شی جین پینگ، رهبر چین پس از تسلط آهنین خود بر قدرت در اواخر ماه گذشته، اکنون در تلاشی آشکار برای تقویت جایگاه چین در میان تنش‌های فزاینده با غرب، به صحنه جهانی بازگشته است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان  تعداد انگشت شماری از سفرهای دولتی هفته گذشته در پکن، که شامل دیدارهای شی و رهبران تانزانیا، پاکستان، ویتنام و آلمان بود و انتظار می رود سفر به اجلاس های بین المللی در اواخر ماه جاری میلادی انجام شود، تغییر شدیدی برای شی است که به شدت خارجی خود را محدود کرده است. مهمان بودند و از زمان شروع همه گیری کووید-19 تنها یک بار کشور را ترک کردند.

برای بیش از دو سال، شی - که مهم‌ترین چهره در حزب کمونیست چین است - در حالی که چین سیاست سخت‌گیرانه‌ای برای مقابله با کووید صفر را تشدید می‌کند که به دنبال حذف ویروس با استفاده از کنترل‌های مرزی، قرنطینه اجباری، قرنطینه و قرنطینه اجباری است، از بین رفت.

چین همچنان شهروندان خود را تحت این سیاست محدود می‌کند، اما برنامه دیپلماتیک اخیر و مورد انتظار شی نشان می‌دهد که وی دیگر حاضر نیست جایگاه خود را در کنار دیگر رهبران جهان پس از انتصاب سومین دوره هنجارشکنانه پس از کنگره ملی حزب کمونیست حاکم در ماه گذشته از دست بدهد.

در آنجا شی ارزیابی دقیقی از تهدیدات خارجی پیش روی چین ارائه کرد. شی در گزارش کاری که در طول کنگره ارائه شد به اعضای حزب خود و ملت گفت، این چالش‌های فزاینده ناشی از "وضعیت تیره و پیچیده بین‌المللی" است، با "تلاش‌های خارجی برای سرکوب و مهار چین" که تهدید می‌کند "در هر زمان تشدید خواهد شد".

استیو تسانگ، مدیر موسسه SOAS  چین دانشگاه لندن، گفت: «(شی) خیلی واضح اعلام کرد که چالش‌های بزرگی که چین با آن مواجه خواهد شد (نشات گرفته از) محیط بین‌المللی کمتر و کمتر مساعد است – و این منطقه‌ای است که چین باید با آن رقابت کند.

به گفته تسانگ افزایش آشکار تعامل خارجی شی احتمالاً تلاشی برای مقابله با این بادهای مخالف است، اما همچنین تلاشی مبتنی بر یک محاسبه است: "او باید به نوعی به این نتیجه رسیده باشد که خطر کووید بیشتر از آنچه قبلا فکر می کرد قابل کنترل است."

حمایت رالی

برای رهبری که هدفش در طول دهه قدرتش ارتقای جایگاه جهانی چین بوده است، کاهش حضور فیزیکی در صحنه جهان - مانند فرستادن وزیر امور خارجه خود به G20 در سال گذشته - تهدیدی برای جلوگیری از دیپلماسی شخصی شی است.

حتی زمانی که دیگر رهبران سفرهای بین‌المللی را از سر گرفتند و از مقامات بلندپایه میزبانی کردند، فهرست رویدادهای دیپلماتیک شی جین‌پینگ تا حد زیادی تحت سلطه تعاملات از راه دور باقی ماند - سخنرانی در نشست‌های آنلاین با رهبران کشورهای شریک کلیدی، ارائه سخنرانی از طریق پیوند ویدیویی، گرفتن عکس‌های گروهی "ابر" با همتایان در رویدادهای مجازی - در تلاشی آشکار برای به حداقل رساندن خطر احتمالی کووید-19.

تعداد انگشت شماری از رهبران خارجی امسال در پکن با شی ملاقات کرده اند و این اولین دیدار حضوری او از سال 2020 است. اما اکثریت قریب به اتفاقی که قبل از کنگره حزب به آنجا رفته بودند، برای بازی های المپیک زمستانی پکن در فوریه حضور داشتند. سپس، کشورهای دوست چین مانند روسیه و مصر در آن شرکت کردند، در حالی که ایالات متحده و متحدانش تحریم دیپلماتیکی را به دلیل سابقه حقوق بشر چین آغاز کردند.

شی اولین حمله خود را از کشور پس از شروع همه گیری در ماه سپتامبر برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین در ازبکستان انجام داد.

کارشناسان می‌گویند اولویت‌های سیاست خارجی شی در هفته‌ها و ماه‌های آینده احتمالاً بر تقویت روابط با کشورهای دوست متمرکز خواهد بود، زیرا او متوجه می‌شود که در دنیایی بسیار متفاوت از آخرین باری که میزبانی معمولی داشت یا در نشست‌هایی مانند G20 شرکت می‌کرد. یا اجلاس سران رهبران همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه - که هر دو در اواخر این ماه تشکیل می‌شوند و انتظار می‌رود که او در آن شرکت کند، اگرچه پکن هنوز تایید نشده است.

از آن زمان، نگرانی های غرب در مورد افزایش قدرت جهانی چین به دلیل روابط نزدیک پکن با مسکو، گزارش های اهانت آمیز در مورد سابقه حقوق بشر چین در منطقه سین کیانگ و کاهش آزادی ها در هنگ کنگ، و همچنین دیدگاه های منفی در مورد نحوه مدیریت چین با همه گیری جهانی افزایش یافته است. .

یون سان، مدیر این سازمان گفت: «چالش اصلی چین بدتر شدن روابط با ایالات متحده است... با دشمنی آمریکا، چین در روابط خود با غرب با بادهای مخالف بزرگی مواجه است، به ویژه از نظر جداسازی اقتصاد». برنامه چین در اندیشکده استیمسون مرکز مستقر در واشنگتن.

او گفت: «چین مستقیماً در مورد ایالات متحده به عنوان رقیب بحث نخواهد کرد، اما در عوض سعی خواهد کرد حمایت و همبستگی بقیه جهان را جلب کند.»

اول چین

دیدار شی جینپینگ با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در روز جمعه، اولین دیدار بین شی و یکی از رهبران گروه 7 در حدود سه سال گذشته، ممکن است یکی از جنبه‌های این استراتژی باشد، زیرا آلمانی که نسبت به چین دوستانه‌تر است، این پتانسیل را دارد که مانع همبستگی در رویکرد نسبت به چین شود.

شولز در طول سفر خود که شامل گفتگو با لی کچیانگ، نخست وزیر چین نیز بود، از مشارکت اقتصادی با چین، "در شرایط برابر" حمایت کرد، اما گفت که مسائلی مانند حقوق بشر، دسترسی به بازار و آینده تایوان خودگردان را مطرح کرد. همچنین تاکید کرد که روابط چین با یک عضو اتحادیه اروپا بر همه تاثیر می گذارد.

شولز مسئولیت فشار برای صلح در اوکراین را مطرح کرد و شی از این نشست برای انتشار آنچه که ممکن است شدیدترین اظهارات او در مورد تشدید درگیری باشد استفاده کرد.

شی از جامعه بین‌الملل خواست تا «مخالفت با تهدید یا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای» و جلوگیری از «بحران هسته‌ای در اوراسیا» - ترسیم یک خط قرمز آشکار، حتی در شرایطی که چین هنوز تهاجم روسیه به همسایه‌اش را محکوم نکرده است و شی جین‌پینگ به یک خط قرمز آشکار می‌پردازد.

شولز، که به دلیل انجام این سفر که از سوی منتقدان به عنوان تایید حکومت شی تلقی می‌شد، مورد انتقاد شدید در داخل کشور قرار گرفت، بعداً گفت که این اظهارات در مورد سلاح‌های هسته‌ای به تنهایی این سفر را «ارزش آن» کرد.

استراتژی شی در نشست‌های آتی ممکن است در مسیری مشابه قرار گیرد.

سان از مرکز استیمسون گفت: "او تلاش خواهد کرد تا نشان دهد که چین همچنان به جهان متعهد است و آماده است تا رهبری خود را به عهده بگیرد."

با این حال، تقریباً سه سال پس از همه‌گیری، چالش‌هایی وجود خواهد داشت، زیرا رهبر ارشد چین به تازگی شروع به حضور مجدد در این زمینه کرده است. سان افزود: کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد./ذلفا معیل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.