آخرین نشست سران عرب در سال 2019 در تونس برگزار شد و در سال های 2020 و 2021 به دلیل تدابیر مرتبط با شیوع کرونا برگزار نشد.

به گزارش  جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، در نشست  سران عرب در الجزایر که امروز سه شنبه به مدت دو روز برگزار می شود دو سوم ر هبران عرب(22 کشور) شرکت می کنند و پنج کشور نیز در سطح پایین تری نماینده فرستاده اند و کرسی سوریه نیز همچنان خالی است.

در نشست سران عرب در الجزایر امیر قطر، رئیس جمهور مصر، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روسای جمهور موریتانی،عراق، تونس، جزایر کومور، سومالی و جیبوتی شرکت می کنند. همچنین روسای مجلس سودان، یمن، لیبی و نیز معاون رئیس امارات و ولیعهدهای کویت و اردن شرکت می کنند.

همچنین برخی از کشورهای عربی در سطح دیپلماتیک پایین تر از نخست وزیر گرفته تا معاون نخست وزیر و نماینده رئیس جمهور یا پادشاه یا حتی وزیر حضور دارند که این کشورها عبارتند از عربستان سعودی، مراکش، سلطنت عمان،بحرین و لبنان.

در همین حال، صندلی سوریه سوریه در نشست اتحادیه عرب به دلیل تعلیق عضویت این کشور توسط اتحادیه عرب در سال 2011 همچنان خالی است.

آخرین نشست سران عرب در سال 2019 در تونس برگزار شد و در سال های 2020 و 2021 به دلیل تدابیر مرتبط با شیوع کرونا برگزار نشد.

از سوی دیگر، «ماکی سال» رئیس جمهور سنگال و رئیس کنونی اتحادیه آفریقا و «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل به عنوان میهمانان نشست سران عرب شرکت می کنند.

در همین حال، وزیر خارجه الجزایر گفت که اختلافات را پشت سر گذاشته ایم و غیبت برخی سران عرب از کنفرانس جای نگرانی ندارد.

رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر درباره توافق های پیش از آغاز کنفرانس سران عرب در سطح رؤسای جمهور – که قرار است عصر امروز سه شنبه برگزار شود – ابراز رضایت کرد و گفت که اختلاف های موجود درباره مسائل مختلف بین کشورهای عربی کنار گذاشته شده اند.

لعمامره در کنفرانس خبری شب گذشته پس از پایان نشست مشورتی وزاری خارجه عرب گفت: اختلافات را پشت سر گذاشته ایم و مسائل جامع و مشترک جهان عرب را مبنا قرار داده ایم، الجزایر متناسب با چالش‍‌ها و به منظور تأمین فضای لازم برای همکاری بر اساس احترام متقابل و اصول دیپلماتیک کنفرانس سران عرب را برگزار می کند. وی افزود کشورش تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافق به کار می گیرد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره غیبت برخی سران عرب از این کنفرانس مثل محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی و محمد ششم، پادشاه مغرب گفت که هیچ جای نگرانی نیست. وی در این باره گفت که الجزایر شرایط را برای حضور سران همه کشورهای عرب به منظور حل مسائل موجود فراهم کرده است.

گفتنی است محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان، محمد بن زاید، رئیس حکومت امارات، حمد بن عیسی آل خلیفه، حاکم بحرین و هیثم بن طارق، سلطان عمان و ملک عبد الله دوم، پادشاه اردن و پادشاه مغرب و امیر کویت و میشل عون، رئیس جمهور لبنان، به خاطر پایان دوره ریاست جمهوری اش در این کنفرانس حضور ندارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی نشست اتحادیه عرب

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.