گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

کارشناس سیاست خارجی: روس ها برای رابطه با اعراب اشتیاق دارند و نسبت به عبور از خط قرمز های ما حساسیتی ندارند / رابطه ایران و روسیه استراتژیک نیست

ما با روسیه هیچ وقت به رابطه استراتژیک نرسیدیم. روسیه با برخی کشورها رابطه استراتژیک دارد و نام این کشورها را در گزارش سالانه سیاست خارجی خود درج می کند و لیست این کشورها در سایت اینترنتی وزارت خارجه روسیه وجود دارد، اما نام ایران در این لیست نیست.

یک کارشناس امور خاورمیانه با اشاره به ادعاها نسبت به جزایر سه گانه گفت: رابطه استراتژیکی بین ایران و روسیه وجود ندارد و این از آن مسائلی است که جزو آرزوها و خواسته های برخی از مقامات ماست و چون آن را به زبان می آورند فکر می کنند این اتفاق می افتد و رابطه استراتژیک می شود؛ در حالی که اصلا این طور نیست.

سیدعلی حسینی درباره موضع گیری اخیر روسیه درباره جزایر سه گانه به خبرنگار جماران گفت: دقیقا یک سال و 15 روز پیش در تویتی هشدار داده شد که با روس ها از همین الان باید وارد مذاکره شد و درباره جزایر سه‌گانه خط قرمزها را باید به آنها فهماند و کلا دستگاه دیپلماسی باید پیشگیرانه نسبت به این موضوع ورود می کرد. متاسفانه دستگاه سیاست خارجی ما انفعالی عمل می کند و به جای تحلیل و بررسی چنین اتفاقاتی و پیشگیری از آن، وقتی با این اتفاقات مواجه می شود تازه به دنبال موضع گیری و اعتراض می روند .

او افزود: من آن زمان نظرم این بود که دستگاه سیاست خارجی با روس ها مذاکرات خود را آغاز کنند چون از نوع رویکرد روسیه به کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس اطلاع داشتم و می دانستم با توجه به اشتیاق روس ها به گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با اعراب حاشیه خلیج فارس هستند، اماراتی ها هم از این موضوع سوء استفاده می کنند و  موضوع جزایر ایرانی را در پیش نویس مذاکرات و توافقات مطرح خواهند کرد. و روسها هم نسبت به آن حساسیتی نخواهند داشت. البته متاسفانه دستگاه سیاست خارجی این کار را نکرد و امروز می بینیم که روس ها برای بار دوم این چنین درباره جزایر ایرانی موضع گیری می کنند. 

 

متأسفانه دستگاه سیاست خارجی ما انفعالی عمل می کند و به جای تحلیل و بررسی چنین اتفاقاتی و پیشگیری از آن، وقتی با این اتفاقات مواجه می شویم تازه به دنبال موضع گیری و اعتراض می روند.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا این مواضع با روابط استراتژیک ایران و روسیه در تضاد نیست ؟ گفت: رابطه استراتژیکی بین ایران و روسیه وجود ندارد و این از آن مسائلی است که جزو آرزوها و خواسته های برخی از مقامات ماست و چون آن را به زبان می آورند و تکرار می کنند ، تصورمی کنند این اتفاق می افتد و رابطه استراتژیک می شود در حالی که اصلا این طور نیست. رابطه ایران و روسیه استراتژیک نیست رابطه استراتژیک تعریف دارد و دو طرف باید در سطح سران موافقت کنند  و یک طرفه نیست..

روس ها از ما انتظار داشتند ما اشغال کریمه توسط این کشور را به رسمیت بشناسیم و کریمه را جزئی از خاک روسیه بدانیم، اما از سال 2014 تاکنون ایران از این کار به درستی امتناع کرده است

او تاکید کرد:  ما با روسیه هیچ وقت به رابطه استراتژیک نرسیدیم . روسیه با برخی کشورها رابطه استراتژیک دارد و نام این کشورها را در گزارش سالانه سیاست خارجی خود درج می کند و لیست این کشورها در سایت  وزارت خارجه روسیه  وجود دارد و نام ایران در این لیست نیست ضمن این که بعضی مقامات روس بارها تاکید کرده اند که رابطه روسیه با ایران استراتژیک نیست. البته ما در مواقعی بیشتر از رابطه استراتژیک با روس ها همکاری کرده ایم ،مانند حمایت از روسیه در جنگ اوکراین در حالی که برخی کشورها که با روسیه رابطه استراتژیک دارند هم این کار را نکردند. و این نشانگر نوعی عدم توازن در روابطه با روسیه بود.

این کارشناس روابط بین‌الملل و نهضت ها گفت: البته روس ها از ما انتظار داشتند ما اشغال شبه جزیره کریمه توسط این کشور را به رسمیت بشناسیم و کریمه را جزئی از خاک روسیه بدانیم اما از سال 2014 تاکنون ایران از این کار به درستی امتناع کرده است و دلخوری روس ها از ما هم مثل استخوان لای زخم روابط ایران و روسیه باقی  خواهد ماند. 

او اضافه کرد: بعد از انتشار این خبر به نظر من مواضع ما درباره بیانیه اخیر روس ها در سطح مقامات کشوری و احزاب و حتی در سطح مردم موضع خوبی بود اما آن موضع گیری قدرتمندانه در این مواقع لازم است که پیش نیاز آن  انسجام ملی و شرایط مناسب از نظر ثروت و بالا بودن ضریب نفوذ کشور در منطقه است و ثروتمند بودن کشور در مقابل کشورهای دیگر است هر چه کشور دارای ثروت و قدرت نظامی بالا باشد و  روابط متوازن با همه کشورهای جهان داشته باشیم و رابطه بین دولت و مردم هم قوی باشد کشورهای دیگر به خود اجازه نمی دهند که درباره پهنه سرزمینی کشور مناقشه کنند و طمع بورزند. مثلا اگر انتخابات آتی مجلس با مشارکت بالای 70 درصد صورت گیرد. قدرت آفرین و یک ثروت ملی برای کشور خواهد بود. 

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا می توان مناقشه با امارات درباره جزایر ایرانی را روزی به صورت کامل حل کرد؟ گفت: همان طور که می دانید کشور امارات متحده عربی متشکل از هفت امارت است و قرار بود که هر پنج سال  یکی از شیوخ امارات قدرت را در این کشور در دست بگیرد اما این اتفاق نیفتاده است و خاندان آل نهیان همچنان حاکم هستند و آنها بر خلاف قانون اساسی این کشور، حکومت را به سایر حاکمان امارت ها نداده اند. خاندان آل نهیان برای این که حکومت را به دیگر شیوخ ندهند ، نیاز دارند یک دشمن خارجی بتراشند و طرح جزایر سه گانه ایرانی در راستای مسائل داخلی امارات است و امارات هم به خوبی می داند با این رفتارها هیچ گاه به خواسته خود ، نخواهد رسید . 

دستگاه سیاست خارجی ما در دوره اصلاحات که کشور از لحاظ انسجام داخلی از ظرفیت بالایی برخوردار بود در دور دوم آقای خاتمی با اماراتی مذاکرات پنهانی داشت و تقریبا به نتایج خوبی هم نزدیک شده بودیم که متأسفانه این موضوع در دولت احمدی نژاد پیگیری نشد و ابتر باقی ماند.

وی افزود:این کشور متاسفانه با توجه به ثروت و موقعیتی که دارد به جای پرداختن به دشمن اصلی اعراب و جهان اسلام یعنی اسراییل تحت تاثیر انگلیس و  صهیونیست ها موضوع جزایر ایرانی را طرح کرده و ایران را به عنوان دشمن فرضی مطرح می کند. البته که هیچ سودی نخواهد برد اما راه حل کمرنگ کردن  موضوع جزایر ایرانی ،  دستگاه دیپلماسی ما با فعالیت های رسمی دیپلماتیک و دیپلماسی عمومی و بخصوص کار علمی در دانشگاه ها ومراکز پژوهشی کشور های عربی ، اروپایی و آمریکایی این شبهه ایجاد شده را بر طرف کند، ضمن این که همان طور که گفتم انسجام داخلی و تقویت قدرت ملی و اقتصادی کشور می تواند به صورت اصولی این مشکلات را در سیاست خارجی بی رنگ کند.

او در پایان گفت: لازم به ذکر است که مردم ایران در داخل و خارج کشور روی تمامیت ارضی اتفاق نظر دارند و در حال حاضر نیروهای نظامی و مردمی در جزیره ابو موسی مستقر هستند و امیدواریم دولت با راه اندازی مجتمع های اقتصادی ، تجاری وگردشگری در رونق جزایر همت گمارد مردم  و نیروهای مسلح کشور همچنان با قدرت تمام از اب و خاک وطن دفاع می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.