نقض حقوق بشر جدید توسط طالبان افغانستان و ممانعت از تحصیل دختران در دانشگاه های افغانستان با واکنش های جهانی رو به رو شد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت‌ امور خارجه آمریکا و قطر و برخی سازمان‌های بین‌المللی به ممانعت طالبان از تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان واکنش نشان دادند.

به دنبال تعلیق تحصیل زنان در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان٬ وزارت‌ امور خارجه ایالات متحده آمریکا٬‌ سازمان ملل متحد٬‌ سازمان همکاری اسلامی و وزارت خارجه قطر این اقدام دولت موقت طالبان را محکوم کردند.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه‌ها، بسته ماندن مدارس دختران و ادامه محدودیت‌ها بر زنان را به شدت محکوم می‌کنیم.

سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم دولت سرپرست طالبان درباره منع آموزش دانشجویان دختر افغان اعلام کرد: محرومیت زنان از آموزش به معنی نقض حقوق آنها است و این تصمیم بر آینده افغانستان تاثیر فاجعه‌بار خواهد داشت. از مقامات طالبان می‌خواهیم زمینه آموزش را برای زنان و دختران افغان فراهم کنند.

سازمان همکاری اسلامی و وزارت خارجه قطر نیز ضمن ابراز نگرانی از تصمیم اخیر طالبان در باره منع تحصیل دانشجویان دختر اعلام کردند: چنین اقدامات تاثیر جدی بر حقوق بشر و رشد اقتصاد افغانستان خواهد داشت. دولت موقت طالبان باید در تصمیم خود تجدید نظر کند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان روز گذشته طی نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که دختران این کشور «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

این حکم در حالی اعلام شده است که حدود سه ماه پیش آزمون ورودی به دانشگاه‌های افغانستان برگزار شد. پیش‌تر دختران این کشور توسط طالبان از تحصیل در دبیرستان‌ نیز محروم شده بودند.

گفتنی است دختران و زنان افغان از زمانی که طالبان کنترل این کشور را در سال گذشته به دست گرفتند، با بی‌ثباتی فزاینده‌ای مواجه شده‌اند، به طوری که تخمین زده می‌شود 3 میلیون دختر دبیرستانی برای بیش از یک سال از تحصیل بازمانده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.