هند می گوید نقض مرزها "کل پایه" روابط با چین را از بین می برد.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان وزیر دفاع هند روز پنجشنبه به همتای چینی خود گفت که نقض مرزهای مشترک آنها "کل پایه" روابط بین دو همسایه آسیایی را از بین می برد.

وزیر دفاع هند راجنات سینگ در دیدار با لی شانگفو وزیر دفاع جدید چین در دهلی نو پیش از نشست امنیتی منطقه ای در روز جمعه این اظهارات را بیان کرد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع هند پس از گفتگو، دو روسای دفاعی "در مورد تحولات در مناطق مرزی هند و چین و همچنین روابط دوجانبه گفتگو کردند."

در بیانیه آمده است، سینگ با اشاره آشکار به درگیری های مرزی مرگباری که سه سال پیش جان چندین سرباز را از هر دو طرف گرفت، "قاطعانه بیان کرد که توسعه روابط بین هند و چین مبتنی بر حاکمیت صلح و آرامش در مرزها است."

وی تاکید کرد: نقض توافقات موجود، کل اساس روابط دوجانبه را از بین برده است و منطقاً خروج از مرزها با تنش زدایی همراه خواهد بود.

از زمان درگیری‌های مرگبار در امتداد مرز مورد مناقشه آنها در آکسای چین-لاداخ در سال 2020، این اولین دیدار در خاک هند بین دو فرمانده دفاعی است. تنش‌ها بین دو کشور از آن زمان شروع شده و در ماه دسامبر با درگیری میان سربازان از این کشور شدت گرفت. هر دو طرف در بخش تاوانگ در قلمرو شمال شرقی هند در آروناچال پرادش مجروح شدند.

مرز طولانی مورد مناقشه مدتهاست که منبع اصطکاک بین دهلی نو و پکن بوده است و پیش از این نیز آشفتگی به جنگ کشیده شده است. در سال 1962 درگیری یک ماهه با پیروزی چین و از دست دادن هزاران مایل مربع از قلمرو هند به پایان رسید.

در بازخوانی این نشست که توسط وزارت دفاع چین منتشر شد، لی گفت که "در حال حاضر" وضعیت در مرز پایدار است. در این بیانیه آمده است: «هر دو طرف باید نگاهی بلندمدت داشته باشند، موضوع مرز را در موقعیت مناسبی در روابط دوجانبه خود قرار دهند و عادی سازی وضعیت مرزی را در اسرع وقت پیش ببرند».

لی به همراه همتایان خود از روسیه و چندین کشور آسیای مرکزی برای شرکت در نشست امنیتی وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای (SCO) در روز جمعه در دهلی نو از دهلی نو بازدید می کند. سفر او چهار روز پس از پایان هجدهمین دور مذاکرات هند و چین برای تلاش برای حل مشکل مرزی انجام شد.

وزارت دفاع چین پیش از سفر خود گفت که لی در نشست سازمان همکاری شانگهای «در مورد مسائل مربوط به موقعیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین همکاری‌های دفاعی و امنیتی» ارتباط برقرار کرده و تبادل نظر خواهد کرد.

اوایل ماه جاری، در اولین سفر خارجی خود از زمان تصدی این سمت، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مسکو ملاقات کرد، زیرا چین و روسیه به تقویت روابط ادامه می‌دهند در حالی که کشورهای غربی فشار بر پکن را افزایش می‌دهند تا پوتین را برای پایان دادن به جنگش علیه اوکراین تحت فشار قرار دهد.

لی، یک ژنرال و کهنه کار تلاش برای نوسازی نظامی چین، در سال 2018 توسط ایالات متحده به دلیل معاملات با Rosoboronexport صادرکننده تسلیحات تحت کنترل روسیه، زمانی که او اداره توسعه تجهیزات ارتش چین را رهبری می کرد، تحریم شد.

هند که در تلاش برای مقابله با ظهور چینی که به طور فزاینده ای مدعی تر می شود به ایالات متحده نزدیک تر می شود، همچنین برای تجهیز ارتش خود به شدت به تسلیحات روسیه متکی است.

هند ریاست اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سال 2023 را بر عهده گرفت. انتظار می رود وزرای خارجه این گروه در 4 تا 5 مه در ایالت ساحلی گوا در غرب هند دیدار کنند.

بیلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان به این کشور، بالاترین سفر در سطح هفت سال گذشته خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی هند و چین
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.