گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

عراق در پرداخت بدهی ایران کارشکنی می کند

یک کارشناس سیاست خارجی می گوید که عراقی ها خودشان در پرداخت بدهی ایران کارشکنی می کنند و آن را به گردن آمریکا می اندازند

سیدعلی حسینی کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره وضعیت طلب های ایران از عراق گفت: عراقی ها در پرداخت بدهی ایران بر اساس همان ساز و کاری که تعیین شده است کارشکنی می کنند و آن را به گردن آمریکایی ها می اندازند در حالی که برخی منابع می گویند بانک تجارت عراق که قرار است ، واسطه انتقال این پول به طرفهای معرفی شده از سوی ایران باشد ، پرداخت پول ایران را در دست اندازهای اداری خود انداخته و از پرداخت سرباز می زند.

او گفت: عراقی ها می گویند آمریکا کارشکنی می کند در حالی که برای ما محرز شده است که مشکل با آمریکایی ها قابل حل است.

حسینی با بیان خاطره ای گفت: بعد از سقوط صدام و برآمدن احمد چلبی او به دنبال تشکیل گنگره ملی عراق بود و قصد داشت تمامی احزاب و گروه های عراقی را در آن عضو کند. وقتی با شهید سید محمد باقرحکیم رو به رو شد به او گفت، بیست درصد برای مجلس اعلا عراق سهم در نظر گرفته و می گفت آمریکایی ها اجازه بیشتر از این نمی دهند او یک دستگاه تلفن ماهواره ای داشت و در حین چانه زنی با شهید حکیم با بیان این که خودش شیعه و مایل به دادن سهم بیشتر است، اما آمریکایی ها این اجازه را نمی دهند وانمود می کرد که با استفاده از تلفن ماهواره ای با آمریکایی ها تماس گرفته و آنها را متقاعد کرده است که چند درصدی سهم مجلس اعلا را بیشتر کند. بعد از چند بار چانه زنی و استفاده از تلفن ماهواره ای، حکیم به او گفت از آن سیستم ارتباطی من هم دارم و با آمریکایی ها تماس گرفته ام آنها می گویند هیچ نظری درباره سهم مجلس اعلا و افزایش آن ندارند!

او گفت: ما باید در این زمینه ها با آمریکایی ها ارتباط مستقیم داشته باشیم تا عراقی ها ، آمریکا را برای نپرداختن پولمان بهانه نکنند.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: عراقی ها کلا به زیست دوگانه عادت دارند از طرفی به ما اظهار محبت و دوستی می کنند اما آموخته اند که از این شرایطی که ما در سیاست خارجی داریم به دنبال منافع شخصی خود باشند ، ما نباید اجازه دهیم آنها از این شرایط استفاده کنند. 

او گفت: به عنوان مثال بانک تجارت عراق (تی، بی، آی ) از طرف بانک مرکزی ماموریت دارد که پول های ایران را در قبال خریدهای خارجی ایران به طرف معامله ایران پرداخت کند. اما مدیران و کارمندان این بانک تحریم ها را بهانه کرده اند و تلاش می کنند با سود پول ایران که در این بانک بلوکه شده است ،منافع شخصی خود را بصورت کلان تامین کنند واین رویه را هم کاملا قانونی و سیستمی جلوه می دهند، اما این نباید یک رویه شود.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: عراقی ها یک کار دیگر هم می کنند آنها وقتی به دلیل ندادن پول با قطع جریان گاز ایران مواجه می شوند مردم عراق را علیه ما تحریک می کنند و ما باید افکار عمومی عراق را توجیه کنیم که دولت عراق در پرداخت بدهی ما کارشکنی می کند و اگر مردم عراق واحزاب مشارکت کننده در تشکیل دولت خواهان گاز ایران هستند نباید اجازه کارشکنی به دولتشان بدهند.

او در عین حال گفت: یک نکته در عدم پرداخت پول ایران در عراق هست و آن این که دردوایر دولتی ایران هم شلختگی هایی وجود دارد که کمک به عدم پرداخت از سوی طرف عراقی می کند. و آن را به گردن طرف عراقی می اندازد که باید این را هم در داخل حل کرد.

حسینی درباره آخرین خبری که از توافق بین ایران و عراق مبنی بر تهاتر بدهی گاز با نفت که توسط نخست وزیر عراق اعلام شد، گفت:  این سوال پیش می آید نفت عراق با چه قیمتی محاسبه می شود و ایران این نفت را با توجه به تحریم ها با کدامین قیمت بفروش می رساند ؟! سوابق نشان می دهد اینگونه توافقات نتیجه ملموس و موفقی نخواهد داشت و همچنان اگر وصولی هم باشد قطره چکانی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.