چین تمرینات نظامی خود را در نزدیکی تایوان و ژاپن انجام می دهد و 47 هواپیما را در «تمرین ضربتی» از تنگه تایوان می فرستد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان همزمان با افزایش تلاش‌های پکن برای عادی‌سازی عملیات نظامی تهاجمی در اطراف تایوان، چین 47 هواپیما را روز یکشنبه از خط میانی تنگه تایوان فرستاد که بزرگترین تهاجم این کشور به منطقه دفاع هوایی تایوان در ماه‌های اخیر است.
این تهاجم توسط 42 جت جنگنده J-10، J-11، J-16 و Su-30، دو فروند هواپیمای گشت دریایی Y-8، یک هواپیمای هشدار سریع KJ-500 و همچنین یک CH-4 و یک WZ انجام شد.
7 پهپاد نظامی به گفته وزارت دفاع تایوان. وی افزود که در مجموع 71 هواپیمای چینی در اطراف جزیره مشاهده شده است و ارتش تایوان با هدف قرار دادن هواپیماهای گشت هوایی رزمی، شناورهای نیروی دریایی و سامانه های موشکی زمینی پاسخ داده است. به گفته ارتش چین، این پروازها، بخشی از به اصطلاح "مانور ضربتی" است که به دنبال تمرینات دریایی یک گروه ناو هواپیمابر چینی در غرب اقیانوس آرام نزدیک ژاپن در روز جمعه انجام می شود.

حزب حاکم کمونیست چین، تایوان را - جزیره‌ای با 24 میلیون جمعیت که به طور دموکراتیک اداره می‌شود - به‌عنوان بخشی از قلمرو خود می‌بیند، علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است. مدت‌هاست که این کشور متعهد شده است که در صورت لزوم، جزیره را با سرزمین اصلی چین «دوباره متحد کند».
تنش ها در اطراف تایوان در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت از این جزیره، خشم حزب کمونیست و موج فوری تمرین‌های نظامی را برانگیخت. از آن زمان، پکن تاکتیک‌های فشار نظامی تهاجمی خود را در جزیره افزایش داده است، و جت‌های جنگنده را از طریق خط میانی تنگه تایوان، بدنه آبی که تایوان و چین را جدا می‌کند و به منطقه شناسایی دفاع هوایی جزیره فرستاده است - یک حائل از حریم هوایی که معمولاً به آن اشاره می‌شود.
به عنوان یک ADIZ. برای دهه ها، خط میانه به عنوان یک خط مرزی غیررسمی بین این دو عمل می کرد و تهاجمات نظامی در سراسر آن نادر بود. جدیدترین فعالیت‌ها در حالی انجام شد که فرماندهی تئاتر شرقی ارتش چین یکشنبه اعلام کرد که در پاسخ به «تحریک‌آمیز» بین تایوان و ایالات متحده، گشت‌زنی آمادگی رزمی مشترک و «مانورهای ضربتی» را در اطراف تایوان انجام داده است، بدون اینکه جزئیات خاصی ارائه کند.
فرماندهی تئاتر شرق گفت: "نیروها تمام اقدامات لازم را برای دفاع قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی انجام خواهند داد." روز جمعه، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، لایحه دفاعی گسترده ای را امضا کرد که شامل ایجاد یک برنامه نوسازی دفاعی برای تایوان برای جلوگیری از تجاوز چین است.

وزارت دفاع تایوان یکشنبه شب در بیانیه ای پاسخ داد که به دفاع از حاکمیت خود اطمینان دارد. در این بیانیه آمده است: «اقدامات حزب کمونیست چین ذهنیت آن را در استفاده از زور برای حل اختلافات برجسته کرد که صلح و ثبات منطقه را تضعیف می کند.
همکاری بین تایوان و ایالات متحده به حفاظت از منطقه آزاد، باز و با ثبات هند و اقیانوس آرام کمک خواهد کرد. ارتش به تقویت آمادگی نظامی بر اساس تهدیدات دشمن و نیازهای دفاع از خود ادامه خواهد داد.» در ماه نوامبر، بایدن برای اولین بار در زمان ریاست جمهوری خود در اجلاس گروه 20 در اندونزی، با شی جین پینگ، رهبر چین دیدار کرد
. پس از آن، بایدن این نشست سه ساعته را "علنی و صریح" توصیف کرد و در مورد حمله قریب الوقوع تایوان تردید کرد. انتظار می‌رود مذاکرات رسمی دوجانبه درباره همکاری‌های اقلیمی و همچنین بخشی از مجموعه گسترده‌تر توافق‌نامه‌ها بین بایدن و شی از سر گرفته شود - با چین که قبلاً مذاکرات را به عنوان بخشی از تلافی‌جویی از سفر پلوسی به تایوان متوقف کرده بود.
تمرینات در نزدیکی ژاپن
به گفته مقامات ژاپنی، جمعه گذشته، چین همچنین مجموعه‌ای از رزمایش‌های نظامی را در نزدیکی جزیره اوکیناوا در جنوب ژاپن در اقیانوس آرام انجام داد. به گفته ستاد مشترک ژاپن، ناو هواپیمابر لیائونینگ نیروی دریایی چین و همچنین دو ناوشکن و یک ناوچه در 21 دسامبر در حدود 560 کیلومتری شرق جزیره کیتادایتو واقع در سواحل شرقی اوکیناوا حرکت کردند.
این کشتی ها همچنین در 22 دسامبر در 120 کیلومتری شرق اوکینوتوریشیما واقع در جنوب شرقی تر حرکت کردند. به گفته وزارت دفاع ژاپن، سپس در روز جمعه، حدود 180 جت جنگنده و هلیکوپتر مستقر در ناو هواپیمابر بر روی ناو هواپیمابر لیائونینگ برخاسته و فرود آمدند.
وزارت دفاع ژاپن گفت: وزارت دفاع و نیروهای دفاع شخصی ژاپن با اعزام دو کشتی اسکورت برای جمع آوری اطلاعات و انجام هشدار و نظارت پاسخ دادند. تنش ها بین چین و ژاپن نیز به طور پیوسته در حال افزایش است و پکن نیروی دریایی و هوایی خود را در مناطق نزدیک ژاپن افزایش می دهد.
چین همچنین مدعی جزایر سنکاکو است که یک زنجیره غیرمسکونی تحت کنترل ژاپن در دریای چین شرقی است. کشتی‌های چینی به طور مکرر در نزدیکی جزایری که آن را دیائویوس می‌نامد، یورش می‌برند، در حالی که ژاپن تقریباً هر روز هواپیماهای جنگی را در پاسخ به هواپیماهای چینی که به حریم هوایی خود نزدیک می‌شوند، سرکوب می‌کند.
در اوایل ماه جاری، ژاپن از طرح امنیت ملی جدیدی رونمایی کرد که نشان دهنده بزرگترین افزایش نظامی این کشور از زمان جنگ جهانی دوم است، هزینه های دفاعی را دوبرابر می کند و از قانون اساسی صلح طلبانه خود در مواجهه با تهدیدهای فزاینده چین، کره شمالی و روسیه دور می شود.

شایان ذکر است  وزارت دفاع تایوان امروز (دوشنبه) اعلام کرد کرد که ارتش چین در بزرگ‌ترین تهاجم خود به این جزیره، ۷۱ جنگنده و هفت کشتی را به سمت تایوان فرستاده است.

شبکه الجزیره در این خصوص گزارش کرد، در حالیکه پکن به «تبانی و تحرکات» ایالات متحده آمریکا و جزیره تایوان اعتراض کرده است، وزارت دفاع تایوان امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش چین در بزرگترین تهاجم روزانه خود ۷۱ جنگنده و هفت کشتی را به سمت تایوان فرستاده است.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه امروز خود مدعی شد که در جریان نمایش قدرت ۲۴ ساعته چین، ۴۷ جنگنده پکن از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده است

طبق این گزارش، در بین جنگنده‌های چین، ۱۸ جنگنده «جی-۱۶»، ۱۱ جنگنده «جی-۱» و ۶ جنگنده سوخو-۳۰ و پهپادهایی نیز بنا بر گزارش ارتش تایوان دیده شده است.

وزارت دفاع تایوان گفته است که از طریق سامانه‌های موشکی زمینی و همچنین کشتی‌های نیروی دریایی تایوان، حرکات جنگنده‌ها و کشتی‌های چین را تحت نظر داشته است.

این خبر در حالی منتشر شده است که پکن که بارها تأکید کرده است تایوان بخشی از قلمرو این کشور محسوب می‌شود، روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که «گشت زنی‌های آمادگی رزمی مشترک و رزمایش‌های ضربتی قدرت شلیک مشترک را» در حریم هوایی و دریایی اطراف جزیره تایوان انجام داده است.

ارتش آزادی خلق چین تصریح کرد که این رزمایش‌ها، «پاسخ قاطعانه به تنش‌زایی و تحرکات فعلی آمریکا-تایوان بوده است».

گرچه چین روز گذشته دقیقاً به ماهیت تحرکات تایوان و آمریکا اشاره نکرد اما آن طور که در گزارش الجزیره آمده است،‌ پکن از مفاد مرتبط با تایوان در بودجه دفاعی تازه تصویب شده ایالات متحده بسیار به خشم آمده است.

بودجه ۸۵۸ میلیارد دلاری ایالات متحده که «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز جمعه هفته گذشته به امضا درآورد، مجوز افزایش همکاری امنیتی واشنگتن با تایوان را صادر کرده است

چین به شدت با حمایت آمریکا از تایوان که ۲۳ میلیون جمعیت دارد و در امتداد ساحل شرقی چین قرار گرفته است. ایالات متحده گرچه هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما از مهم‌ترین حامیان بین‌المللی این جزیره و از تأمین کنندگان مهم تسلیحات آن محسوب می‌شود.

«تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان صبح امروز در یک مراسم نظامی بر لزوم تقویت ظرفیت دفاعی تایوان به واسطه «گسترش مداوم استبداد» تأکید کرد اما با این وجود هیچ‌گونه اشاره‌ای به جدیدترین فعالیت نظامی چین در تایوان نکرد.

وی به جمعی از نظامیان تایوان گفت: «هرچه آمادگی‌های ما بیشتر باشد، تلاش‌های عجولانه برای حمله و تهاجم کمتر خواهد بود و هرچه بیشتر متحد باشیم، تایوان قدرتمندتر و امن‌تر خواهد بود».

سیاست آمریکا در فروش تسلیحات به تایوان، همواره عامل تحریک آمیز در روابط میان پکن و واشنگتن بوده است و وزارت خارجه چین روز شنبه اعلام کرد که در خصوص همکاری دفاعی میان آمریکا و تایوان بسیار «متأسف و به شدت با آن مخالف است» و این که لایحه بودجه دفاعی واشنگتن، «به شدت بر صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تأثیر خواهد گذاشت».

پیش از این، پکن در اعتراض به سفر «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، به مدت پنج روز رزمایش نظامی گسترده‌ای را برگزار کرد.

پکن بر این باور است که سفر مقام‌های کشورهای خارجی به تایوان به مفهوم به رسمیت شناختن تایوان به عنوان کشوری مستقل است و این مسئله را چالشی برای حاکمیت چین می‌داند.

با این حال تایوان معتقد است که مردم تایوان و نه چین می‌بایست سرنوشت این جزیره را تعیین کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.