نرخ تورم در ترکیه در ماه مه ۲۰۲۱ عدد ۱۶.۶ درصد بود اما پس از آن به طور پیوسته افزایش یافته و در ماه اکتبر به ۸۵.۱ درصد رسید.

به گزارش جماران، یک نهاد دولتی ترکیه می‌گوید که نرخ تورم در این کشور برای نخستین بار از ماه مه ۲۰۲۱ وارد روند کاهشی شد و از ۸۵.۱ درصد در ماه اکتبر به ۸۴.۳۹ رسیده است. 

آمارهای رسمی دولت ترکیه در حالی منتشر می‌شود که فضای سیاسی و اقتصادی این کشور تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو است و رجب طیب اردوغان تلاش می‌کند تا آن زمان شرایط را برای پیروزی دوباره در انتخابات هموار سازد. 

نرخ تورم در ترکیه در ماه مه ۲۰۲۱ عدد ۱۶.۶ درصد بود اما پس از آن به طور پیوسته افزایش یافته و در ماه اکتبر به ۸۵.۱ درصد رسید. 

اقتصاد آشفته ترکیه به یکی از اصلی‌ترین موانع رجب طیب اردوغان برای رسیدن به سومین دهه حضور او در قدرت بدل شده است. انتخاباتی که قرار است در ماه ژوئن سال آینده برگزار شود و اردوغان تلاش می‌کند رقبای خود را از حضور در آن باز دارد. 

محبوبیت اردوغان زمانی شروع به کاهش کرد که او سال گذشته یک برنامه اقتصادی غیرمعمول را در پیش گرفت و با کاهش نرخ سپرده‌های بانکی باعث شد تا هم نرخ تورم افزایش یابد و هم بسیاری از مردم پول‌های خود را به سمت سرمایه‌گذاری در بازار ارز بردند.  این سیاست ترکیه دقیقا مخالف تئوری‌های اقتصادی است و باعث شد لیر ترکیه سقوط کم‌سابقه‌ای را تجربه کند. 

همچنین در ادامه این سیاست قیمت وارداتی مانند نفت و گاز افزایش یافت و به ایجاد یک مارپیچ تورمی منجر شد و بانک مرکزی این کشور در مقابل تلاش کرد با ادامه کاهش نرخ‌های بهره آن‌را حل کند. رویکردی که البته موفقیت آمیز نبوده است. 

اردوغان تاکید کرده که بر تمرکز تزلزل‌ناپذیر خود برای رسیدن به رشد اقتصادی به هر قیمتی ادامه خواهد داد. او می‌گوید تاکید دولت بر ارائه وام‌های کم بهره و حمایت‌های دولتی در نهایت باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی در این کشور مشاهده شود. 

رئیس جمهوری ترکیه آخر هفته گذشته در این خصوص گفته بود: «به زودی شاهد کاهش سریع تورم خواهیم بود و با هم خواهیم دید که سناریوهای کثیف ساخته شده بر روی این مشکل پاره و دور ریخته خواهد شد.»

اردوغان علت تورم را عوامل خارجی مانند افزایش جهانی قیمت مواد غذایی و انرژی ناشی از حمله روسیه به اوکراین دانسته است.

استراتژی انتخابات

تیم اقتصادی اردوغان که بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است، آمار اعلام شده دولتی روز دوشنبه مبنی بر کاهش نرخ تورم را به عنوان نشانه‌ای از صحیح بودن رویکرد اقتصادی خود معرفی کرده است. 

به گزارش یورونیوز، نورالدین نباتی وزیر دارایی در توییتی نوشت: «همانطور که قبلا در رسانه‌های مختلف اعلام کرده‌ایم، تورم را وارد یک روند نزولی کردیم و این رویه ادامه خواهد یافت مگر اینکه یک تحول غیرمنتظره جهانی رخ دهد.»

اکثر اقتصاددانان بر این باورند که نرخ تورم ترکیه برای ماه‌های آینده همچنان بالا خواهد ماند، مگر اینکه اردوغان رویکرد خود را به طور اساسی تغییر دهد.

اقتصاددانان بر این باورند که جریان سرمایه همراه از کرملین و رقبای سابق ترکیه در خاورمیانه، که اردوغان از طریق یک تغییر دیپلماتیک بزرگ در سال جاری به دست آورد، به دولت کمک خواهد کرد تا لیر را تقویت کند. در واقع کارشناسان بر این باورند که اردوغان تلاش دارد با کمک سرمایه‌گذاری و پول‌های خارجی به لیر قدرت ببخشد. 

با این حال، بسیاری آمار رسمی ترکیه را که توسط مرکزی تهیه می شود که در سال گذشته دو بار مدیران آن توسط اردوغان تغییر کرده‌‌اند زیر سوال می‌برند. 

بر اساس یک مطالعه ماهانه معتبر منتشر شده توسط اقتصاددانان مستقل از موسسه تحقیقاتی ENAG ترکیه، نرخ سالانه افزایش قیمت مصرف کننده در نوامبر به بیش از ۱۷۰ درصد رسیده است. همچنین نتایج یک نظرسنجی جداگانه در اوایل سال جاری نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق ترک‌ها به ارقام ENAG نسبت به ارقام منتشر شده توسط دولت اعتماد بیشتری دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی تورم در ترکیه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.