دهلی نو که اغلب در درگیری‌های بین قدرت‌های بزرگ در خارج از کشور دخالت نمی کند، با حفظ برخی روابط دفاعی و اقتصادی با روسیه پس از حمله به اوکراین، واشنگتن را ناامید کرده است.

به گزارش جماران به نقل از رویترز ، پیش از سفر دولتی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به واشنگتن، دولت جو بایدن به دهلی نو فشار می‌آورد تا تشریفات اداری را کاهش داده و قرارداد ده‌ها پهپاد مسلح ساخت آمریکا را پیش ببرد.

هند از مدت ها قبل علاقه مند به خرید پهپادهای مسلح بزرگ از ایالات متحده است اما موانع بوروکراسی مانع از توافق مورد انتظار برای پهپادهای SeaGuardian شده که می تواند 2 تا 3 میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

مذاکره‌کنندگان آمریکایی روی سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به کاخ سفید در 22 ژوئن برای خروج این معامله از بن بست حساب می‌کنند. از آنجایی که تاریخ دیدار مودی مشخص شده است، وزارت امور خارجه ایالات متحده، پنتاگون و کاخ سفید از هند خواسته اند تا به نوعی وضعیت قرارداد خرید 30 پهپاد تسلیح پذیر را تغییر داده و جلو ببرد.

به گفته این منابع، انتظار می رود مودی و بایدن در زمانی که نخست وزیر هند در واشنگتن است، درباره تولید مشترک مهمات و وسایل نقلیه زمینی، مانند نفربرهای زرهی، گفتگو کنند.

سخنگویان کاخ سفید، وزارت امور خارجه و پنتاگون از اظهار نظر درباره این مذاکرات خودداری کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده تعمیق روابط با هند را سنگ بنای سیاست خود برای مقابله با نفوذ فزاینده چین قرار داده است و امسال توجه ویژه‌ای به همکاری بین دو کشور در زمینه فناوری‌های پیشرفته نظامی، علیرغم عدم وجود یک اتحاد امنیتی رسمی، دارد.

دهلی نو که اغلب در درگیری‌های بین قدرت‌های بزرگ در خارج از کشور دخالت نمی کند، با حفظ برخی روابط دفاعی و اقتصادی با روسیه پس از حمله به اوکراین، واشنگتن را ناامید کرده است.

دهلی نو برای پیشبرد این قرارداد نظامی با آمریکا باید بر سد بوروکراتیک داخلی غلبه کرده و شرایط ایجاد سندی با عنوان «پذیرش ضرورت» که پیش درآمدی برای یک «نامه درخواست» رسمی جهت آغاز فرآیند خرید نظامی خارجی است را مهیا کند.

از روز سه‌شنبه، این منابع نمی‌دانستند که آیا دهلی نو اسناد داخلی لازم را فراهم کرده یا خیر. یک مقام ارشد دولت بایدن در این باره می گوید: «این تصمیمی است که دولت هند باید بگیرد. ما فکر می کنیم که خرید MQ-9 برای آنها خوب است. اما این تصمیمات بیشتر در دست هند است تا ما.»

انتظار می رفت که این موضوع در دستور کار قرار گیرد، زیرا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، روز سه شنبه وارد دهلی نو شد تا مقدمات پیش از سفر مودی را نهایی کند.

به گفته یکی از افراد آشنا به بحث، وزارت دفاع هند تا هفته گذشته هنوز در مورد تعداد پهپادهایی که می خواهد بخرد، تصمیمی نگرفته بود. پیش از این، این تعداد 30 مورد تعیین شده بود، اما بعداً این عدد به 24 تغییر یافت و سپس در ماه گذشته به 18 کاهش یافت. منابع می گویند که هیچ یک از اعداد نهایی نیستند .

دهلی نو در گروه کوآد متشکل از ایالات متحده، هند، استرالیا و ژاپن عضویت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.