حداقل هشت تاجر برجسته روسی از اواخر ژانویه تاکنون بر اثر خودکشی یا در تصادفات مشکوک جان خود را از دست داده اند که شش تن از آنها با دو شرکت بزرگ انرژی روسیه مرتبط بودند.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان  چهار نفر از این شش نفر با غول انرژی دولتی روسیه گازپروم یا یکی از شرکت های تابعه آن مرتبط بودند، در حالی که دو مورد دیگر با لوک اویل، بزرگترین شرکت خصوصی نفت و گاز روسیه مرتبط بودند.

در اوایل سال جاری، این شرکت موضع غیرمعمول عمومی را اتخاذ کرد و علیه جنگ روسیه در اوکراین صحبت کرد و خواستار همدردی با قربانیان و پایان درگیری شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه تاس، راویل ماگانوف، رئیس لوک اویل این هفته پس از سقوط از پنجره بیمارستانی در مسکو درگذشت.

لوک اویل روز پنجشنبه در بیانیه ای که در وب سایت خود منتشر شد، مرگ را تایید کرد.

لوک اویل گفت که ماگانوف "به دنبال یک بیماری شدید درگذشت." ماگانوف به توسعه نه تنها شرکت، بلکه کل بخش نفت و گاز روسیه کمک زیادی کرد.

به گزارش تاس، یکی دیگر از مدیران ارشد لوک اویل، الکساندر ساببوتین، در ماه مه پس از بازدید از یک شمن در نزدیکی مسکو جسد پیدا شد. خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از یک مقام رسمی اعلام کرد که مقامات به یک مرد بیهوش که از نارسایی قلبی رنج می برد، فراخوانده شدند. تاس گزارش داد که پلیس تحقیقات جنایی را در مورد این پرونده آغاز کرده است.

ارتباط با گازپروم

طبق گزارش رسانه دولتی روسیه ریانووستی، در اولین مورد از مرگ‌های گزارش شده در سال جاری، جسد یکی از مدیران ارشد گازپروم در کلبه خود در روستای لنینسکی در نزدیکی لنینگراد در 30 ژانویه 2022 پیدا شد.

RIA گزارش داد که یک یادداشت انتحاری در محل پیدا شد و بازرسان در حال بررسی مرگ به عنوان خودکشی هستند. شبکه تلویزیونی ملی روسیه RenTv این مرد را لئونید شولمن، رئیس حمل و نقل گازپروم اینوست شناسایی کرده است.

تنها یک ماه پس از آن، یکی دیگر از مدیران ارشد گازپروم در همان روستا جسد پیدا شد. طبق گزارش نوایا گازتا، روزنامه مستقل روسی، الکساندر تیولاکوف در 25 فوریه در گاراژ خود مرده کشف شد. نوایا گازتا گزارش داد که او بر اثر خودکشی درگذشت.

تماس های سی ان ان با گازپروم پاسخ داده نشده است.

سی ان ان از کمیته تحقیقات روسیه در مورد این دو مورد نظر خواسته است اما پاسخی دریافت نکرده است.

دو تاجر روسی دیگر که با گازپروم ارتباط داشتند در حوادث قتل و خودکشی در ماه آوریل جان باختند.

به گزارش تاس، یکی از آنها، ولادیسلاو آوایف، معاون سابق رئیس جمهور گازپرومبانک، به همراه همسر و دخترش در 18 آوریل در آپارتمانش در مسکو جسد پیدا شد.

به نقل از یک منبع در مجری قانون، تاس ادعا کرد که مقامات در حال بررسی مرگ آوایف ها به عنوان یک قتل و خودکشی هستند.

به نقل از تاس، یولیا ایوانووا، نماینده کمیته تحقیقات مسکو، یکی از اقوام اجساد آوایف ها را پس از اینکه راننده خانواده و پرستار بچه به او گفتند که نمی توانند تلفنی با آنها تماس بگیرند یا وارد آپارتمان شوند، کشف کردند. ، از آنجایی که در از داخل بسته بود.

ایگور ولوبوف، معاون سابق گازپرومبانک که اخیرا روسیه را به مقصد اوکراین ترک کرده است، به سی ان ان گفت که باور ندارد آوایف خود را کشته است.

ولوبوف در ماه آوریل به سى ان ان  گفت: "وظیفه او این بود که با بانکداری خصوصی سروکار داشته باشد، یعنی با مشتریان VIP سروکار داشته باشد. او مسئول مقادیر بسیار زیادی پول بود. پس آیا او خودش را کشته است؟ فکر نمی کنم اینطور باشد. فکر می کنم او چیزی می دانسته است. کمیته تحقیقات روسیه به درخواست سی‌ان‌ان برای اظهارنظر درباره این پرونده پاسخی نداد.

درست یک روز بعد، در 19 آوریل، سرگئی پروتوسنیا، یکی از مدیران سابق شرکت تولید گاز نواتک، که بخشی از آن متعلق به گازپروم است، جسدش در خانه خود در Lloret de Mar، یک استراحتگاه مدیترانه ای در نزدیکی بارسلون پیدا شد.

یک منبع رسمی نزدیک به تحقیقات هفته گذشته به سی ان ان گفت جسد همسر و دخترش که نشانه هایی از خشونت را نشان می داد، در داخل خانه مجلل خانواده پیدا شد، به گفته منبع، در حالی که جسد پروتوسنیا در باغ بیرون پیدا شد.

پسر یافته های اولیه را زیر سوال می برد

پلیس کاتالونیا در استان گیرونا، جایی که شهر لورت دو مار در آن واقع شده است، روز جمعه به سی ان ان  گفت که از آن زمان تحقیقات خود را در مورد این پرونده تکمیل کرده و یافته ها را به دادگاه ارسال کرده است.

نیروی پلیس گفت که نتیجه آن این است که این مرگ‌ها یک قتل مضاعف و متعاقب آن خودکشی بوده است.

در صحبت با دیلی میل در ماه آوریل، پسر پروتوسنیا آن نسخه از وقایع را زیر سوال برد و در عوض گفت که پدرش به قتل رسیده است.

یک مقام مطبوعاتی پلیس در آن زمان به سی ان ان  گفت: "پلیس کاتالونیا اظهاراتی را از پسرش گرفته است. سایر فرضیه ها رد شده است. همچنین قتل سه گانه رد شده است." این مقام افزود: "این کار مافیای روسیه بود؟ نه."

نواتک، کارفرمای سابق پروتوسنیا، گفت که او "یک فرد فوق العاده و یک مرد خانواده فوق العاده است."

وی افزود: "متاسفانه گمانه‌زنی‌هایی در این زمینه در رسانه‌ها منتشر شده است، اما ما متقاعد شده‌ایم که این گمانه‌زنی‌ها با واقعیت ارتباطی ندارد. امیدواریم سازمان‌های مجری قانون اسپانیا تحقیقات دقیق و عینی انجام دهند و آنچه را که رخ داده است، بررسی کنند." این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد.

حکم پزشکی قانونی

میخائیل واتفورد، میلیاردر نفت و گاز روسیه متولد اوکراین، جسد در خانه خود در سوری، انگلستان در 28 فوریه پیدا شد.

پلیس ساری به سی ان ان گفت که معتقد نیست شرایط مشکوکی وجود داشته باشد.

به گزارش روزنامه روسی کومرسانت، یک تاجر روس دیگر به نام واسیلی ملنیکوف در اواخر ماه مارس در کنار خانواده اش در نیژنی نووگورود جسد پیدا شد.

ملنیکوف مالک MedStom، یک شرکت تجهیزات پزشکی بود. به گفته کمیته تحقیقات روسیه، یک مرد 43 ساله، همسر 41 ساله و دو فرزند چهار و 10 ساله اش در 23 مارس با ضربات چاقو کشته شدند.

کمیته نامی از ملنیکوف نبرد، اما سن کشته شدگان و محل حادثه با گزارش کومرسانت مطابقت دارد.

شعبه منطقه‌ای کمیته تحقیق وضعیت تحقیقات خود را به‌روزرسانی نکرده و درخواست سی‌ان‌ان را برای اظهارنظر پاسخ نداده است. در زمان وقوع این حادثه، در ماه مارس، این سازمان اعلام کرد "هیچ نشانه ای از ورود غیرمجاز به آپارتمان وجود ندارد" و "چاقوهایی کشف و ضبط شد."

شایان ذکر است به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع مطلع اعلام کردند، مدیر دومین تولید کننده بزرگ نفتی روسیه (لوک اویل) پس از سقوط از پنجره یک بیمارستان درگذشت.

مرگ "راویل ماگانف" جدیدترین سری از مرگ‌های غیرقابل توضیح و ناگهانی تجار روس به شمار می‌رود.

منابع مطلع گزارش‌های رسانه‌های روسی را تایید کردند که این مرد ۶۷ ساله از ارتفاع بلند سقوط کرده و مُرده اما شواهد مربوط به سقوط وی مشخص نیست.

رسانه خبری دولتی تاس گزارش کرد که این مرگ، یک خودکشی بوده است. همچنین از قول یک منبع گزارش شد که ماگانف پس از یک حمله قلبی به بیمارستان منتقل شده بود و قرص‌های ضد افسردگی مصرف می‌کرد.

یک منبع دیگر نیز گزارش کرد که یک عقیده و باور در داخل مدیریت کمپانی نفتی "لوک‌اویل" وجود دارد مبنی بر اینکه این مرد خودکشی کرده اما شواهد یا اسنادی در این مورد وجود ندارد.

پلیس مسکو پرسش‌های خبرگزاری رویترز را درباره مرگ این مدیر به کمیته تحقیقات دولتی ارجاع داد.

لوک‌اویل یک کمپانی خصوصی است که با "روس‌نفت" روسیه رقابت می‌کند و در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماگانف در پی بیماری جدی درگذشته است.

ماگانف در میان دستکم شش تاجر روسی دیگر است که بیشترشان در بخش انرژی روسیه هستند و در ماه‌های گذشته تحت شرایطی نامتعارف و نامشخص به طور ناگهانی درگذشته‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.