یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که روسیه در حال خرید میلیون ها موشک و گلوله توپخانه از کره شمالی برای استفاده در میدان نبرد در اوکراین است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان  به گفته این مقام، این خرید نشان می دهد که ارتش روسیه همچنان از کمبود شدید تسلیحات در اوکراین رنج می برد که بخشی از آن به دلیل کنترل صادرات و تحریم ها است.

این مقام افزود: ایالات متحده انتظار دارد روسیه بتواند در آینده برای خرید تجهیزات نظامی بیشتری از کره شمالی تلاش کند.

نیویورک تایمز اولین بار در مورد این خرید گزارش داد. این دو کشور از طریق جنگ کره در دهه 1950 روابط خود را با اتحاد جماهیر شوروی سابق یکی از حامیان اصلی کره شمالی و حمایت مالی از این رژیم تشکیل داده بودند. کره شمالی آمریکا و غرب را مسئول جنگ در اوکراین دانسته است.

اخبار مربوط به خرید تسلیحات مسکو از کره شمالی به دنبال ادعاهای اخیر ایالات متحده مبنی بر اینکه روسیه در حال حاضر پهپادهای با قابلیت حمل تسلیحات از ایران در اختیار دارد که احتمالاً در جنگ اوکراین نیز مورد استفاده قرار می گیرد، منتشر شد.

ایالات متحده مدعی شده است که مسکو به طور رسمی پهپادهای مهاجر-6 و شاهد - شاهد-129 و شاهد-191 - را از ایران خریداری کرده و برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه منتقل کرده است. این پهپادها قادر به حمل مهمات هدایت شونده دقیق هستند و می توان از آنها برای نظارت استفاده کرد.

روسیه به دنبال جلوگیری از استفاده ارتش اوکراین از توپخانه و سامانه های موشکی دوربرد اخیر از جمله سامانه های موشکی توپخانه با تحرک بالا (HIMARS) در میدان جنگ بوده است. با HIMARS، اوکراین توانسته است به طور دقیق پست های فرماندهی، مراکز لجستیکی و انبارهای مهمات روسیه را بسیار فراتر از خطوط مقدم هدف قرار دهد و مورد هدف قرار دهد.

بریگ، سخنگوی وزارت دفاع ژنرال پت رایدر روز سه شنبه در جریان یک جلسه توجیهی در پنتاگون به خبرنگاران گفت که روسیه برای "درخواست مهمات" به کره شمالی نزدیک شده است.

رایدر گفت، درخواست روسیه از کره شمالی "نشان دهنده وضعیتی است که روسیه در آن قرار گرفته است."

رایدر گفت: «این نشان می‌دهد و نشان‌دهنده وضعیتی است که روسیه از نظر قابلیت‌های لجستیکی و پایداری در ارتباط با اوکراین در آن قرار دارد». ما ارزیابی می‌کنیم که اوضاع در آن جبهه برای روسیه خوب پیش نمی‌رود، بنابراین این واقعیت که آنها با کره شمالی تماس گرفته‌اند نشانه‌ای از این است که آنها در جبهه پایداری با چالش‌هایی روبرو هستند.»

 

نشانه ای است که روسیه ممکن است برای حفظ تجهیزات جنگ اوکراین با مشکل مواجه شود

مقامات آمریکایی به سی ان ان گفتند که در دسترس بودن مهمات یکی از مهم ترین عوامل در توانایی روسیه برای ادامه جنگ در اوکراین خواهد بود. به گفته منابع، ارزیابی سطح مهمات روسیه در طول جنگ دشوار بوده است، اما خرید تجهیزات این کشور از کره شمالی می تواند نشان دهد که برخی از ذخایر روسیه رو به اتمام است. مقامات اطلاعاتی ایالات متحده همچنین بر این باورند که روس ها در بحبوحه تاکتیک های زمین سوخته خود در شلیک گلوله های توپخانه ای به شهرهای اوکراین در شش ماه گذشته، با گلوله های توپخانه و موشک مواجه هستند.

مقامات گفتند، با این حال، در حال حاضر، کسری مهمات به ویژه گسترده به نظر نمی رسد. مایکل کوفمن، مدیر برنامه مطالعات روسیه در مرکز تحلیل های دریایی گفت، اما ممکن است برای انواع منتخب سیستم های موشک پرتاب چندگانه با کالیبر بالا، سیستم های توپخانه کالیبر پایین و سلاح های هدایت شونده دقیق حاد باشد. کوفمن افزود که زمان می برد تا روسیه به طور معنی داری تولید خود را افزایش دهد تا بتواند حجم بالای هزینه مهمات در جنگ را که صنعت دفاعی روسیه به وضوح پیش بینی نکرده بود، برآورده کند.

به گفته دو منبع آگاه، در سیگنال دیگری مبنی بر اینکه مسکو ممکن است در تلاش برای حفظ منابع مورد نیاز برای جنگ شش ماهه خود باشد، روسیه همچنین به گفته دو منبع آگاه با اطلاعات آمریکا و غرب، روسیه همچنین نیروی انسانی و تجهیزات را از مناطق نظامی دوردست در شرق و شمال تخصیص داده است.

و روسیه در اوایل سال جاری برای محدود کردن دسترسی عمومی به اطلاعات مربوط به بودجه خود از جمله ارقام واردات و صادرات اقدام کرد. به گفته یکی از این منابع، این خاموشی یک شاخص کلیدی است که نشان می دهد روسیه مجبور شده است بودجه و سایر منابع را به شدت به سمت درگیری هدایت کند - واقعیتی که می خواهد از مردم خود پنهان کند. کرملین همچنان اصرار دارد که جنگی به راه نمی اندازد، بلکه فقط یک "عملیات نظامی ویژه" محدود است.

 

روسیه ادعاها درباره خرید تسلیحات از کره شمالی را رد کرد

نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن رد ادعاها درباره خرید توپخانه از کره شمالی، گفت که مسکو حق دارد به دلیل جلوگیری غرب از ورود مواد غذایی این کشور به بازارهای جهانی، توافق صادرات غلات از اوکراین را فسخ کند.

ادعاهای کشورهای غربی به سردمداری آمریکا مبنی بر اقدام روسیه در خرید تسلیحات و توپخانه از کره شمالی، با واکنش مسکو همراه شد.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل بامداد امروز (چهارشنبه) طی نشست شورای امنیت گفت گزارش‌ها درباره خرید توپخانه و تجهیزات نظامی از کره شمالی توسط کشورش، جعلی و پروپاگاندای غرب است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، نبنزیا ضمن اشاره به عدم اجرای برخی مفاد توافقات استانبول درخصوص صادرات غلات از اوکراین به دلیل باقی ماندن تحریم‌های غرب علیه روسیه، از احتمال فسخ این قرارداد خبر داد.

وی با بیان اینکه مسکو خواستار اجرای بخش مربوط به صادرات مواد غذایی روسیه در توافقات استانبول است، توضیح داد که قرارداد مذکور بعد از مهلت چهار ماهه‌اش در نوامبر منقضی می‌شود اما روسیه قصد ندارد در مذاکرات تمدید آن شرکت کند.

این دیپلمات روس ادامه داد: «بخشی از توافقات استانبول که مربوط به صادرات مواد غذایی از روسیه است، اجرا نمی‌شود زیرا هنوز حتی یک کشتی روسی قادر به ترک کردن اسکله‌ها برای صادرات نیست».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، نبنزیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش نسبت به امکان مذاکره با رژیم کی‌یف برای همکاری مشترک در تأمین امنیت نیروگاه اتمی «زاپروژیا» ابراز تردید کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز دستیابی به توافقی برای ایجاد منطقه غیرنظامی در زاپروژیا تصریح کرد: «من مطمئن نیستم که اوکراینی‌ها قادر به مذاکره باشند. زیرا آنها نمی‌خواهند درباره هیچ چیزی مرتبط با این نیروگاه اتمی مذاکره‌ای داشته باشند».

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین با ابراز تأسف از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود درباره بازدید از زاپروژیا، اوکراین را مسئول حملات به این نیروگاه اعلام نکرد، گفت پیشنهاد این سازمان برای ایجاد منطقه غیرنظامی نیز جدی نیست.

نبنزیا در ادامه انتقادات از رویکرد روس‌ستیزانه کشورهای غربی، خبر داد که هیأت روسیه برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، هنوز روادید دریافت نکرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.