مسافران هواپیماها در داخل اتحادیه اروپا به زودی امکان استفاده از تلفن‌های همراه خود را بدون اینکه مجبور باشند آنها را در «حالت پرواز» قرار دهند خواهند داشت.

به گزارش جماران، مسافران هواپیماها در داخل اتحادیه اروپا به زودی امکان استفاده از تلفن‌های همراه خود را بدون اینکه مجبور باشند آنها را در «حالت پرواز» قرار دهند خواهند داشت. 

کمیسیون اروپا تصمیم گرفته است که به شرکت‌های هواپیمایی اجازه دهد تا به مسافران امکان استفاده از خدمات نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) و داده‌های موبایلی را بدهند. هر چند جزئیات و دستورالعمل‌های اجرای این تصمیم هنوز مشخص نیست اما اجرای آن به این معنا خواهد بود که مسافران دیگر مجبور نخواهند بود تلفن‌های همراه خود را در «حالت پرواز» قرار دهند. 

به این ترتیب مسافران در عمل خواهند توانست در طول سفر هوایی خود مکالمات تلفنی انجام دهند، پیامک بفرستند و تصاویر ویدئویی را از طریق تماس اینترنتی تماشا کنند.

آسمان از این پس دیگر در برابر فرصت‌های بسیار سریع و پرظرفیت تماس‌های اینترنتی یک محدودیت نخواهد بود.

چرا تاکنون موبایل‌ها باید در طول سفر هوایی در «حالت پرواز» قرار می‌گرفتند؟

خدمه پرواز هواپیماهای مسافربری در حال حاضر از مسافران می‌خواهند که در طول سفر یا تلفن‌های همراه خود را خاموش کنند و یا آنها را در «حالت پرواز» قرار دهند. 

دلیل اصلی این درخواست عدم اطلاع دقیق از تاثیر داده‌های تلفن همراه بر ارتباط‌های مخابراتی هواپیماها است. یکی از نگرانی‌ها در این زمینه به احتمال تاثیر تلفن‌های همراه بر سامانه خودکار کنترل پرواز بر می‌گردد. 

از سوی دیگر در آمریکا نگرانی‌هایی بابت اختلال در سامانه‌های پرواز از طریق فرکانس‌های نسل پنجم شبکه تلفن همراه وجود داشت. با این حال به گفته کارشناسان احتمال ایجاد چنین اختلالی در بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل فرکانس‌های متفاوت وجود ندارد. 

مسافران اروپایی از چه زمانی امکان استفاده از تلفن‌های همراه را در طول پرواز خواهند داشت؟

کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا روز ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ برای ارائه خدمات نسل پنجم شبکه تلفن همراه به هواپیماها فرصت دارند. 

تیری برتون، کمیسر اتحادیه اروپا در همین مورد می‌گوید: «آسمان از این پس دیگر در برابر فرصت‌های بسیار سریع و پرظرفیت تماس‌های اینترنتی یک محدودیت نخواهد بود.»

دسترسی مسافران هواپیماها به فناوری نسل پنجم شبکه تلفن همراه به این معنا است که آنها در عرض تنها چند دقیقه می‌توانند یک فیلم سینمایی را بر روی تلفن همراه یا لوح دیجیتال دانلود کنند. 

نگرانی کاربران از همسفر شدن با مسافری که در طول پرواز فقط با تلفن حرف می‌زند

هرچند فراهم شدن امکان استفاده کامل از تلفن‌های همراه در طول پرواز می‌تواند در ظاهر خبر خوبی محسوب شود اما برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به جنبه‌های منفی آن نیز اشاره کرده‌‌اند.

یکی از نگرانی‌های اصلی کاربران قرار گرفتن در کنار فردی در هواپیما است که در طول پرواز دائم در حال صحبت با تلفن است. این در حالی است که برخی از کاربران اجبار به استفاده از تلفن‌های همراه در «حالت پرواز» را نوعی توفیق اجباری در راستای کاهش میزان وقت‌گذرانی خود با موبایل‌های هوشمند دانسته‌اند. 

از نظر آنها پایان عصر استفاده از «حالت پرواز» در هواپیماها می‌تواند یکی از معدود فرصت‌های قطع ارتباط با دنیای مجازی را از بین ببرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی اتحادیه اروپا

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.