برخی از مقام های ارشد حزب جمهوریخواه با انتقاد از بایدن به دلیل محدود کردن اهداف ایالات متحده در برابر نیروهای نیابتی ایران ، خواهان حمله مستقیم به نیروهای ایرانی از جمله در برخی موارد در داخل مرزهای ایران، هستند.

به گزارش جماران، سایت خبری اکسیوس در گزارشی به بررسی واکنش ها در کنگره ایالات متحده نسبت به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در جریان حمله پهپادی به پایگاه نظامی این کشور در مرز سوریه با اردن پرداخته و نوشت:  حمله مرگبار به سربازان آمریکایی در اردن، کنگره را به شدت بر سر میزان دخالت آمریکا در درگیری رو به رشد در خاورمیانه درگیر کرده است.

دولت جو  بایدن می گوید که پاسخی به این حمله در راه است . همزمان اعضای کنگره تلاش می کنند درباره ماهیت این پاسخ نظامی اظهار نظر کنند و همزمان پاسخی هم برای این پرسش داشته باشند که آیا عکس العمل آمریکا می تواند این کشور را به  طور کامل به یک جنگ منطقه ای بکشاند یا خیر؟

حمله پهپادی به مقر نیروهای آمریکایی که منجر به کشته شدن سه نفر از آنها شد تشدید فوق العاده تنش در چرخه حملات تلافی جویانه بین ایالات متحده و گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران در سراسر خاورمیانه به حساب می آید. چرخه خشونتی که نیروهای مورد حمایت ایران می گویند در پاسخ به حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ با حماس آغاز شده است.

برخی از مقام های ارشد حزب جمهوریخواه با انتقاد از بایدن به دلیل محدود کردن اهداف ایالات متحده در برابر نیروهای نیابتی ایران ،  خواهان حمله مستقیم به نیروهای ایرانی  از جمله در برخی موارد در داخل مرزهای ایران، هستند.

با این وجود، ایده حمله مستقیم به ایران با واکنش شدید دو حزبی از سوی برخی قانونگذاران مواجه شده است.

Zach Nunn از نمایندگان جمهوری خواه از ایالت آیووا در این باره می گوید: نگرانی من در اینجا این است که مردم چیزهایی را در فضای خبری 24 ساعته بگویند و سپس متوجه شوند که تعهدی 20 ساله دارند که آماده اجرای کامل آن نیستند.

جیم مک گاورن، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان، گفت: این یک فیلم نیست. من واقعا نگران افرادی هستم که بر طبل جنگ می کوبند. همه فکر می کنند ژنرال هستند اما واقعیت این است که ما در فیلم بازی نمی کنیم و باید در چارچوب زندگی واقعی تصمیم گیری کنیم.

اندی بیگز، نماینده جمهوری خواه در گفت و گو با اکسیوس با رد درخواست هم حزبی های خود برای حمله به ایران می گوید:  آدم های یکسان با همان نت همیشگی فراخوان برای جنگ البته در محورهای مختلف، آنها همین آهنگ را بارها و بارها تکرار کرده اند.

 حتی مایکل مک کال رئیس جنگ طلب کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در حمایت قاطعانه از حمله در داخل ایران به اندازه برخی از همتایان جمهوریخواه خود در سنا پیش نمی رود.

مک کال در پاسخ به آکسیوس ادعا کرده  که ایالات متحده باید به دنبال اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق، سوریه و یمن برود  اما در حالی که ضربه مستقیم به ایران باید یک گزینه روی میز باشد، دولت باید تمام عواقب انجام این کار را در نظر بگیرید.

برخی از اعضای کنگره ( اعضای مجلس نمایندگان و سنا)  از دولت درخواست کرده‌اند که اطلاعات بیشتری در مورد این حمله در اختیار آنها قرار بدهد.

درگیری بر سر واکنش دولت در بحبوحه بحث گسترده‌تر در مورد اختیارات ریاست جمهوری در حوزه جنگ و اینکه آیا بایدن باید به دنبال مجوز کنگره برای حملات هوایی باشد، رخ می دهد.

یک نمانیده جمهوری خواه به آکسیوس گفته که ممکن است با این اظهار نظر رای خود را از دست بدهد اما همه باید به این پرسش پاسخ بدهند که آیا دولت قرار است نیروهای آمریکایی در منطقه را در معرض خطر قرار بدهد و موشکی به داخل ایران شلیک کند؟

یک نمانیده دموکرات دیگر هم به آکسیوس می گوید که آنچه همه درباره آن صحبت می کنند اعلام جنگ نیست بلکه انجام حملات هدفمند و تاکتیکی است.  همه روسای جمهور نیاز به توانایی محافظت از ارتش خود در خارج از کشور دارند، بدون اینکه خود را ملزم به حضور در مجلسی کنند که نمی تواند یک لایحه را هم تصویب کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی ایران و آمریکا

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.