مرگ 135 نفر در ریزش پل معلق کابلی در ایالت گجرات در غرب هند یکی از بدترین تراژدی های ایمنی عمومی است که در سال های اخیر این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان  در حالی که مقامات در حال بررسی این حادثه هستند، سؤالاتی در مورد چگونگی فروریختن مسیر باریک و نقش یک شرکت تولید کننده برق که وظیفه نگهداری از ساختار دوران استعمار را بر عهده دارد، که هفته گذشته پس از تعمیر به روی عموم باز شد، مطرح شده است.

چه شد؟

به گفته مقامات گجرات تخمین زده می شود که حدود 200 نفر روی پل عبوری از رودخانه ماچو در شهر موربی زمانی که در 30 اکتبر در حدود ساعت 6:30 بعد از ظهر به وقت محلی به داخل آب سقوط کرد، بودند.

مقامات گفتند که حداقل 30 کودک در میان 135 کشته شده بودند. هنوز مشخص نیست چند نفر مفقود هستند و مقامات آماری از مجروحان منتشر نکرده اند.

یک کلیپ ویدیویی 36 ثانیه ای که توسط اداره منطقه Morbi از طریق News-18 وابسته به سى ان ان به اشتراک گذاشته شده است، جمعیت زیادی از مردان جوان را نشان می دهد که در لحظاتی قبل از فروریختن پل روی پل جمع شده بودند.

به نظر می‌رسد این ویدیو نشان می‌دهد که برخی از مردان قبل از اینکه سازه جابجا شود، پل را از این طرف به سمت دیگر تکان می‌دهند و افرادی را که روی آن ایستاده بودند به داخل رودخانه فرو می‌برند.

هارش سنگاوی، وزیر کشور گجرات، در 31 اکتبر گفت که به نظر می رسد کابلی پاره شده است.

عکس‌هایی از عواقب پس از آن نشان می‌دهد که مردم در ساحل رودخانه در کنار گذرگاه فلزی شکسته‌شده، که با زاویه تند در آب آویزان شده بود، جمع شده‌اند.

آنچه شاهدان می گویند

بازماندگان و شاهدان این حادثه مرگبار صحنه هایی از هرج و مرج را توصیف کردند.

راجو، شاهدی که تنها یک نام را ذکر کرده است، به رویترز گفت: «مردم پس از تصادف از پل آویزان بودند، اما هنگام ریزش پل، لیز خوردند و به داخل رودخانه افتادند. «تمام شب نتوانستم بخوابم زیرا در عملیات نجات کمک کرده بودم. من بچه های زیادی را به بیمارستان آوردم.»

نارندراسین جادجا که دوستش هفت نفر از اعضای خانواده اش از جمله چهار فرزندش را از دست داد، به رویترز گفت: نمی توانم بیان کنم که چقدر عصبانی و درمانده هستم.

آنچه در مورد پل می دانیم

پل معلق موربی در زمان حکومت بریتانیا در حدود سال 1900 ساخته شد و 230 متر (755 فوت) طول و فقط 1.25 متر (4 فوت) عرض دارد.

برای چندین دهه، این یک جاذبه توریستی محبوب در شهر کنار رودخانه بوده است که خیابان‌های سنگفرش آن میراث معماری حکومت استعماری را در خود جای داده است.

به گفته مدیر عامل Oreva، یک تولید کننده لوازم الکتریکی در گجرات که بر کارهای تعمیر و نگهداری نظارت داشت، پل در ماه آوریل به مدت شش ماه به دلیل بازسازی بسته شد.

در مراسم بازگشایی در 26 اکتبر، مدیر عامل به خبرنگاران گفت که بر اساس ویدئویی که از این رویداد در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، ساختار برای "هشت تا 10 سال" به هیچ کار اساسی نیاز نخواهد داشت.

مسئولان چه می کنند؟

سنقاوی وزیر کشور گجرات در 31 اکتبر گفت که کمیته تحقیقات ویژه پنج نفره برای بررسی این حادثه تشکیل شده است.

عملیات جستجو و بازیابی توسط صدها پرسنل تیم‌های امدادی ایالتی و ملی و ارتش هند همچنان ادامه دارد.

پلیس ایالتی در 31 اکتبر گفت که 9 نفر دستگیر شده اند و به اتهام قتل مقصر تحت بازجویی قرار دارند.

به گفته افسر ارشد پلیس آشوک کومار یاداو، آنها شامل دو مدیر، دو کارمند بلیط، دو پیمانکار و سه نگهبان هستند.

آنچه در مورد Oreva می دانیم

از زمان این حادثه مرگبار، نظارت عمومی به Oreva، یک شرکت مستقر در احمدآباد، بزرگترین شهر گجرات، معطوف شد.

طبق وب‌سایت خود، که این شرکت را «بزرگ‌ترین شرکت تولید ساعت جهان» و «یکی از برندهای بزرگ در هند» توصیف می‌کند، Oreva به‌عنوان یک ساعت‌ساز شروع به کار کرد و سپس وارد حوزه الکترونیک شد.

سى ان ان  چندین بار با Oreva تماس گرفته است، اما پاسخی دریافت نکرده است.

برای قربانیان چه می شود؟

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در اول نوامبر وارد محل سقوط مرگبار در موربی شد.

پس از بررسی هوایی منطقه، او در حالی که در یک انتهای پل معلق فروریخته ایستاده بود، در حال انجام عملیات نجات بود.

«به موربی رفتیم که شاهد حادثه وحشتناک پل بود. دیدار با خانواده های داغدار و تسلیت عرض کردم. من از محل حادثه دیدن کردم و به بیمارستانی رفتم که مجروحان در حال بهبودی هستند.»

رهبر هند افزود که با پرسنل درگیر در عملیات امداد و نجات ملاقات کرد و ریاست جلسه بازبینی را بر عهده داشت.

دفتر نخست وزیر گجرات در توییتی نوشت که مودی "به آنها از هرگونه کمک ممکن از سوی دولت اطمینان داده است."

عملیات جستجو و بازیابی روز سه شنبه ادامه یافت و غواصان منطقه را برای یافتن اجساد اسکن کردند.

مودی پیشتر گفت که خانواده های قربانیان از صندوق امداد ملی نخست وزیر غرامت دریافت خواهند کرد.

بوپندرا پاتل، وزیر ارشد گجرات، گفت که دولت ایالتی معادل حدود 5000 دلار غرامت به ازای هر خانواده متوفی و ​​حدود 600 دلار برای هر یک برای مجروحان ارائه خواهد کرد.

انتظار می رود سوزاندن قربانیان از اول نوامبر آغاز شود.

واکنش جامعه  بین الملل

رهبران جهان به قربانیان و خانواده های آنها در پی این فاجعه ادای احترام کرده اند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به کسانی که عزیزان خود را در جریان فروپاشی از دست دادند، تسلیت گفت.

"امروز، قلب ما با هند است. بایدن روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: من و جیل عمیق‌ترین تسلیت‌های خود را به خانواده‌هایی که عزیزانشان را در جریان فروریختن پل از دست دادند، می‌گوییم و به مردم گجرات می‌پیوندیم تا جان‌باختگان زیادی را از دست بدهند.

«ایالات متحده و هند شرکای ضروری با پیوندهای عمیق بین شهروندان ما هستند. در این ساعت سخت، ما به ایستادگی و حمایت از مردم هند ادامه خواهیم داد.»

شبکه تلویزیونی دولتی چین گزارش داد، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز با مودی ابراز همدردی کرد.

به گزارش سى سى تى وى، شی گفت: از طرف دولت چین و مردم چین، مایلم تسلیت عمیق خود را به قربانیان و همدردی صمیمانه خود را با خانواده‌های آنها و مجروحان ابراز کنم.

شایان ذکر است: به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی سقوط روز گذشته پل گجرات که بر روی رودخانه ماچهو در شهر مربی قرار دارد، تعدادی از مردم که برای شرکت در جشن های تعطیلات در مسیر این پل بودند با ریزش آن به درون رودخانه افتادند. تاکنون شمار کشته شدگان این حادثه به ۱۳۲ نفر رسیده است اما این تعداد احتمالا افزایش می یابد.  

یک مقام ارشد محلی در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه جستجوی گروه امداد و نجات برای گمشدگان این حادثه ادامه دارد افزود: «با وجود اینکه تعداد کشته شدگان به ۱۳۲ نفر افزایش یافته اما احتمالا این تعداد بار دیگر بیشتر خواهد شد.» 

نیروهای ارتش در کنار تیم های مدیریت بحران ملی به این منطقه فرستاده شدند تا به کمک گروه های امداد نجات در عملیات نجات شرکت کنند.

مقامات هندی اعلام کردند بیش از ۴۰۰ نفر در اطراف یا بر روی پل بودند که این حادثه اتفاق افتاد. مردم برای شرکت در جشن نور و یا " دیوالی" در تعطیلات چهات پوجا بر روی این پل در حال تردد بودند.  

این پل ۲۳۰ متری در قرن ۱۹ و زمانی که هند مستعمره انگلیس بود ساخته شده است. این پل برای بازسازی و ترمیم به مدت ۶ ماه بسته بود و اخیرا بار دیگر برای تردد عموم بازگشایی شده بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.