پکن روز جمعه از یک طرح پیشنهادی ۱۲ ماده‌ای برای حل و فصل مناقشه جاری در اوکراین رونمایی کرد.

به گزارش جماران به نقل از  روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو از تمایل صادقانه چین برای شرکت در حل بحران در اوکراین به شیوه مسالمت آمیز استقبال می کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که از طرح پیشنهادی چین برای حل بحران  استقبال می کنیم و به احترام به میثاق سازمان ملل و قانون بین المللی و انسانی و امنیت فراگیر پایبندیم.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که مسکو برای رسیدن به اهداف عملیات نظامی خود با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک آمادگی دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای سفر به چین و دیدار با شی جین پینگ، شریک و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین اعلام آمادگی کرد.

آقای زلنسکی در حالی قرار است با همتای چینی خود ملاقات کند که پکن روز جمعه از یک طرح پیشنهادی ۱۲ ماده‌ای برای حل و فصل مناقشه جاری در اوکراین رونمایی کرد.

در این سند که همزمان با سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکرین از سوی وزارت خارجه چین منتشر شد از دو طرف مناقشه خواسته شده است که ضمن توقف درگیری‌ها و پرهیز از هرگونه توسل به استفاده از سلاح هسته‌ای، مذاکرات صلح را از سر گیرند.

چین همچنین از هر دو کشور می‌خواهد «قوانین بین‌المللی بشردوستانه را رعایت کنند و از حمله به غیرنظامیان یا ساختمان‌های غیرنظامی بپرهیزند.»

این طرح پیشنهادی به رغم آنکه به دلیل محکوم نکردن تهاجم نظامی روسیه و در برنداشتن خواست اصلی کی‌یف مبنی بر خروج کلیه نیروهای اشغالگر از خاک اوکراین با انتقادهایی از سوی ناتو، اتحادیه اروپا و ایالات متحده همراه شد اما در مجموع از سوی سازمان ملل متحد مورد استقبال قرار گرفت.

تردید‌های پیشین آمریکا و اروپا اما حتی قبل از پیشنهاد صلح ۱۲ ماده‌ای پکن نشان می‌داد که در بسیاری از پایتخت‌های غربی، چین به عنوان یک میانجی بی‌طرف در مناقشه‌ای که ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها آواره به جا گذاشته، شناخته نمی‌شود.

با اینحال کی‌یف به شکلی محتاطانه به طرح صلح پیشنهادی چین روی خوش نشان داده و اعلام کرده است که آماده بررسی بخش‌هایی از این طرح است.

ولودیمیر زلنسکی در همین راستا اعلام کرده که در نظر دارد به زودی با رئیس جمهوری چین ملاقات و در خصوص این طرح پیشنهادی با وی گفتگو کند.

رئیس جمهوری اوکراین، همکاری با پکن برای حل و فصل مناقشه را «ضروری» دانسته و گفته است که به نظر می‌آید در این طرح به تمامیت ارضی و آنچه به امنیت کشورش مربوط می‌شود احترام گذاشته شده است.

آقای زلنسکی جمعه شب در جریان کنفرانس خبری اعلام کرد که قصد دارد با شی جین پینگ، همتای چینی خود ملاقات کند.

وی در این خصوص تصریح کرد: «این تصمیم برای امنیت جهانی مهم خواهد بود. چین به تمامیت ارضی ما احترام می گذارد و باید هر آنچه که لازم است را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود روسیه از خاک اوکراین خارج می شود.»

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه ابراز امیدواری کرد که چین به روسیه تسلیحات ارسال نکند زیرا این موضوع از دید وی بسیار مهم است.»

تصویب دهمین بسته تحریمی در اتحادیه اروپا

گفتنی است که اتحادیه اروپا عصر جمعه همزمان با سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مجموعه جدیدی از تحریم ها را به منظور ضربه زدن به اقتصاد روسیه تصویب کرد.

دهمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه شامل محدودیت‌های سختگیرانه‌تر بر سر راه صادرات فناوری و کالاهای با کارکرد دوگانه و اقداماتی هدفمند برضد افراد و نهاد‌های حامی جنگ می‌شود.

 

اعضای گروه هفت خواستار توقف فوری حملات روسیه به اوکراین شدند

 کشورهای عضو گروه 7 از روسیه خواستند حملات خود به اوکراین را متوقف و از خاک این کشور فورا خارج شود.

رهبران کشورهای گروه هفت متشکل از ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، کانادا، ژاپن، ایتالیا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک از روسیه خواستند که تجاوزاتش به خاک اوکراین را متوقف و بلافاصله به طور کامل و بدون قید و شرط نیروهایش را از این کشور خارج کند.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه حمایت‌های دیپلماتیک، مالی و نظامی از اوکراین بیشتر می‌شود، آمده است: روسیه به عنوان آغاز کننده جنگ متهم به تخریب بیمارستان‌ها، مدارس و زیرساخت‌ها در اوکراین و ویران کردن شهرهای تاریخی است و کشورهای ثالثی که به دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه کمک کنند، با پیامدهای جدی مواجه خواهند شد.

کشورهای گروه هفت با تاکید بر اینکه استفاده روسیه از هرگونه سلاح شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی بدون عواقب نخواهد ماند، از تصمیم مسکو برای تعلیق اجرای توافق‌نامه جدید استارت ابراز متاسف عمیق شده است.

این کشورها همچنین بر تعهد خود به تلاش‌های هماهنگ برای تامین نیازهای فوری نظامی و تجهیزات دفاعی اوکراین با تمرکز بر سیستم‌ها و قابلیت‌های دفاع هوایی و همچنین مهمات و تانک‌های لازم تاکید کرده‌اند.

آنان با بیان اینکه حمایت از حفظ ثبات اقتصادی و مالی اوکراین ادامه خواهد داشت، اعلام کرده‌اند که وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی کشورهای گروه 7 تعهد بودجه و حمایت اقتصادی خود از اوکراین را برای سال 2023 به 39 میلیارد دلار افزایش دادند.

در این بیانیه همچنین اعلام شده که کنفرانس بازسازی اوکراین در ماه ژوئن در لندن برگزار خواهد شد. رهبران گروه هفت همچنین بر عزم خود برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید، بی‌سابقه و هماهنگ علیه روسیه تاکید کردند..

- تاکید بر اهمیت برنامه انتقال غلات از دریای سیاه

رهبران گروه هفت همچنین با اشاره به تاثیرات منفی حمله روسیه به اوکراین بر امنیت غذایی، بر اراده مشترک برای ادامه کمک‌های سریع به کشورهای نیازمند و جمعیت‌های آسیب‌دیده از بحران غلات تأکید کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.