برگزاری انتخابات زودهنگام در برهه‌ای که حزب محافظه‌کار در نظرسنجی‌ها به مراتب از حزب کارگر عقب‌تر است می‌تواند به عنوان یک استراتژی مخاطره‌آمیز برای حزب او به حساب آید.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، ایجاد توازن بین استمرار و تغییر همواره به عنوان یکی از شاخصه‌های سیاست‌ورزی در بریتانیا بوده است، اما در صورت شکست حزب محافظه‌کار و تغییر دولت به نفع حزب کارگر، این بار بریتانیا دوره‌ای را تجربه خواهد کرد که نزدیک به ۲ قرن اخیر بی‌سابقه است.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه تاریخ برگزاری انتخابات سراسری را برای ۴ ژوئیه (۱۴ تیر) تعیین کرد و گفت که بریتانیایی‌ها می‌توانند آینده خود را در این رای‌گیری انتخاب کنند؛ هر چند که انتظار می‌رود حزب متبوع او یعنی حزب محافظه‌کار پس از ۱۴ سال در درست داشتن قدرت، این بار از حزب اپوزیسیون کارگر شکست بخورد.

با پایان دادن به ماه‌ها گمانه‌زنی درباره زمان رأی‌گیری جدید، ریشی سوناک ۴۴ ساله روز چهارشنبه در مقابل دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در خیابان داونینگ در زیر باران شدید ایستاد و اعلام کرد که انتخابات را زودتر از حد انتظار برگزار می‌کند.

سوناک در این باره گفت: من امروز با پادشاه درخصوص انحلال پارلمان صحبت کردم. پادشاه با این خواسته موافقت کرد و ما در تاریخ ۴ ژوئیه  انتخابات سراسری برگزار خواهیم کرد.

این در حالی است که برگزاری انتخابات زودهنگام در برهه‌ای که حزب محافظه‌کار در نظرسنجی‌ها به مراتب از حزب کارگر عقب‌تر است می‌تواند به عنوان یک استراتژی مخاطره‌آمیز برای حزب او به حساب آید.

سوناک در لحظه اعلام این خبر تقریبا همواره در حال فریاد زدن بود تا صدایش شنیده شود و دلیل آن هم این بود که تعدادی معترض در همان حوالی در حال پخش سرود حزب کارگر بودند. سوناک در ادامه در مورد دستاوردهایش در دولت، هم به عنوان نخست‌وزیر و هم به‌عنوان وزیر دارایی سابق، سخنرانی کرد.

چرا سوناک الان این ریسک را پذیرفت؟

او گفت: «اکنون زمانی است که بریتانیا باید آینده خود را انتخاب کند». وی این انتخاب را انتخابی بین «ثبات اقتصادی با حزب محافظه‌کار» و «ناشناخته‌ها با حزب کارگر» توصیف کرد.

او در حمله به حزب کارگر گفت که استارمر، رهبر حزب کارگر برعکس او است و همیشه «راه آسان» را انتخاب می‌کند و هیچ برنامه‌ای ندارد.

سوناک نه تنها در نظرسنجی‌ها از حزب کارگر عقب‌تر است، بلکه تا حدودی از سوی برخی در هم حزبی‌های خود نیز رانده شده است، و به طور فزاینده‌ای به گروه کوچکی از مشاوران خود متکی است تا این کارزار انتحاباتی سخت را سپری کند.

به نظر می رسد ریشی سوناک با داشتن دستاورد اقتصادی مانند کاهش تورم و رشد اقتصاد با سریع‌ترین سرعت خود در سه سال اخیر، تصمیم گرفته است که اکنون زمان آن رسیده که ریسک کند و دستور کار خود برای دوره جدید را به طور رسمی به رای دهندگان ارائه دهد.

این مشاور سابق مالی در حوزه سرمایه گذاری و وزیر دارایی سابق بریتانیا، کمتر از دو سال پیش کار خود را به عنوان نخست وزیر بریتانیا آغاز کرد. از آن زمان، او برای تعیین موقعیت خود تلاش کرده است و هر بار ناامید شده است که چرا از موفقیت‌های او قدردانی نشده است.

خط مقدم حمله در هر حزب کدام است؟

هر دو حزب کارزار انتخاباتی خود را از قبل آغاز کرده‌اند، و همین حالا هم خطوط مقدم حمله آن‌ها در حوزه‌های اقتصادی و دفاعی و از قبل مشخص شده است.

سوناک و دولت او حزب کارگر را به برنامه‌ریزی برای افزایش مالیات در صورت به قدرت رسیدن متهم می‌کنند. آنها همچنین استدلال می‌کنند که حزب کارگر در یک دنیای خطرناک‌تر نمی‌تواند گزینه قابل اعتمادی برای دفاع از بریتانیا باشد، چرا که این حزب فاقد یک برنامه قوی و منسجم است، اتهاماتی که حزب کارگر آن را رد می‌کند.

از آن طرف هم، حزب کارگر دولت کنونی را به ۱۴ سال سوءمدیریت اقتصادی متهم می‌کند که باعث بدتر شدن وضعیت مردم شده است.

اگر حزب کارگر در انتخابات پیروز شود، بریتانیا که روزگاری به ثبات سیاسی شهرت داشت، برای اولین بار از دهه ۱۸۳۰ میلادی به این سو، شش نخست وزیر را در طول هشت سال اخیر تجربه خواهد کرد.

دیپورت مهاجران به رواندا قبل از انتخابات

حزب کارگر قبل از اعلام این خبر گفته بود که برای انتخابات آماده است.

سخنگوی استارمر، رهبر حزب کارگر به خبرنگاران گفت: «ما کاملاً آماده هستیم تا هر زمان که نخست وزیر انتخاباتی را اعلام کند، برویم. ما یک کمپین کاملاً سازمان یافته و عملیاتی داریم و فکر می‌کنیم که کشور برای یک انتخابات عمومی فریاد می‌زند.»

استارمر هفته گذشته مبارزات انتخاباتی حزبش را با تعهد به «بازسازی بریتانیا» آغاز کرد و اولین گام هایی را که به گفته او حزب کارگر در صورت تشکیل دولت بعدی انجام خواهد داد، بیان کرد.

سوناک امیدوار است که اولین پروازها در طرح مهاجرتی او با فرستادن پناهجویان غیرقانونی به رواندا به محبوبیت حزبش بیافزاید. اولین تاریخ ممکن برای این پروازها ۲۴ ژوئن (۴ تیر)، ۱۰ روز قبل از انتخابات است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.