پریگوژین در این پیام صوتی اعلام کرد: در حالی که در 200 کیلومتری مسکو هستیم برای جلوگیری از خونریزی در روسیه نیروهای مان را به پادگان ها باز می گردانیم.

به گزارش جماران به نقل از رویترز، «یوگنی پریگوژین» رهبر گروه مزدور «واگنر» در پیامی صوتی اعلام کرد که نیروهای واگنر برای جلوگیری از خونریزی به پادگان های خود بر می گردند.

پریگوژین در این پیام صوتی اعلام کرد: در حالی که در 200 کیلومتری مسکو هستیم برای جلوگیری از خونریزی در روسیه نیروهای مان را به پادگان ها باز می گردانیم.

رئیس گروه واگنر گفت که به نیروهایش دستور داده است که حرکت به سمت مسکو را متوقف کرده و به پایگاه‌های خود در اوکراین عقب‌نشینی کنند تا از خونریزی در روسیه جلوگیری شود. 

یوگنی پریگوژین گفت در حالی که نیروهایش تنها ۲۰۰ کیلومتر با مسکو فاصله داشتند او تصمیم گرفته است آن‌ها را به عقب برگرداند تا از ریختن خون روسیه جلوگیری کند. 
او نگفت که آیا مسکو به درخواستش برای برکناری وزیر دفاع پاسخ داده است یا خیر. 

این اظهارات پس از بیانیه دفتر الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس مبنی بر اینکه وی پس از گفت‌وگو با پوتین درباره یک توافق با پریگوژین مذاکره کرده است بیان شد. دفتر لوکاشنکو گفت که پریگوژین موافقت کرد که پیشروی را در ازای حل و فصل پیشنهادی که حاوی تضمین‌های امنیتی برای نیروهای واگنر است متوقف کند. 

این در حالی است که پیش از این خبرگزاری نووستی روسیه گزارش داد که صدای تیراندازی مقابل مقر منطقه نظامی جنوب روسیه در شهر «روستوف» روسیه شنیده شده است.

این شهر در کنترل نیروهای شورشی گروه واگنر است و نیروهای چچنی برای مقابله به آنها به شهر گسیل شده اند.

پیش از این «رمضان قدریروف» رئیس جمهور چچن اعلام کرد که نیروهای وزارت دفاع و گارد ملی در جمهوری چچن به سمت مناطق تنش در جنوب روسیه در «روستوفدر جنوب  روسیه گسیل شده اند.

قدیروف پیش از این اعلام کرد که نیروهایش برای کمک به خنثی کردن شورش گروه واکنر و استفاده از شیوه های خشن در صورت لزوم آماده هستند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که برخی منابع گفتند که یک کاروان نظامی شورشیان واگنر که شامل 5هزار نیرو می شود به فرماندهی «دیمتری اوتکین» به حومه مسکو پایتخت روسیه نزدیک شده است.

این در حالی است که شورشیان گروه واگنر به رهبری«یوگنی پریگوژین» که علیه دولت روسیه دست به شورش زده و چند شهر را در جنوب این کشور به کنترل خود در آورده اند به سمت پایتخت به حرکت در آمدند.

برخی منابع از حرکت 4کاروان متشکل 400خودروی نظامی شورشیان به سمت مسکو پایتخت روسیه خبر دادند.

تارنمای نظامی ریبار اعلام کرد که 4 کاروان نیروهای شورشی واگنر که شامل 150 تا 400 خودروی نظامی می شود به سمت مسکو حرکت کرده است.

این تارنما تأکید کرد که نیروهای واگنر با سرعت بسیار زیادی در طول بزرگراه میان روستوف و مسکو موسوم به «ام4» در حال پیشروی هستند.

این تارنما همچنین تأکید کرد که نیروهای چچنی که توسط رمضان قدریروف رئیس جمهور چچن برای مقابله به نیروهای واگنر اعزام شدند، به دروازهای شهر روستوف رسیدند.

در همین حال،«لشکر داوطلبان روس» که مخالف دولت روسیه به شمار می رود و اخیرا حملاتی را داخل اراضی روسیه انجام داده است اعلام کرد که از اقدام گروه واگنر حمایت می کند.

این گروه مخالف اعلام کرد که نیروهایش در اراضی روسیه حضور دارند و آماده کمک به سرنگونی نظام پوتین هستند.

این گروه تأکید کرد که از تحرکات پریگوژین حمایت می کند و نظام خونریز در کرملین فقط با قدرت نظامی کنار زده می شود.

بنابراین گزارش،  رئیس گروه مزدور واگنر و دولت و ارتش  روسیه، بامداد شنبه نیروهای مسلح این گروه مزدور، ورود به خاک روسیه از سمت اوکراین را آغاز و اعلام کردند که به سمت مسکو پیشروی خواهند کرد. 

پریگوژین در پی متهم کردن «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه مبنی بر بمباران نیروهای مزدور واگنر داخل اراضی اوکراین به نیروهایش دستور داد که از اوکراین به داخل روسیه برگردند. نیروهای واگنر اکنون دو شهر روستوف و ورونژ در جنوب مسکو و در نزدیکی مرزهای این کشور با اوکراین را به اشغال خود در آورده اند.

در آن سوی درگیری نیز در شهرهای مختلف روسیه تدابیر شدید امنیتی به اجرا گذاشته شد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور طی سخنانی گروه واگنر را خائن نامید و خواستار اتحاد مردم روسیه علیه آن شد.

 

دیگر تحولات

تخریب جاده‌های منتهی به مسکو برای کاستن از سرعت حرکت کاروان واگنر

اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که مقامات مناطق هم مرز با مسکو اقدامات متعددی را برای کاهش سرعت حرکت گروه واگنر به اجرا گذاشته‌اند تا مانع از نزدیک شدن آنها به پایتخت روسیه شوند.

برخی از این اقدامات، بستن جاده‌ها یا محدود کردن ترافیک است و در مکان‌هایی نیز به تخریب جاده متوسل شده‌اند.

در برخی از ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ماشین‌آلات سنگین و تراکتورهایی دیده می‌شوند که مشغول تخریب جاده‌ها در منطقه لیپتسک هستند.

 

پوتین از تداوم حمایت اردوغان خبر داد

دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین روز شنبه با همتای ترک خود رجب طیب اردوغان گفتگوی تلفنی داشته است و در جریان این گفتگو اردوغان حمایت کامل خود را از دولت او در بحبوحه شورش مسلحانه گروه واگنر اعلام کرده است.

 

پاریس از شهروندان فرانسه خواست از هرگونه سفر به روسیه خودداری کنند

وزارت خارجه فرانسه روز شنبه در وبسایت خود اعلام کرد: «با توجه به سرعت تحولات نظامی و امنیتی همچنین تصمیم اتخاذ شده برای اجرای عملیات ضدتروریستی در مسکو و مناطق خاصی از روسیه، هرگونه سفر به این کشور اکیدا توصیه نمی‌شود.»

 

شهردار مسکو دوشنبه را «روز غیر کاری» اعلام کرد

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو اعلام کرد از آنجا که در مسکو «عملیات ضد تروریستی» در جریان است، دوشنبه برای «به حداقل رساندن خطرات» روز غیر کاری خواهد بود.

او از مردم پایتخت روسیه خواست «تا جای امکان از سفر در سطح شهر خودداری کنند».

در بیانیه‌ای که در همین رابطه در تلگرام منتشر شد، او وضعیت کنونی را «دشوار» توصیف کرد و نوشت: «احتمال مسدود شدن برخی از معابر و محله‌های شهر نیز وجود دارد».

 

هشدار مسکو به غرب در باره استفاده از شورش واگنر برای اهداف «ضد روسی»

روسیه روز شنبه به غرب نسبت به سوء استفاده از شورش گروه واگنر برای دستیابی به آنچه مسکو اهداف «ضد روسی» خوانده، هشدار داد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به کشورهای غربی نسبت به هرگونه استفاده احتمالی از تحولات داخلی روسیه، برای دستیابی به اهداف روس‌هراسی هشدار می دهیم.»

 

وضع محدودیت سفر و رفت و آمد برای مناطق مجاور مسکو

فرماندار استان کالوگا که با نواحی فدرال مسکو هم مرز است، اعلام کرد که رفت و آمد در جاده‌های هم مرز با چندین منطقه مجاور از جمله تولا، بریانسک، اوریول و اسمولنسک محدود خواهد شد.

این تصمیم درحالی گرفته شده که هیچ نشانی از حضور مزدوران واگنر در کالوگا دیده نشده است؛ با این وجود گزارش‌های محلی حاکی از آن است که کاروان گروه واگنر در حال حرکت به سمت شمال و در مسیر پایتخت هستند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.