بایدن که اکنون در سفر به می سی سی پی به سر می برد قبل از ترک کاخ سفید بارها توسط خبرنگاران درباره اعلام جرم علیه ترامپ سئوال پیچ شد اما حاضر نشد پاسخی بدهد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا حاضر نشد درباره اعلام جرم علیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق و رقیب احتمالی اش در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2024 اظهار نظر کند.

بایدن حاضر نشد درباره این اتفاق تاریخی به سئوال های خبرنگاران پاسخ بدهد.

بایدن که اکنون در سفر به می سی سی پی به سر می برد قبل از ترک کاخ سفید بارها توسط خبرنگاران درباره اعلام جرم علیه ترامپ سئوال پیچ شد اما حاضر نشد پاسخی بدهد.

این در حالی است که رهبران حزب دموکرات آمریکا به اعلام جرم هیات منصفه دادگاه منهتن نیویورک علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی سابق ایالات متحده آمریکا واکنش نشان دادند و تأکید کردند که «هیچ کس بالاتر از قانون اساسی نیست».

«نانسی پلوسی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی نوشت: هیچ کس بالاتر از قانون اساسی نیست ولی هر کس در محاکمه حق دارد بی گناهی خود را ثابت کند. امیدواریم که رئیس جمهور سابق به نظام قضایی که این حق را به او داده است، به شکل مسالمت آمیز احترام بگذارد.

«آدام شیف» نماینده دموکرات نیز گفت: محکوم شدن ترامپ بی سابقه است و نیز اقدامات غیرقانونی که در آنها دست داشت نیز بی سابقه هستند. قانون باید ثروتمندان و قدرتمندان را حتی وقتی پست های بالا را به عهده بگیرند محاکمه کند. انجام خلاف آن به دور از دموکراسی است.

« تد لیو» نماینده دموکرات نیز گفت:اعلام جرم علیه ترامپ مساله ای وحشتناک است و تنها چیزی که وحشتناک تر از آن است این است که در صورت مهیا شدن مدارک کافی علیه اش، محکوم نشود.

«الهان عمر» نماینده دموکرات در توئیتی از سر شادی نوشت: هیأت منصفه بزرگ رای به اعلام جرم علیه ترامپ داد!

در همین حال، مایک پنس معاون وقت رئیس جمهور سابق ایالات متحده گفت: متهم کردن دونالد ترامپ خطایی است که تنها باعث تشدید اختلاف میان مردم آمریکا خواهد شد.

 پنس پنجشنبه شب در گفت‌ وگو با این شبکه خبری افزود: فکر می‌کنم کیفرخواست بی‌سابقه رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در مورد مسائل مالی مبارزات انتخاباتی وی، موجب برانگیختن خشم (مردم) خواهد شد.

وی گفت: به نظر می‌رسد این کیفرخواست در نظر میلیون‌ها آمریکایی چیزی بیش از یک بازی سیاسی نباشد.

پنس خاطرنشان کرد: به عقیده من، مردم آمریکا این موضوع را نمونه دیگری از جرم انگاری سیاست در این کشور خواهند پنداشت.

معاون وقت رئیس جمهور سابق آمریکا ادامه داد: تصمیم هیات‌ منصفه نیویورک برای متهم کردن ترامپ هیچ تأثیری بر تصمیم ما برای راه اندازی کمپین انتخاباتی او در سال ۲۰۲۴ ندارد و وی قصد دارد به سفر در سراسر کشور و گوش دادن به آمریکایی‌ها ادامه دهد.

وی در مورد اینکه آیا خودش قصد نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را دارد یا خیر، اظهار کرد: با توجه به تجربیات سیاسی‌ام به عنوان فرماندار ایالت ایندیانا، نماینده کنگره و معاون رئیس جمهور سابق، این موضوع را بررسی خواهم کرد.

پنس خاطرنشان کرد: اگرچه دوران ریاست جمهوری ترامپ پایان خوبی نداشت اما من همیشه به کارنامه دولت وی و نقش خودم در آن دولت، افتخار می‌کنم.

در تحولی دیگر، به دنبال اعلام جرم هیات منصفه دادگاه منهتن علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی سابق ایالات متحده آمریکا، پلیس کلانشهر نیویورک از بیم آشوب احتمالی طرفداران ترامپ ضمن آماده باش به ۳۶ هزار افسر و ۱۹ هزار کارمند غیرنظامی خود، تدابیر امنیتی را تشدید کرد.

 پلیس نیویورک اعلام کرد تدابیر امنیتی در اطراف ساختمان دادگاه منهتن افزایش خواهد یافت زیرا این دادگاه امروز (جمعه) جلسه دارد.

پلیس نیویورک به همه افسران خود دستور داد از ساعت هفت صبح امروز به وقت محلی حین گشت‌زنی لباس یونیفورم به تن داشته باشند و آماده هرگونه عملیات و اعزام باشند.

هیات منصفه عالی دادگاه منهتن نیویورک علیه ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام جرم و وی را به پرداخت حق‌السکوت متهم کرد.

با این اقدام هیات منصفه عالی دادگاه منتهن نیویورک، ترامپ نخستین رئیس جمهور سابق آمریکا خواهد بود که به جرائم کیفری متهم می‌شود؛ در حالیکه وی دوباره نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ شده است.

اتهامات به ترامپ در پی تحقیقات آلوین براگ دادستان منطقه منهتن نیویورک می‌تواند رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا را تغییر دهد. برخی رسانه‌های آمریکایی می گویند که ترامپ طی روزهای آینده بازداشت خواهد شد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که احتمالا در روزهای آینده کیفرخواست علیه ترامپ اعلام می‌شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک منبع آگاه که خواست نامش بیان نشود، گزارش داد انتظار می‌رود ترامپ که پیشتر هر گونه تخلفی را رد کرده و به تحقیقات درباره خودش حمله کرده بود، هفته آینده تسلیم مقامات شود.

تیم حقوقی ترامپ با ادعای اینکه هیچ جرمی روی نداده است، اعلام کرد که پس از متهم شدن وی، حقیقت آشکار خواهد شد و عدالت برقرار می‌شود. خانواده ترامپ نیز کیفرخواست علیه او را به عنوان هدف قرار دادن فرصت‌ طلبانه مخالفی سیاسی در سال مبارزات انتخاباتی محکوم کردند.

هیات منصفه عالی دادگاه منهتن نیویورک از مدت‌ها پیش در حال بررسی شواهدی در مورد پرونده اخلاقی ترامپ رئیس جمهور جنجالی سابق آمریکا و پرداخت حق السکوت بود و چند بار صدور کیفرخواست را به تعویق انداخت اما همزمان ترامپ خواستار حضور با دستبند در دادگاه شده بود.

هیات منصفه دادگاه منهتن در ژانویه توسط آلوین براگ تشکیل شد و به بررسی شواهدی درباره نقش ترامپ در پرداخت پول به بازیگر فیلم‌های مستهجن به نام "استورمی دنیلز" چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ پرداخت و در نهایت به نفع این فرد رای داد. این پول برای ساکت نگه داشتن وی درباره رابطه جنسی خود با رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۰۶ بوده است.

در این پرونده، این موضوع مطرح است که چگونه ترامپ در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۶ بعد از آن که مایکل کوهن وکیلش به دنیلز حق‌السکوت داد، این پول را به وکیل خود بازگردانده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی سابق ایالات متحده آمریکا در واکنش به اعلام جرم دادگاه منهتن علیه خود، با بیان اینکه من بی گناه هستم، این حکم را نوعی محاکمه سیاسی و نیرنگ دموکرات‌های این کشور توصیف کرد.

 ترامپ با بیان اینکه این اتهام سیاسی و به منزله مداخله در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ است، گفت: این اتهام زنی با هدف نابود کردن جنبش "عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم" است ولی برای دولت جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا نتیجه عکس خواهد داشت.

وی افزود: دموکرات‌ها در تلاش برای مقصر نشان دادن من، دروغ گفته‌، تقلب کرده‌ و دزدی کرده‌اند اما حالا کاری غیرقابل تصور انجام داده‌اند؛ متهم کردن یک فرد کاملاً بی‌گناه که در عمل مداخله آشکار در انتخابات است.

 

 

واکنش ترامپ

رئیس جمهور سابق آمریکا با بیان اینکه اتهام پرداخت حق‌السکوت علیه او، سیاسی و در راستای دخالت‌ها در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ است، مدعی شد دموکرات‌ها در طول دهه‌ها بارها تقلب کرده‌اند.

اقدام دادگاه بزرگ ایالات نیویورک در اعلام جرم علیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به اتهام پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، با واکنش تند او همراه شد.

ترامپ در بیانیه‌ای شدیدالحن با بیان اینکه این اتهام سیاسی و در راستای دخالت‌ها در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ است، ادعا کرد که این اتهام‌زنی نتیجه عکس خواهد داشت و این نیرنگ دموکرات‌هاست.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی مدعی شد: «من کاملا بی‌گناه هستم و اتهام علیه من در راستای دخالت در نتیجه انتخابات [ریاست جمهوری ۲۰۲۰] و رویکرد تعقیب سیاسی است».

رئیس جمهور سابق آمریکا با بیان اینکه این اتفاق هرگز در تاریخ این کشور رخ نداده، اظهار داشت: «اتهام‌زنی من برای [جو] بایدن [رئیس جمهور آمریکا] نتیجه معکوس خواهد داشت زیرا او سعی دارد مرا از طریق قوه قضائیه تحت تعقیب سیاسی قرار دهد».

ترامپ ادامه داد: «این سابقه تاریخی درخواست کیفرخواست برای رئیس جمهور سابق، گواه فریبکاری و نیرنگ دموکرات‌هاست. آنها در طول دهه‌ها بارها تقلب کرده‌اند، از جمله جاسوسی در مبارزات انتخاباتی من».

تیم حقوقی رئیس جمهور سابق آمریکا در این‌باره گفت: «احضار ترامپ ممکن است ظرف چند روز آینده باشد و منتظر اعلام رسمی کیفرخواست هستیم».

شبکه «سی‌ان‌ان» نیز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد: «ترامپ از اعلام جرم علیه خود غافلگیر شد زیرا در حال آماده‌سازی بیانیه‌ای بود تا اواخر امشب منتشر شود».


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.