ترکیه در اقدامی بی سابقه سد آتاتورک که 48 میلیارد مترمکعب آب رود فرات را ذخیره کرده است را از بیم فروپاشی اش به دلیل پس لرزه هایی که این کشور اکنون و پس از زلزله 7.8 ریشتری روز دوشنبه هفته پیش شاهد آنهاست باز کرده است.

به گزارش جماران به نقل از  روسیا الیوم، کاربران در شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کردند که نشان می دهد دولت ترکیه سد«آتاتورک» را از ترس شکسته شدن و  فروپاشی اش به دلیل زلزله شدید و پس لرزه های این زلزله، باز کرده است.

 یکی از کاربران در توئتیر نوشت: ترکیه در اقدامی بی سابقه سد آتاتورک که 48 میلیارد مترمکعب آب رود فرات را ذخیره کرده است را از بیم فروپاشی اش به دلیل پس لرزه هایی که این کشور اکنون  و پس از زلزله 7.8 ریشتری روز دوشنبه هفته پیش شاهد آنهاست باز کرده است.

آبی که از سد رها شده با سرعت به سمت «زاخو» در استان «دهوک» عراق به راه افتاده است.

به گفته برخی منابع این سد در پی زلزله شدید در ترکیه آسیب دیده است.

سد آتاتورک یکی از بزرگترین پروژه های آبی و بزرگترین پروژه تولید برق در ترکیه به شمار می رود که ساخت آن نزدیک به 10 سال طول کشید. در حال حاضر این سد 2400مگاوات برق تولید می کند.

این سد در بالا دست رود فرات واقع در 80 کیلومتری غرب شهر«اورفه» و در 600کلیومتری آنکارا در میان تپه های آناتولی در نزدیکی مرزهای سوریه واقع است.

این در حالی است که شمار جانباختگان زلزله در سوریه و ترکیه نزدیک به 22 هزار نفر رسید. در این زلزله ده ها هزار نفر نیز مصدوم شدند.

تا کنون مجموع جانباختگان زلزله در کشورهای ترکیه و سوریه به 21 هزار و 907 نفر رسیده است. در این زلزله همچنین میلیون ها نفر تحت تأثیر قرار گرفتند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط دولت ترکیه تا کنون 18 هزار و 400نفر در زلزله شدید در این کشور جان خود را از دست دادند و 74هزار و 242 نفر نیز مصدوم شدند.

پیش از این «فؤاد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که شمار جان‌باختگان زلزله در ده استان ترکیه به 17 هزار و 674 نفر رسید.

اوکتای در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که در این زلزله شدید تا کنون 72هزار و 879 نفر نیز مصدوم شدند.

در همین حال، شمار جان باختگان زلزله در سوریه نیز به 3هزار و 507نفر افزایش یافت.

کریم اسدی اصل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.