در حالی که تنش ها با چین در حال جوشیدن است، گروه حمله ناو آمریکایی در دریای چین جنوبی شروع به فعالیت می کند

 به گزارش جماران به نقل از سى ان ان نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که در بحبوحه تشدید تنش ها با پکن، که ادعا می کند بخش عمده ای از آب به عنوان قلمرو مستقل خود است، یک گروه حمله ناو هواپیمابر آمریکایی روز پنجشنبه در دریای چین جنوبی عملیات خود را آغاز کرد.

یک مقام دفاعی به سی ان ان گفت که دو کشتی چینی در حال دم گروه آمریکایی هستند که متشکل از یک ناو هواپیمابر، یک رزمناو موشک هدایت شونده و سه ناوشکن موشک هدایت شونده است.

گروه ضربتی حامل نیمیتز که به گفته فرمانده آن از «فضا تا زیر دریا، در هر محور و هر حوزه ای» دارای قابلیت های کشنده و غیر کشنده است، برای اولین بار به عنوان بخشی از استقرار فعلی خود وارد دریای چین جنوبی شد.

این استقرار در حالی صورت می‌گیرد که ارتش آمریکا حضور خود را در منطقه تقویت می‌کند تا چین را که در حال مدرن‌سازی و توسعه سریع توانایی‌های نظامی و هسته‌ای خود است، بازدارد.

این هفته، ایالات متحده و ژاپن اعلام کردند که یک نیروی دریایی ایالات متحده در اوکیناوا تقویت شده است که دارای قابلیت های اطلاعاتی و ضد کشتی پیشرفته است. این دو متحد همچنین مجموعه‌ای از ابتکارات دیگر را اعلام کردند که برای نزدیک‌تر کردن ارتش‌ها در مواجهه با آنچه که به‌عنوان قاطعیت فزاینده چین در منطقه می‌دانند، طراحی شده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع، روز چهارشنبه، در گفتگو با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، گفت: «ما دیدگاه مشترکی با ژاپن برای حفظ یک اقیانوس هند-آرام آزاد و باز داریم و همه کارهایی که انجام می‌دهیم، می‌دانید که به این سمت می‌رویم».

سه هفته پیش، یک جت جنگنده چینی J-11 یک هواپیمای شناسایی آمریکایی RC-135 را بر فراز دریای چین جنوبی در آنچه که ایالات متحده آن را "مانور ناامن" خواند، رهگیری کرد. ایالات متحده گفت که RC-135 Rivet Joint زمانی که جت چینی به فاصله 20 فوتی جت شناسایی بزرگتر و کندتر بسته شد، مجبور به انجام اقدامات فراری شد.

ارتش آزادی‌بخش خلق با گزارش خود از رهگیری، مدعی شد که این هواپیمای آمریکایی بود که با یک «مانور خطرناک نزدیک شدن» «به‌طور ناگهانی نگرش پرواز خود را تغییر داد»، علی‌رغم اینکه یک ویدیوی ارتش چین که چیزی از این نوع را نشان نمی‌داد.

این رویارویی بر تنش‌های ذاتی مربوط به دریای چین جنوبی تأکید کرد، جایی که پکن از جزایر نظامی مصنوعی خود برای پیشبرد ادعای حاکمیتی که توسط ایالات متحده یا متحدانش به رسمیت شناخته نشده است، استفاده کرده است.

روال معمول نیروی دریایی چین، کشتی‌های جنگی آمریکا را که در دریای چین جنوبی فعالیت می‌کنند، دنبال می‌کند، حتی گاهی اوقات ادعا می‌کند که کشتی‌های آمریکایی را پس از خروج از آب‌های مورد مناقشه، دور کرده است.

در ماه نوامبر، چین مدعی شد که ناو یو اس اس چانسلورسویل را پس از «ورود غیرقانونی» به آب‌ها بدون تأیید پکن مجبور به خروج از دریای چین جنوبی کرده است، که نشان داد «ایالات متحده یک تولیدکننده واقعی خطرات امنیتی» در منطقه است.

ایالات متحده صراحتاً پاسخ داد و حساب چینی را "نادرست" و "آخرین در یک رشته طولانی اقدامات (جمهوری خلق چین) برای ارائه نادرست عملیات دریایی قانونی ایالات متحده و ادعای بیش از حد و غیرقانونی ادعاهای دریایی خود به هزینه همسایگان آسیای جنوب شرقی خواند. "

نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که رزمناو موشک هدایت شونده ایالات متحده در دریای چین جنوبی به عنوان بخشی از عملیات آزادی ناوبری تحت قوانین بین المللی فعالیت می کرد.

ایالات متحده در آن زمان گفت: «همه کشورها، اعم از بزرگ و کوچک، باید از حاکمیت خود مطمئن باشند، عاری از اجبار، و بتوانند رشد اقتصادی را مطابق با قوانین و هنجارهای پذیرفته شده بین‌المللی دنبال کنند».

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی آمريكا و چین
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.