سازمان ملل متحد اعلام کرد بیش از 200 مقام و نیروهای امنیتی وابسته به دولت سابق افغانستان از زمان تسلط طالبان در این کشور کشته شده‌اند.

به گزارش جماران به نقل از آناتولی، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» امروز سه‌شنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد: بیش از 200 قتل غیرقانونی مقامات سابق دولت و نیروهای امنیتی افغانستان از زمان تسلط طالبان بر این کشور در دو سال گذشته صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، گروه‌هایی که بیشتر مورد هدف طالبان قرار گرفته اند، نیروهای ارتش، پلیس و اطلاعات سابق بوده‌اند.

یوناما حداقل 800 مورد نقض حقوق بشر را علیه مقامات دولتی و نیروهای امنیتی سابق افغانستان از 15 اوت 2021، زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفت، تا پایان ژوئن 2023 ثبت کرد.

در این گزارش آمده است: افراد قبل از کشته شدن توسط نیروهای امنیتی (طالبان) اغلب برای مدت کوتاهی بازداشت شدند. برخی به بازداشتگاه‌ها منتقل شده و در حین بازداشت کشته شدند، برخی دیگر به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند و کشته شدند، اجساد آنها یا انداخته شده یا به اعضای خانواده تحویل داده شدند».

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که در کنار این گزارش منتشر شد، تاکید کرد: تصویر هشیارکننده‌ای از رفتار با افراد وابسته به دولت سابق و نیروهای امنیتی ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه بیشتر از این، با توجه به اینکه به کارمندان و نیروهای امنیتی سابق اطمینان داده شده که هدف قرار نخواهند گرفت، افزود: این خیانت به اعتماد مردم است. از مقامات بالفعل می‌خواهیم با جلوگیری از نقض بیشتر و محاکمه عاملان، به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر پایبند باشند.

گفتنی است، طالبان در حالی بر سراسر افغانستان مسلط شدند که نیروهای آمریکایی و ناتو پس از دو دهه جنگ در آخرین هفته‌های خروج از این کشور بودند.

نیروهای امنیتی افغان آموزش دیده و تحت حمایت ایالات متحده در برابر پیشروی طالبان از هم پاشیدند و محمداشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان از کشور فرار کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.