریکا و برنامه ‌های آن باشند. بعضی از حکومتها نیز طالب استقلال کشور خود هستند. اتحاد میان اینها دشوار است. اگر مسلمانان واقعاً متحد باشند به اهداف خود خواهند رسید. البته همان طور که امام خمینی اعتقاد داشتند این تصمیم ملتهاست و ان‌شاء‌الله حاصل خواهد شد و همه به آزادی خواهند رسید.
همچنین دکترمصری درباره دیدگاههای امام خمینی راجع به زنان معتقد است،امام خمینی با اتکا به اسلام جنبش نوینی بوجود آورد و اسلام ظاهری را به اصالت خود بازگرداند. زیرا تحریفهای زیاد در این دین الهی باعث دور شدن مردم از آن شده بود. امام خمینی با معرفی اسلام اصیل جایگاه واقعی زن را هم نشان داد. نقش امام در این راه بسیار بزرگ است. در انقلاب اسلامی ما شاهد نقش و اهمیت زنان و دستاوردهای آنان بودیم. امام، زن را محور جامعه انسانی می داند. اوست که مرد را می سازد. از نظر امام خمینی، شکست زن یعنی شکست جامعه. استکبار به همین دلیل از زنان استفاده ابزاری می‌کند. امام از زنان حمایت می‌کرد و به آنان روحیه می بخشید و آنان را به تحصیل و پیشرفت سوق می‌داد. خدا را شکر می‌کنیم که با نهضت امام خمینی، زنان ـ بخصوص در لبنان ـ ارزش شخصیت خود را یافته‌اند. در لبنان بسیاری از زنان تحصیلکرده، با حجاب و پیرو امام خمینی هستند و در موقعیتهای مهم اجتماعی قرار دارند و در راه پیشرفت و ترقی گام بر می‌دارند.
وی به عنوان دبیرتاریخ نیزمقایسه‌ای میان امام خمینی و سایر شخصیت های انقلابی و معروف معاصرمانند سید جمال، گاندی و غیره نموده وگفت،البته هر شخصیت بزرگ تاریخی در شرایط خاصی قد علم کرده است. آنها عموماً دارای صبر و ثبات هستند و کارهای بزرگی انجام داده‌اند اما با امام خمینی قابل مقایسه نیستند. امام خمینی دارای خصوصیات منحصر به فردی بود. امام خمینی زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) است. ندای امام خمینی ویژگیهای خاصی دارد. ما معتقدیم او مؤید به نصر الهی است. او علیه هرگونه ظلم و ستم بود. او می‌توانست هر دردی را درمان کند. ما نمی‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم. شخصیت امام، فراگیر و جهانی بود. انقلاب امام خمینی گستردگی جهانی داشت و اینک تمام جهان همانند یک آبراهه بزرگ واحدی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.