نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه اعلام کرد که در راس هیئتی از کنگره به ارمنستان سفر می کند، که دفتر او اعلام کرد که او را به بالاترین مقام آمریکایی تبدیل کرده است که از زمان استقلال این کشور در سال 1991 به این کشور سفر کرده است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان  دموکرات کالیفرنیا روز شنبه در بیانیه ای گفت: این سفر با هدف برجسته کردن تعهد قاطع ایالات متحده به ارمنستان صلح آمیز، مرفه و دموکراتیک، و منطقه ای باثبات و امن قفقاز است.

قانونگذاران دموکراتی که او در توییتر از آنها به عنوان "قهرمانان افتخار و دیرینه ارمنستان" یاد کرد به پلوسی می پیوندند: نمایندگان فرانک پالون از نیوجرسی و جکی اسپیر از کالیفرنیا، روسای مشترک گروه کنگره در مسائل ارمنی. و نماینده آنا اشو از کالیفرنیا، یکی از اعضای گروه. اسپیر و اشو هر دو از میراث ارمنی هستند.

این سفر به دنبال درگیری های مرگبار اوایل این هفته در امتداد مرز بین ارمنستان و آذربایجان انجام شد. دو کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق بر سر قلمرو قره باغ کوهستانی درگیر مناقشات چند دهه ای بوده اند. خشونت های این هفته منجر به این نگرانی شد که دو ملت ممکن است در آستانه تشدید مجدد درگیری خود باشند، اما یک مقام ارشد ارمنستان اواخر روز چهارشنبه گفت که آتش بس با آذربایجان توافق شده است.

 جو بایدن سال گذشته اولین رئیس جمهور آمریکا بود که کشتار ارامنه تحت امپراتوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول را رسما به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخت.

هر دو مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده، در سال 2019، قطعنامه‌ای را تصویب کردند که "قاتل 1.5 میلیون ارمنی توسط امپراتوری عثمانی از سال 1915 تا 1923" را "تجلیل از نسل‌کشی ارامنه از طریق به رسمیت شناختن و یادآوری رسمی" به تصویب رساندند.

ترکیه مدعی شده است که این کشتارها نسل کشی نیست و گفته است که زمان جنگ بوده و از هر دو طرف خسارات وارد شده است. ترکیه نیز با تعداد کشته شدگان مخالفت می کند و این رقم را به 300000 نزدیک می کند.

پلوسی در بیانیه خود روز شنبه گفت: «وظیفه اخلاقی همه است که هرگز فراموش نکنند: تعهدی که با ارتکاب جنایات در سراسر جهان، از جمله توسط روسیه علیه اوکراین، فوریت بیشتری پیدا کرده است».

وی همچنین افزود که هیئت کنگره با رهبران دولت ارمنستان در ایروان پایتخت این کشور از جمله آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی ارمنستان و همچنین اعضای نهاد امنیتی و اعضای جامعه مدنی، به گفته پلوسی، دیدار خواهد کرد.

دفتر پلوسی و اعضای هیأت قرار است بعد از ظهر یکشنبه به وقت محلی پس از دیدار دوجانبه با سیمونیان یک کنفرانس خبری برگزار کنند. به گفته دفتر وی، پلوسی همچنین انتظار می رود در مرکز هنرهای کافسجیان سخنانی را برای «تأیید مجدد حمایت قاطع آمریکا از مردم ارمنستان و امنیت و دموکراسی آنها» ارائه کند.

پلوسی در اوایل هفته در اجلاس سران پارلمان کشورهای G7 در آلمان شرکت کرد و روز جمعه در مورد "پاسخ مداوم و یکپارچه" به جنگ روسیه علیه اوکراین صحبت کرد.

او اخیراً یک سفر خارجی برجسته دیگر انجام داد و در ماه اوت از تایوان بازدید کرد تا حمایت خود را از جزیره خودگردان نشان دهد - اقدامی که به شدت خشم پکن را برانگیخت و به روابط ایالات متحده و چین فشار آورد.

در واکنش به سفر پلوسی به تایوان، چین تحریم هایی را علیه رئیس مجلس نمایندگان و خانواده نزدیک وی اعلام کرد، همکاری با ایالات متحده را در چندین موضوع از جمله مذاکرات تغییرات آب و هوایی به حالت تعلیق درآورد و چندین مانور نظامی در اطراف جزیره انجام داد.

حزب کمونیست چین حاکم چین، تایوان را به عنوان بخشی از خاک این کشور می‌بیند، علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است، و مدت‌هاست که قول داده است در صورت لزوم این جزیره را با سرزمین اصلی چین «دوباره» متحد کند.

شایان ذکر است: دفتر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که نانسی پلوسی برای برجسته‌ کردن تعهد ایالات متحده به امنیت، شکوفایی اقتصادی و حکومت دموکراتیک ارمنستان و منطقه قفقاز به ارمنستان سفر کرده است.

 از زمانی که ارمنستان استقلال خود را کسب کرد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اولین مقام رسمی و بلندپایه آمریکایی است که به این کشور سفر می‌کند.

نانسی پلوسی رهبری هیئتی را بر عهده دارد که شامل سه نماینده دیگر کنگره است. پلوسی هدف از این سفر را حمایت از "امنیت در ارمنستان و منطقه قفقاز" خواند. این دیدار در پس زمینه تشدید تنش بین ایروان و باکو انجام می شود.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم سفر به ایروان را خودجوش خواند و گفت که هدف از این سفر حمایت از "امنیت، ثبات اقتصادی و حکومت دموکراتیک در ارمنستان و منطقه قفقاز" است.

پلوسی در مجموعه‌ای از توئیت‌های اختصاص داده شده به سفر خود به ایروان، یادآور شد که در سال ۲۰۱۹ مجلس نمایندگان با اکثریت آرا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت و در آوریل ۲۰۲۱، رئیس جمهور جو بایدن اولین رهبر آمریکایی بود که علناً قتل عام ارامنه را اعلام کرد.

در امپراتوری عثمانی در قرن بیستم یک نسل‌کشی قرن (در آن زمان، بر اساس برآوردهای مختلف، از ۶۶۰ هزار تا ۱.۵ میلیون ارمنی در قلمرو ایالت کشته شدند). ترکیه و آذربایجان این رویدادها را به عنوان نسل کشی به رسمیت نمی شناسند.

نانسی پلوسی گفت: «ما افتخار می‌کنیم که پس از تصویب قطعنامه ۲۹۶ مجلس نمایندگان در سال ۲۰۱۹ که توسط  آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا معرفی شد، به ایروان سفر می‌کنیم. براساس این قطعنامه، کشتار ۱.۵ میلیون ارمنستانی توسط امپراتوری عثمانی به عنوان "نسل کشی" شناخته شد و پس از آن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به اولین رئیس‌جمهوری بدل شد که این نسل کشی را به رسمیت شناخت. این یک وظیفه اخلاقی برای همگان است که هرگز چنین چیزی را فراموش نکنند: وظیفه‌ای که اهمیت آن هم‌زمان با ارتکاب جنایات در سراسر جهان از جمله حمله روسیه به اوکراین برجسته شده است.»

وی تصریح کرد: «سفر هیئت کنگره‌ای ما به ارمنستان نماد قدرتمندی از تعهد راسخ ایالات متحده به ارمنستان دموکراتیک، صلح‌طلب و شکوفا و منطقه امن و با ثبات قفقاز است. ما طی نشست‌های کاری با سران دولت، اعضای جامعه مدنی و اعضای نهادهای امنیتی حمایت قوی و مداوم ایالات متحده را – به عنوان رئیس گروه مینسک و دوست دیرینه ارمنستان جهت حل‌وفصل مناقشه قدیمی ناگورنو-قره‌باغ مطرح خواهیم کرد.»

نانسی پلوسی در ادامه افزود: «اعضای برجسته هیئت کنگره ما به این بازدید افتخار می‌کنند و آن‌ها قهرمانان دیرینه ارمنستان بوده‌اند. آنا اشو و جکی اسپیر از زنان آمریکایی-ارمنستانی این کنگره تعهد شخصی خود را نسبت به این مبارزه و درگیری ابراز می‌کنند. فرانک پالون از نیوجرسی، مدتهاست که رئیس کمیسیون امور ارمنستان در کنگره آمریکا است. هیئت ما مشتاقانه منتظر نشست‌های سازنده‌ای است که به تقویت شراکت ما با جمهوری ارمنستان و ارتقاء ارزش‌ها و منافع ما در منطقه ادامه خواهد داد.»

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.