قدم اول که شامل آتش بس و مبادله اسرا و تضعیف دولت نتانیاهو است اگر با موفقیت پیش برود ،که البته با موانعی هم روبرو خواهد شد، باعث میشود که امریکا با همکاری عربستان و دیگر کشورهای عربی و شرکای اروپایی قدم دوم خود را که شامل وحدت مدیریت کرانه غربی و غزه و سپس آغاز گفتگوهای دو کشوری و رابطه اسرائیل با عربستان است محکم تر بردارد.

عبدالرضا فرجی راد، کارشناس مسائل ژئوپلتیک در یادداشتی برای جماران نوشت: روزنامه عبری زبان «معاریو» خبر داده است که برخی منابع سیاسی در اسرائیل اخیرا نسخه جدیدی از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت درباره غزه را منتشر کردند که شامل آتش‌بس فوری و دائمی در غزه و مخالفت با عملیات نظامی احتمالی رژیم اسرائیل در رفح است.

توجه به این خبر به نظر می رسد بالا گرفتن دعوای جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل جدی شده و این احتمال را نباید از نظر دور داشت که با توجه به گفتگوهای اخیر امریکا با عربستان و مقاومت نتانیاهو ، آنها در نظر داشته باشند که غزه را در اختیار  مقام های  مسئول در کرانه غربی قرار بدهند، رهبران حماس فعلا از غزه خارج شوند و نهایتا دولت نتانیاهو با فشار داخلی و آمریکا تغییر یافته و مذاکرات اعراب و دولت جدید اسرائیل برای تشکیل دو کشور آغاز شود.

این احتمال را هم نباید از نظر دور داشت  که بخشی از مذاکرات غیر مستقیم اخیر ایران و آمریکا در مسقط هم به این موضوع اختصاص یافته باشد و نمی تواند صرفا در رابطه با حوثی ها و بحران در دریای سرخ و تنگه باب المندب باشد.

اینکه در چند روز اخیر  هم به طور گسترده این خبر در رسانه های غربی منتشر شد که  رهبر حزب الله لبنان قول داده که پای ایران را به درگیری با اسرائیل به میان نکشد،  می تواند در همین رابطه باشد. بدین معنی که پیامی به اسراییل منتقل می شود که ایران به دنبال درگیری بین حزب الله و اسرائیل نیست تا هرگونه بهانه از اسرائیل گرفته شود و اگر اسرائیل بخواهد حمله ای به لبنان داشته باشد خود حزب الله وظیفه دفاع از لبنان را به عهده خواهد داشت  که البته با توجه به وضعیت فعلی اسرائیل انجام چنین حمله ای کمی بعید به نظر میرسد.  ضمن اینکه آتش بس در غزه جبهه حزب الله و دریای سرخ را هم آرام می کند.  در خبرها آمده بود هفته پیش وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز سفری به عربستان سعودی داشت که در رابطه با مسائل دو جانبه  خبر زیادی منتشر نشد که احتمال ارتباط سفر با موارد بالا و گفتگو در رابطه با مسائل منطقه وجود دارد.

اگر امریکا بتواند قطعنامه عدم حمله به رفح و آتش بس را از شورای امنیت بگیرد نتایج ذیل را میتواند به دنبال داشته باشد:

  • موفقیت برای بایدن محسوب می شود که به تدریج تبلیغات جهانی علیه او به خاطر حمایت از اسرائیل کمرنگ شده و جای خود را به تحمیل اراده به نتانیاهو می دهد. ضمن اینکه این اقدام می تواند بخشی از رای غیر بومی های آمریکا را که از جو بایدن به خاطر حمایت از اسرائیل عصبانی هستند به نفع وی در انتخابات ریاست جمهوری بازگرداند. عموما این گونه افراد در انتخابات قبلی به دونالد ترامپ رای ندادند و رای خود را در سبد دموکراتها انداختند. فاصله بایدن و ترامپ بر اساس آخرین نظرسنجی ها حدود ۲ درصد است که بایدن مصمم است با جذب مجدد غیر بومی ها ، رای آنها را بگیرد.
  • دولت نتانیاهو ضعیف می شود و به جای نتانیاهو آمریکا نجات دهنده گروگانهای اسرائیلی در جامعه اسرائیل  تلقی خواهد شد. این ضعف در داخل اسرائیل ، طلبکاری از دولت تندرو را بیشتر می کند و از آنجا که آمریکا، اتحادیه اروپایی، بریتانیا و اعراب نیز خواهان تغییر دولت اسراییل هستند مساله انتخابات به طور جدی مطرح می شود و رقبای نتانیاهو در داخل و خارج از دولت حملات به وی را تشدید خواهند کرد. در مجموع آنها نتانیاهو را شکست خورده در جنگ معرفی خواهند کرد که بخاطر منافع شخصی این تعداد کشته را در جنگ بر جامعه اسرائیل تحمیل کرد.
  • قدم اول که شامل آتش بس و مبادله اسرا و تضعیف دولت نتانیاهو است اگر با موفقیت پیش برود ،که البته با موانعی هم روبرو خواهد شد، باعث می شود که آمریکا با همکاری عربستان و دیگر کشورهای عربی و شرکای اروپایی قدم دوم خود را که شامل وحدت مدیریت کرانه غربی و غزه و سپس آغاز گفتگوهای دو کشوری و رابطه اسرائیل با عربستان است محکم تر بردارد. به نظر می رسد این پروژه برای بایدن از نقطه نظر انتخاباتی اهمیت داشته باشد و اگر در رسیدن به هدف موفق شود می تواند علاوه بر بهره گیری انتخاباتی، این موفقیت را به نام خود ثبت کند.
  • نتیجه بعدی کاهش تنش بین ایران و آمریکا خواهد بود که نوعی همکاری هر چند با گفتگوهای  غیر مستقیم می تواند به کاهش درگیریهای منطقه ای کمک کند. علاوه بر آن به احتمال قوی مذاکرات مربوط به تفاهم نانوشته بین ایران و امریکا که قبل از بحران غزه دنبال می شد، دوباره پیگیری شود .موضوعی که هم بایدن با توجه به  نزدیکی انتخابات به آن نیازمند است و هم جمهوری اسلامی که از نظر اقتصادی سال خوبی را طبق پیش بینی های کارشناسان پیش رو ندارد. ادامه مذاکرات شاید بتواند باعث دریافت بخش بیشتری از پولهای بلوکه شده و نیز فروش بیشتر نفت در بازار شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی جنگ غزه 2023
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.