شش ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، واکنش غرب به این بحران همچنان قوی و تا حد زیادی متحد باقی مانده است - که باعث تعجب بسیاری شد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، علیرغم سال‌ها از هم گسیختگی روابط در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و همه‌گیری کووید-19، ائتلاف ترانس آتلانتیک توانسته است متحد شود و به توافقاتی در مورد حمایت مالی و اهدای تسلیحات به کی یف، توافق‌هایی برای توقف استفاده از روسیه دست یابد. انرژی و همچنین تحریم هایی که برای ضربه زدن به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و دوستانش طراحی شده اند.

با این حال، در حالی که بحران به سالگرد نیم ساله خود می رسد، مقامات در سراسر اروپا نگران هستند که اجماع ممکن است از هم بپاشد زیرا این قاره وارد زمستان تیره و تار افزایش قیمت مواد غذایی، محدودیت انرژی برای گرم کردن خانه ها و احتمال واقعی رکود می شود.

مقامات و دیپلمات های غربی به شرط ناشناس ماندن با سی ان ان صحبت کردند تا به صراحت حفاظت های حساس در میان دولت ها را توصیف کنند.

برلین، پایتخت آلمان، با توجه به اقدامات سخت‌گیرانه‌تر در آینده، چراغ‌های روشنایی بناهای تاریخی را به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق خاموش کرد، در حالی که به مغازه‌های فرانسوی گفته شده است که درهای خود را تا زمانی که تهویه مطبوع روشن است بسته نگه دارند، در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، که تخیل غرب را به خود جلب کرده و کشورها را برای حمایت از تلاش‌های جنگی خود به شدت تحت فشار قرار داده است، ممکن است با ادامه درگیری‌ها جلب توجه رهبران اروپایی‌اش سخت‌تر شود.

گیلز، مشاور ارشد در اندیشکده چتم هاوس می‌گوید: چالش برای اوکراین همان است که در روز اول وجود داشت، حفظ غرب در کنار هزینه‌های حمایت از کی یف - نه فقط باج‌گیری گاز و غلات پوتین، بلکه هزینه حمایت اقتصادی و بشردوستانه.

شاید به همین دلیل زلنسکی گفت که می‌خواهد جنگ قبل از کریسمس تمام شود، زیرا مسائل واقعی این است که در درازمدت غرب به وعده‌هایش پایبند بماند.»

بحران سوخت زمستانی چیزی است که مقامات و دیپلمات های اروپایی هر روز به آن فکر می کنند و روسیه حدود 55 درصد از کل واردات گاز اروپا در سال 2021 را به خود اختصاص داده است.

کشورهای اروپایی نیز تشنه نفت روسیه هستند و تقریبا نیمی از صادرات نفت روسیه به این قاره می رسد. طبق گزارش ها، اتحادیه اروپا در سال 2021 روزانه 2.2 میلیون بشکه نفت خام وارد کرده است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی با اشاره به توافق منعقد شده بین اتحادیه اروپا می گوید: در اتحادیه اروپا، کار بسیار دشواری خواهد بود و ما باید تلاش کنیم به قول خود مبنی بر قطع ارتباط با روسیه در مورد هرگونه سود از گاز و سایر منابع پایبند باشیم. کشورهای عضو اتحادیه اروپا مصرف گاز روسیه را تا 15 درصد کاهش دهند.

با این حال، این توافق به دلیل داوطلبانه بودن مورد انتقاد قرار گرفته است و مقامات نگرانند که وقتی فشار وارد می شود، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا نقش خود را ایفا نکنند.

گیلز می‌گوید: لکه‌ای از اروپای غربی وجود دارد که با فاصله از آن محافظت می‌شود و نمی‌توان متقاعد کرد که وابستگی به انرژی روسیه آسیب‌پذیری فاجعه‌باری است که خود به خود تحمیل می‌کند، و حتی اکنون نیز امید به بازگشت به «عادی» با روسیه است.

مقامات همچنین می ترسند که استراتژی غرب برای تسلیح اوکراینی ها در حال تبدیل شدن به یک راه حل کوتاه مدت برای یک مشکل بلند مدت است: جنگی بدون نقطه پایان مشخص.

تسلیحات فرانسوی در حال حاضر در میدان نبرد در اوکراین هستند، در حالی که آلمان چندین دهه سیاست های صلح طلبانه را شکست تا هم هزینه های دفاعی خود را افزایش دهد و هم برای ارسال تسلیحات، هر چند به دلیل اینکه تحویل این تسلیحات بیشتر از حد نیاز طول می کشد مورد انتقاد قرار گرفت.

یکی از مقامات ناتو به سی ان ان می گوید: "در آغاز، واکنش غرب سخت تر از آن چیزی بود که روسیه انتظار داشت. از نظر تاکتیکی کرملین اشتباهات زیادی را مرتکب شد. از نظر سیاسی کاملاً آسان بود که از اوکراین حمایت کنیم و برای کمک کردن سلاح و پول نقد مطرح کنیم."

به مرور زمان، انواع سلاح‌هایی که ما ارسال می‌کنیم پیچیده‌تر شده‌اند، همانطور که آموزش لازم برای استفاده موثر از آن‌ها. خبر خوب این است که این سلاح‌ها به اوکراینی‌ها کمک می‌کنند تا مقاومت کنند. خبر بد این است که هر چه جنگ طولانی‌تر شود. این مقام می افزاید، هر چه زمان عرضه این تسلیحات کوتاه تر باشد، تسلیم شدن آنها سخت تر می شود.

علاوه بر هزینه های اقتصادی و نظامی که بر سخاوت غرب تأثیر می گذارد، نگرانی جدی نیز وجود دارد که با رکود درگیری، جهان شروع به تجربه خستگی جنگ کند.

یکی از دیپلمات‌های ناتو می‌گوید: "در ماه فوریه، پریدن به گروه ضد پوتین آسان بود. اکنون جنگ در مرحله استراتژیک خسته کننده است. دستاوردها و ضررهای روزانه کمتر و فرصت‌های عکاسی کمتری وجود دارد."

البته، این امر به همان اندازه ساده نیست که کشورها به سادگی از حمایت خود صرف نظر کنند. اما این ممکن است شامل تغییر پارامترهای مربوط به نتیجه مورد حمایت کشورها توسط کشورها باشد.

برخی از کشورهای اروپای غربی، به ویژه آلمان و فرانسه، علناً گفته اند که باید بین غرب و مسکو گفتگو وجود داشته باشد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، بارها گفته است که معتقد است در مقطعی باید مذاکراتی بین روسیه و اوکراین انجام شود، در حالی که اولاف شولز، صدراعظم آلمان به دلیل ارسال پیام های متناقض در مورد گاز روسیه و اخیراً در مورد اینکه آیا اروپا باید روس ها را ممنوع کند یا نه مورد انتقاد قرار گرفته است. از اخذ ویزای مسافرتی

"آیا همه ما هنوز دیدگاه یکسانی نسبت به پایان بازی داریم؟ آیا این فقط به مرزهای قبل از حمله روسیه برمی گردیم؟ یا به قبل از 2014 بازمی گردد، قبل از اینکه روسیه کریمه را ضمیمه کند؟ و آیا پس از جنگ با پوتین برخورد خواهیم کرد؟ یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: یا نیاز به کناره‌گیری دارد. اینها سوالات درازمدتی هستند که باید بپرسیم، اما اینطور نیست. بهتر است فعلا این سوالات را نپرسیم."

چند ماه آینده سخت ترین ماه ها برای کشورهای اروپایی از زمان آغاز جنگ خواهد بود. شهروندان کاهش هزینه های زندگی را در سراسر قاره احساس خواهند کرد. برخی باید بین گرم کردن خانه و غذا انتخاب کنند. این بحران در حالی رخ می دهد که بسیاری از کشورهای اروپایی قبلا میزبان هزاران پناهنده اوکراینی بوده اند. در این پس‌زمینه، توجیه صرف پول و انرژی برای حمایت از کشوری دور برای رهبران سیاسی دشوار است، به‌ویژه زمانی که برخی از شهروندانشان ممکن است احساس کنند که به اندازه کافی سخاوتمند بوده‌اند.

چندین مقام غربی از نگرانی خود به سی ان ان گفتند که در مقطعی، رهبران سیاسی ممکن است تصمیم بگیرند بهترین کار میانجیگری برای یک توافق صلح و تضعیف بازی پایانی ترجیحی اوکراین است که نیروهای روسیه را مجبور به بازگشت به مرزهای قبلی می کند.

ترزا فالون، مدیر مرکز مطالعات روسیه اروپا در آسیا، به سی ان ان گفت:نگرانی فزاینده‌ای در برخی زمینه‌ها وجود دارد که اگر به نظر برسد اوکراین در حال از دست دادن زمین به روسیه است، ممکن است درخواست‌ها برای حل و فصل مذاکره تسریع شود.

او می گوید: "به محض اینکه مردم احساس کنند [کی یف] در سمت بازنده قرار دارد، ممکن است شروع به این سوال کنند که چرا در زمان استرس اقتصادی به تامین سلاح های گران قیمت به اوکراین ادامه می دهیم. چرا پول خوب را پشت سر بد می اندازیم."

او خاطرنشان می کند که این امر بسیار مهم خواهد بود، زیرا بسیاری از متحدان کلیدی نیز دوره های سیاسی پرتلاطمی را در داخل کشور سپری می کنند. ایتالیا انتخابات برگزار خواهد کرد، بریتانیا نخست وزیر جدید خواهد داشت و ایالات متحده انتخابات میان دوره ای برگزار خواهد کرد که ممکن است باقیمانده دوره اول ریاست جمهوری جو بایدن را تعیین کند.

فالون می افزاید: «با شروع مسلط شدن مسائل سیاسی داخلی، شهروندان ممکن است بپرسند چرا به جای ایجاد زیرساخت به اوکراین کمک می کنیم.

با وجود همه چیزهایی که غرب می تواند به طور منطقی برای پاسخ اولیه به بحران به پشت خود ضربه بزند، همه چیز در شرف سخت تر شدن است. اکثر مقامات اذعان دارند که هیچ کس سرنخی از چگونگی پایان این درگیری ندارد. و در حالی که بیشتر مایلند اوکراین به اهداف خود یعنی ایستادگی در برابر پوتین و اخراج او از کشورشان دست یابد، عزم واقعی آنها هنوز به طور کامل مورد آزمایش قرار نگرفته است.

و حقیقت اسفبار این است که اگر زمان آن فرا برسد، ممکن است یک صلح مذاکره شده با پوتین برای کشورهایی که با روسیه مرز مشترکی ندارند و صراحتاً مسکو را تنها عامل چنین بحران وجودی نمی دانند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.