اوکراینی ها بعد از حمله به یک کشتی جنگی یک نفتکش روسی را در دریای سیاه مورد حمله قرار داده و خسارت هایی به آن وارد کردند.

به گزارش  جماران به نقل از الجزیره، نیروهای اوکراینی بعد از حمله به یک کشتی جنگی یک نفتکش روسی را در دریای سیاه مورد حمله قرار داده و خسارت هایی به آن وارد کردند.

خبرگزاری تاس روسیه، یک نفتکش روسی در تنگه کرچ، در نزدیکی پل کریمه هدف حمله پهپاد‌های اوکراینی قرار گرفته است. از زمان خروج مسکو از قرارداد دریای سیاه با اوکراین مبنی بر حفاظت از کشتی‌های غیرنظامی، به نظر می‌رسد این نخستین حمله به یک نفتکش تجاری در دریای سیاه باشد.

مرکز هماهنگی نجات دریایی نووراسییسک در دریای سیاه ضمن اعلام اعزام یدک‌کش‌ها برای کمک به کشتی که خود قادر به حرکت نیست گفت: «می‌توانیم بگوییم نفتکش در تنگه کرچ آسیب دیده است أما این آسیب زیاد نیست. یدکش‌ها به محل اعزام شده و درحال بررسی شرایط‌ هستند. آسیب موتور زیاد جدی نیست.»

رسانه های اوکراینی اعلام کردند که برخی منابع در اداره امنیت کشور اعلام کردند که نیروی دریایی عملیات ویژه جدید در دریای سیاه انجام داده است.

این منابع اوکراینی گفتند که یک نفتکش که برای نیروهای روسی سوخت منتقل می کند، در دریای سیاه هدف قرار گرفته است.

به گفته مسئولان وابسته به مسکو در جنوب اوکراین پهپادهای اوکراینی به این نفتکش که تحت پرچم روسیه است حمله کرده اند.

یک مسئول وابسته به روسیه در مناطق تحت اشغال گفت که شماری از کادر این کشتی در نتیجه این حمله زخمی شدند.

همچنین در حمله شبانه پهپاد‌های دریایی اوکراینی به پایگاه دریایی نووراسییسک روسیه، یک کشتی جنگی روسی به شدت آسیب دید. این نخستین قدرت‌نمایی نیروی دریایی اوکراین خارج از مرز‌های این کشور است.

به گزارش مقامات گماشته کرملین در کریمه اشغالی، انفجارهای اخیر هیچ‌ آسیبی به پل کریمه نرسانده است. این پل که تنها مسیر مواصلاتی میان روسیه و کریمه اشغالی است، در ۱۷ ماهی که از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد تا به حال دوبار هدف حمله جدی قرار گرفته و اوکراین تاکنون تنها مسئولیت یکی از این حملات را پذیرفته است.

خبرگزاری آژانس اطلاعات مستقل اوکراین از وقوع سه انفجار در منطقه خبر داد. 

به گفته مقامات گماشته کرملین در کریمه اشغالی، نفتکشی که در تنگه کرچ هدف حمله پهپاد‌های اوکراینی قرار گرفته، سیگ (SIG) نام داشته و با پرچم روسیه فعالیت می‌کرده است.

ولادیمیر روگوف، یکی از مقامات گماشته کرملین در زاپوریژیا فایلی صوتی مبنی بر درخواست یدک‌‌کشی نفتکش مزبور در کانال تلگرام خود منتشر کرده است. آقای روگوف همچنین تصاویری را با عنوان «قطعات و تجهیزات متلاشی شده داخل شناور» در کانال تلگرامش به اشتراک گذاشت. به گفته او این نفتکش، نفت را برای نیروهای روسیه در سوریه حمل می‌کرده است. 

از جهتی دیگر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از دستکاه امنیتی کشور به دلیل انتقال نبردها به روسیه تشکر کرد.

زلنسکی تأکید کرد که گزارشی از «واسیلی مالیوک»رئیس دستگاه امنیت کشور دریافت کرده است اما محتوای این گزارش را فاش نکرد.

 

حمله روز جمعه

بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، کشتی‌های جنگی این کشور پهپاد‌های اوکراین را که بامداد جمعه پایگاه دریایی روسیه در نزدیکی بندر نووراسییسک در دریای سیاه را هدف قرار داده بودند، منهدم کردند. این بندر یکی از مراکز اصلی صادرات روسیه است.

به گزارش کنسرسیوم خط لوله «کاسپین» که اداره یک پایانه نفتی را در این شهر بر عهده دارد، این حملات پهپادی باعث توقف موقت حرکت تمام کشتی‌ها شد. 

کاربران شبکه‌های اجتماعی روسیه نیز بامداد جمعه از شنیدن صدای انفجار و تیراندازی در نزدیکی بندر نووراسییسک خبر دادند که در صورت تایید این موضوع، این نخستین حمله اوکراین به یکی از مراکز اصلی تجاری روسیه خواهد بود. 

کنسرسیوم خط لوله «کاسپین» که در این بندر وظیفه بارگیری نفت در تانکر‌ها را برعهده دارد، همچنین اعلام کرد که تاسیسات این شرکت بر اثر حمله امروز هیچ آسیبی ندیده و بارگیری نفت روی تانکرهای پهلوگرفته ادامه دارد. 

در ویدیوهای منتشر شده توسط خبرگزاری «آسترا» نیز حرکت کشتی‌ها در اطراف بندر نووراسییسک با صدای شلیک گلوله از سمت دریا همراه است. 

سازمان خدمات اضطراری نووراسییسک نیز گزارش‌ها مبنی بر وقوع انفجار را تایید کرده است.

منابع اوکراینی چه می‌گویند؟

یک منبع در سرویس‌ امنیتی اوکراین (SBU) دست داشتن این کشور در حمله پهپادی را تایید کرد.

وی تاکید کرد که کشتی «اولنگورسکی گورنیاک» دچار خسارت جدی شد. این مقام گفت که این کشتی دیگر قادر به انجام ماموریت‌های جنگی خود نیست.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین گفت که این حمله نشان می‌دهد که «پهپادها قوانین بازی را تغییر می‌دهند.»

یک منبع اوکراینی نیز به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که یک پهپاد دریایی با ۴۵۰ کیلوگرم تی‌ان‌تی به کشتی حمله کرده است. وی مدعی شد که ۱۰۰ نظامی روس در کشتی حضور داشتند.

این منبع اوکراینی گفت که این حمله یک عملیات مشترک بین سرویس امنیتی اوکراین و نیروی دریایی کشور بوده است. 

در پی امتناع روسیه از تمدید قرارداد غلات دریای سیاه که به اوکراین اجازه صادرات غلات از بنادر خود به سراسر جهان را می‌داد، تنش‌ها در اطراف بنادر دریای سیاه تشدید شده است. تا کنون پهپاد‌ها و موشک‌های روسیه چند بار تاسیسات و انبار غلات اوکراین در نزدیکی دریای سیاه را هدف قرار داده‌اند. 

روسیه همچنین از حمله پهپاد‌های اوکراین به کشتی‌های جنگی خود که در حال اسکورت یک شناور غیرنظامی بودند، خبرداد. 

به گزارش خبرگزاری تاس، دفاع هوایی روسیه روز جمعه ده پهپاد اوکراینی را نیز در اطراف شبه‌جزیره کریمه سرنگون کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.