دستکم یک نفر از هر ۱۰ فرد ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اغلب اوقات خود را در تنهایی سپری می‌کند.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، طرح جدید اتحادیه اروپا در زمینه مقابله با تنهایی قرار است بر روند رو به افزایش فقدان «کنش‌های متقابل معنادار اجتماعی» افراد نظارت کند.

بنا به گزارش جدیدی که به سفارش کمیسیون اروپا تهیه شده است دستکم یک نفر از هر ۱۰ فرد ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اغلب اوقات خود را در تنهایی سپری می‌کند. 

برای تهیه این گزارش پژوهشی درباره تنهایی با مشارکت ۲۵ هزار نفر صورت گرفت. حدود ۱۳ درصد از ساکنان کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفته‌اند که خود را اغلب اوقات یا همیشه تنها حس می‌کنند. 

هدف از طرح اتحادیه اروپا و تهیه این گزارش دستیابی به تصویری کلی از «همه‌گیری تنهایی» در پی قرنطینه‌های متعدد در جریان شیوع ویروس کرونا بود. 

در گزارش کمیسیون اروپا آمده است که حس تنهایی در ایرلند بیشتر از کشورهای اروپایی دیگر رواج دارد. بر همین اساس حدود ۲۰ درصد از ساکنان ایرلند گفته‌اند که حس تنهایی می‌کنند. 

در مقابل کمترین میزان حس تنهایی در کشورهای هلند، جمهوری چک، کرواسی و اتریش به ثبت رسیده است. در این کشورها کمتر از ۱۰ درصد پاسخگویان از حس تنهایی خود سخن گفته‌اند. 

در این گزارش همچنین آمده است افرادی که اغلب اوقات یا همیشه احساس تنهایی می‌کنند ۲۰ درصد بیشتر از دیگران احتمال دارد تا به علائم افسردگی دچار شوند. 

در بخشی از گزارش آمده است: «تنهایی تنها یک موضوع خصوصی و شخصی نیست. تنهایی ممکن است انسجام اجتماعی را مختل کند و باید به عنوان یک معضل اجتماعی در نظر گرفته شود و با آن به همین عنوان برخورد شود.»

شرایط مطلوب اقتصادی و کمیت و کیفیت کنش‌های متقابل اجتماعی در پیشگیری از تنهایی نقشی کلیدی دارند.

 

راه‌های جلوگیری از تنهایی چیست؟

در گزارش کمیسیون اروپا آمده است که عوامل فرهنگی علاوه بر رویدادهایی که در زندگی شخصی افراد رخ می‌دهد نقش مهمی در تنهایی دارند.

در بخشی از این گزارش آمده است: «شرایط مطلوب اقتصادی و کمیت و کیفیت کنش‌های متقابل اجتماعی در پیشگیری از تنهایی نقشی کلیدی دارند.»

از سوی دیگر افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی با افزایش احساس تنهایی در ارتباط است. ارتباط‌های مجازی «نزدیکی و کیفیت» کنش‌های متقابل اجتماعی در دنیای واقعی را ندارند. 

در بخش دیگری از کمیسیون اروپا تاکید شده که پیامدهای تنهایی براساس سن افراد متفاوت است و احساس تنهایی در سن‌های بالاتر را نباید نادیده گرفت. 

احساس تنهایی در میان افراد جوان اروپایی بیشتر از افراد سالمند است. 

با این حال شماری از پژوهش‌ها در سطح بین‌المللی طی سال‌های اخیر نشان داده بود که برخی کشورهای اروپایی مانند ایتالیا دارای بیشترین نرخ حس تنهایی در دوران پیری هستند. 

یکی از چالش‌های پیش‌رو برای مقابله با معضل تنهایی می‌تواند فشار اجتماعی و عدم آگاهی باشد. در گزارش کمیسیون اروپا آمده است که 

۵۷ درصد پاسخ‌دهندگان از وجود روش‌ها و سیاست‌های مقابله با تنهایی آگاهی نداشتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی همه گیری تنهایی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.