تحلیلگران چینی و آمریکایی می گویند، تمرینات نظامی چین نشان می دهد که پکن برای کنترل تایوان نیازی به حمله به تایوان ندارد - بلکه می تواند این جزیره خودگردان را خفه کند و ارتباط آن را با جهان خارج قطع کند .

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان رزمایش ارتش آزادیبخش خلق (PLA) که به طور رسمی از پنجشنبه گذشته آغاز شد، بر شش منطقه متمرکز بود که اساساً تایوان را محاصره کرده بود و دسترسی کشتی‌ها و هواپیماهای غیرنظامی را در این منطقه محدود می‌کرد، زیرا نیروها تمرینات شلیک مستقیم و پرتاب موشک را انجام می‌دادند. منگ ژیانگ کینگ، استاد دانشگاه دفاع ملی PLA، گفت: این شش منطقه برای نشان دادن اینکه چگونه چین می تواند بنادر تایوان را قطع کند، به مهم ترین تأسیسات نظامی آن حمله کند و دسترسی نیروهای خارجی را که ممکن است به کمک تایوان بیایند، قطع کند، انتخاب شدند.

منگ در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی CCTV گفت: "شش ناحیه را در یک خط، مانند یک حلقه، با گره حلقه درست در جهت جنوب غربی وصل کنید." حزب کمونیست چین تایوان دموکراتیک را قلمرو خود می‌داند - علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است. اتحاد تایوان با سرزمین اصلی سنگ بنای سیاست چین است و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، استفاده از زور را برای درآوردن جزیره تحت کنترل پکن رد نکرده است. منگ خاطرنشان کرد که مناطق تمرین شمالی با موفقیت تایوان را از اوکیناوا، جزیره‌ای که ژاپن و ایالات متحده در آن دارایی‌های نظامی قابل توجهی در آن مستقر هستند، مسدود کرده است. او گفت که در مناطق جنوبی، PLA نشان داد که می تواند کانال باشی را کنترل کند، "تنها راه ورود و خروج از دریای چین جنوبی". و در مناطق شرقی، نیروهای چین نشان دادند که شلیک موشکی دقیق چین می تواند کشتی های جنگی خارجی را مجبور به عقب نشینی از آب های تایوان کند. منگ گفت: «این یک محاصره بی سابقه جزیره تایوان است. و روز دوشنبه، چین اطلاعیه‌ای صادر کرد و گفت که رزمایش‌ها ادامه دارند.

محرکی برای تمرینات برنامه ریزی شده طولانی

این تمرینات پس از آن آغاز شد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، هفته گذشته با بازدید از تایپه، پکن را عصبانی کرد تا حمایت خود را از دموکراسی در این جزیره نشان دهد.

پکن دریاها و آسمان‌های اطراف تایوان را با کشتی‌ها و جت‌ها پر کرد - به گفته وزارت دفاع تایوان، 80 هواپیمای جنگی و کشتی چینی روز یکشنبه در تنگه تایوان شناسایی شدند.

در روزهای گذشته، PLA همچنین راکت هایی را به سمت جزایر کوچک تحت کنترل تایوان در نزدیکی سرزمین اصلی شلیک کرد و موشک های بالستیک دورتر را پرتاب کرد که برخی از آنها بر فراز تایوان پرواز کردند و در اقیانوس شرق جزیره سقوط کردند. پنج نفر در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن سقوط کردند - پیامی به یکی از حامیان اصلی تایوان و همچنین دولت در تایپه.

میک رایان، عضو کمکی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی و ژنرال سابق ارتش استرالیا، می‌نویسد: نقشه شش منطقه رزمایش چین به وضوح نشان می‌دهد که چینی‌ها فکر می‌کنند مناطق عملیاتی کلیدی برای ارعاب استراتژیک تایوان هستند. در توییتر.

به کشتی‌های تجاری و هواپیماها هشدار داده شد که از مناطق تمرین دور بمانند و کشتی‌ها و خطوط هوایی مجبور شدند مسیرهای جایگزین ترتیب دهند.

کارل شوستر، مدیر سابق عملیات در مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده در هاوایی، گفت که محاصره شش منطقه نشان می دهد که هرگونه تصرف تایوان می تواند با یک استراتژی انزوا آغاز شود.

شوستر گفت: این رزمایش نشان داد که محاصره در یک درگیری نیازی به حضور دائمی نیروی دریایی در فراساحل ندارد، بلکه حمل و نقل هوایی و حمل و نقل هوایی را می‌توان با تهدیدات هوایی و موشکی در حمایت از محاصره دریایی مهار کرد. شوستر گفت: "این تمرین... نشان می دهد که پکن ابتدا تایوان را منزوی می کند و به حملات هوایی و موشکی به امید شکستن اراده سیاسی تایپه متوسل می شود. تهاجم پرهزینه احتمالا آخرین راه حل است."

بعدش چه می تواند بیاید

شوستر گفت بسیاری از چیزهایی که پکن نشان داد مدت‌هاست در دست اجرا بوده است. این تمرینات همزمان با تمرینات نظامی استاندارد در تقویم آموزشی ارتش آزادیبخش فلسطین بود، اما او گفت که سفر پلوسی به چین اجازه داد تا بیانیه بزرگتری ارائه دهد. او گفت: «اندازه، وسعت جغرافیایی و پیچیدگی رزمایش نشان دهنده ماه ها برنامه ریزی است. این رزمایش نشان‌دهنده آخرین تشدید مانور نظامی در حال گسترش چین و کمپین ارعاب تایوان است.»

او گفت که انتظار دارد PLA به اعمال فشار بر تایوان ادامه دهد و همچنین می تواند پیامی به ژاپن با مانورهای بیشتر در شمال جزیره ارسال کند.

شوستر گفت که احتمالاً رزمایش‌های جدید در دریای چین جنوبی، 1.3 میلیون مایل مربع آب، که چین تقریباً تمام آن را سرزمین مستقل خود می‌داند، وجود دارد، جایی که پکن استحکامات نظامی در جزایر مورد مناقشه ایجاد کرده است.

کارشناسان می گویند در حالی که ادامه مانورها به PLA اجازه می دهد تاکتیک ها و عملیات خود را اصلاح کند، اما همچنین می تواند فرصتی را برای دشمنان فراهم کند تا در مورد ارتش مدرن چین بیاموزند.

رایان، ژنرال سابق ارتش استرالیا در توییتر خود نوشت: "هیچ چیز بهتر از مشاهده استقرار آنها در مورد توانایی واقعی ارتش ارائه نمی دهد."

شوستر گفت، با رزمایش های هفته گذشته، شی باید نشان می داد که از تعهد خود برای درآوردن تایوان تحت کنترل پکن تسلیم نمی شود. سفر پلوسی به جزیره با ارائه دیدگاهی جایگزین از دموکراسی، تهدیدی مستقیم برای این جزیره بود.

شوستر گفت: "(پلوسی) شاخه منتخب دموکراتیک را رهبری می کند که منشأ بودجه و سیاست های اقتصادی دولت آمریکا است. موقعیت و نقش او تعهد او را به امنیت تایوان به ویژه مهم می کند."

شی که قادر به قلدری او نبود، مجبور شد قدرت چین - دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی را به نمایش بگذارد. در حالی که مانورهای نظامی به شی بصری قوی برای حمایت از عزم او می‌داد، چین همچنین پلوسی و دولت ایالات متحده را با طیف وسیعی از تحریم‌ها هدف قرار داد. این اقدامات شامل لغو تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های آتی بین رهبران نظامی چین و ایالات متحده و تعلیق همکاری در زمینه‌هایی از جمله بازگرداندن مهاجران غیرقانونی، کمک حقوقی در امور جنایی و مبارزه با جنایات فراملی است. مذاکرات در مورد تغییرات آب و هوایی نیز به حالت تعلیق درآمد. پکن همچنین اقداماتی را برای هدف قرار دادن پلوسی و اعضای خانواده نزدیکش اعلام کرد. شوستر گفت: «هدف ارعاب از طریق اعمال تمام عناصر قدرت چین است.

شایان ذکر است: یک منبع مطلع اعلام کرد که تقریبا ۲۰ قایق نیروی دریایی چین و تایوان صبح روز سه شنبه به خط میانی (فرضی) تنگه تایوان نزدیک شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این منبع تاکید کرد که برخی از قایق های نظامی چینی تلاش کردند به حائل غیررسمی فشار وارد کنند، در حالی که نیروی دریایی تایوان این تحرکات را در ادامه مانور مشابهی در نزدیکی خط میانی چین و تایوان زیر نظر داشت.  

این منبع همچنین یادآور شد که چند قایق نیروی دریایی چین روز سه شنبه در نزدیکی سواحل شرقی تایوان ماموریت هایی را انجام دادند.

در این میان، «جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان امروز سه‌شنبه با اشاره به رزمایش های گسترده چین اطراف این جزیره، مدعی شد پکن از رزمایش نظامی خود که در اعتراض به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان آغاز کرده، به عنوان بخشی از یک  بازی استفاده کرده است و خود را آماده حمله به تایوان می‌کند.

وی گفت: تایوان مرعوب نمی شود، حتی اگر رزمایش ها ادامه یابد. چین اغلب خط میانی (فرضی) غیر رسمی در تنگه تایوان را نقض می کند. وزیر خارجه تایوان خواستار حمایت بیشتر جامعه بین المللی برای توقف کنترل چین بر تنگه تایوان شد.

اظهارات وزیر خارجه تایوان همزمان با تنش ها در روابط دو طرف به دنبال برپایی رزمایش چهار روزه در اطراف تایوان مطرح شده است.

روز دوشنبه وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین تمرینات نظامی عادی خود را در «در آب های متعلق به ما» به شیوه ای باز، شفاف و حرفه ای انجام می دهد و تایوان بخشی از چین است.

تایوان این ادعای حاکمیت چین را رد کرده و مدعی است مردم تایوان تصمیم گیری درباره آینده این جزیره با مردم تایوان است.

تایوان جزیره‌ای در شرق چین و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین است و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند، با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است.

روز یک‌شنبه ۷ اوت چین همچنان به مانور نظامی‌اش ادامه داد. این رزمایش که یکشنبه گذشته آغاز شد، واکنشی است به دیدار نانسی پلوسی  رییس مجلس نمایندگان امریکا از تایوان.

رئیس جمهور تایوان مانور نظامی چین را محکوم کرده و آن را "تهدیدی غیرمسئولانه"  نه تنها برای آبراه تنگه تایوان بلکه برای تمام منطقه دانسته است.

به گزارش ارتش تایوان تنها روز شنبه ۶ اوت ۲۰ هواپیمای نظامی و ۱۴ کشتی جنگی چینی در این رزمایش شرکت کردند.

هچنین پهپادهای چینی برای چندمین بار در هفته گذشته بر فراز جزیره تایوانی کین‌من که تنها ۱۰ کیلومتر از بندر شیامن چین فاصله دارد به پرواز درآمدند. به گفته کارشناسان از دهه ۱۹۵۰ تا کنون چنین پروازهایی بر فراز این جزیره انجام نشده بود.

خبرگزاری رویترز از "بازی موش و گربه" کشتی‌های جنگی چین و تایوان سخن گفته و نوشته است: «یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود در این زمینه گفته برخی از کشتی‌های چینی مرزهای غیررسمی را نادیده گرفته‌اند.»

به گزارش رویترز تایوان نیز متقابلا سعی کرده جلوی این کشتی‌ها را بگیرد اما هردو طرف خوددارانه عمل کرده‌اند.

بزرگترین قدرت‌نمایی نظامی چین در ۳۰ سال گذشته

این مانور که امروز یک‌شنبه قرار است پایان یابد، بزرگترین نمایش نظامی چین در برابر تایوان از اوایل دهه ۱۹۹۰ است؛ زمانی که چین در واکنش به ارسال دو ناو هواپیمابر آمریکایی به تایوان آزمایش‌های موشکی انجام داد.

چین اعلام کرده که این رزمایش پاسخی است به دیدار نانسی پلوسی از تایوان. این دیدار بالاترین ملاقات در رده دپیلماسی آمریکا در ربع قرن گذشته از تایوان بود. چین تایوان را بخشی از قلمرو خودش می‌داند، تایوان اما خود را کشوری مستقل می‌داند.

نقطه اوج مانور نظامی چین روز پنج‌شنبه بود؛ زمانی که به گفته فرماندهی ارتش آزادیبخش خلق چین در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ فروند جت جنگی، بمب‌انداز، هواپیماهای سوخت‌رسان و هشداردهنده و نیز سایر ماشین‌های جنگی به پرواز درآمدند. 

در این روز همچنین ۱۱ موشک بالستیک از خاک چین شلیک شد که یکی از آنها به گزارش رسانه‌ها از روی  تایپه پایتخت تایوان عبور کرد. این اولین بار بود که موشکی مستقیم از روی تایپه عبور می‌کرد.

تمرین برای حمله به تایوان

به گفته منابع تایوانی، پس از تمرین اولیه محاصره دریایی و هوایی، نیروهای مسلح چین روز شنبه حمله به جزیره تایوان را شبیه‌سازی کردند. فرماندهی ارتش چین در شرق این کشور تایید کرده‌ که "توانایی حمله" آنها مورد آزمایش قرار گرفته است. 

به گفته کارشناسان چینی این رزمایش یک آمادگی برای تهاجم به جزیره ۲۳ میلیون نفری تایوان است.

نخست‌وزیر تایوان از چین خواسته قدرت نظامی‌اش را به رخ نکشد. او همچنین گفته دشمنان خارجی سعی می‌کنند نیروی مقاومت مردم تایوان را با حملات سایبری و کمپین اطلاعات جعلی تضعیف کنند. 

بالاترین مقام سیاسی تایوان در واشنگتن در این باره گفته است: «ما خواهان جنگ نیستیم، ما صلح می‌خواهیم و برای کاهش تنش همه کار می‌کنیم اما از آزادی‌مان دست نخواهیم کشید.»

 ارتش چین روز دوشنبه اعلام کرد که به انجام مانورهای نظامی خود در آبها و آسمان پیرامون تایوان ادامه میدهد.

اعلام ادامه مانورهای نظامی ارتش چین درحالی است که پیشتر ارتش چین اعلام کرده بود که روز یکشنبه (هفت اوت) آخرین روز مانور نظامی این کشور پیرامون تایوان است.

ستاد فرماندهی ارتش رهایی بخش جمهوری خلق چین شاخه شرقی کشور، در شبکه اجتماعی «ویبو» که از رایج‌ترین شبکه‌های اجتماعی چینی است گفت که ارتش این کشور در ادامه این مانور، حملات ضد زیردریایی و حملات دریایی را تمرین خواهند کرد.

سلسله مانورهای نظامی دریایی و هوایی بی‌سابقه چهار روز گذشته چین پیرامون جزیره تایوان، واکنش پکن به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این کشور بود.

این درحالی است که پکن در پاسخ به سفر خانم پلوسی به تایوان اقدام به قطع همکاری با آمریکا در برخی از زمینه‌ها از جمله تغییرات آب و هوایی کرده است. این اقدام پکن با واکنش واشنگتن همراه بوده است.

آنتونی بلینکن تصمیم چین در به تعلیق درآوردن همکاریهای دوجانبه در طیفی از مسائل از جمله نظامی و مقابله با تغییرات اقلیمی را غیر مسئولانه خواند.

اگرچه واشنگتن بارها در روزها و ماههای اخیر اعلام کرده است که تغییری در سیاست چین واحد، نداده است اما پکن، پس از ورود و حضور نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، روندی خصمانه در پی گرفته است.

تایوان جزیره‌ای است که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری سواحل جنوب شرق چین قرار دارد. پکن این جزیره را که به صورت دموکراسی لیبرال غربی اداره می شود، نه یک کشور مستقل بلکه یک استان یاغی می داند.

از تایوان چه می‌دانیم؟

تایوان جزیره‌ای است که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری سواحل جنوب شرق چین قرار دارد. این جزیره، بسیار بزرگ است.

بعد از شکست امپراتوری چین از ژاپن در سال‌های پایانی قرن ۱۹، کنترل این جزیره به دست ژاپن افتاد. بیش از یک دهه بعد، در سال ۱۹۱۱ در چین انقلابی علیه امپراتور این کشور رخ داد که به سرنگونی او و تاسیس «جمهوری چین» منجر شد.در پایان جنگ جهانی دوم، ژاپن شکست خورد و مجبور شد تا کنترل تایوان را به «جمهوری چین» بازگرداند، چرا که چین یکی از برنده‌های جنگ محسوب می‌شد.

«جمهوری چین» همچنین یکی از بنیانگذاران سازمان ملل متحد بود که به عنوان عضو دائمی شورای امنیت نیز انتخاب شد.اما تنها یک‌سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم، مائو تسه‌تونگ که خود از انقلابیون سال ۱۹۱۱ بود، علیه چیانگ کای شک، رئیس‌جمهور چین دست به شورش مسلحانه زد.

چیانگ کای شک، یک سیاستمدار دست‌راستی بود که از سال ۱۹۲۸، رئیس‌جمهور چین بود و برای حفظ قدرت، با ارتش به جنگ شبه‌نظامیان مائو رفت که عملا به رهبر یک قیام کمونیستی کشاورزان تبدیل شده بود.

چیانگ کای شک در سال ۱۹۴۹ از شبه‌نظامیان کمونیست شکست خورد و به همراه دولتش به تایوان گریخت.او در تایوان کماکان حکومتش را دولت قانونی چین می‌دانست و جامعه بین‌المللی نیز تا سال ۱۹۷۱ میلادی، حکومت چیانگ کای شک را به عنوان «جمهوری چین» به رسمیت می‌شناخت.در مقابل، حکومت انقلابی چین نیز با نام «جمهوری خلق چین» در پکن مستقر بود و کنترل سراسر کشور به جز تایوان را در دست داشت.

از زمانی که «جمهوری چین» در جزیره تایوان به حیاتش ادامه داد، این حکومت خود را «حکومت قانونی» سراسر چین اعلام کرد.در مقابل «جمهوری خلق چین» نیز همواره تایوان را یکی از استان‌های خود قلمداد کرده که توسط شورشیان جدا شده است.از دهه ۸۰ میلادی روابطی بین پکن و تایپه آغاز شد. در این زمان بود که طرح «یک کشور، دو سیستم» از سوی پکن پیشنهاد شد.

روابط چین و تایوان

چرا چین و تایوان روابطی ضعیف دارند؟

 چین این جزیره خودگردان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و اصرار دارد در صورت لزوم حتی با توسل به زور این جزیره باید با سرزمین اصلی چین یکی شود.

تایوان چگونه اداره می‌شود؟ 

این جزیره دارای قانون اساسی و رهبرانی است که از طریق انتخاباتی دموکراتیک برگزیده می‌شوند. تایوان همچنین ۳۰۰ هزار سرباز فعال در نیروهای مسلح خود دارد.

چه کشورهایی تایوان را به رسمیت شناخته‌اند؟ 

تنها چند کشور تایوان را به رسمیت می شناسند. این در حالی است که اکثر کشورها دولت چین را در پکن به رسمیت می‌شناسند. آمریکا هیچ رابطه رسمی با تایوان ندارد اما قانونی دارد که براساس آن موظف است ابزار دفاع از خود را در اختیار این جزیره قرار دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی پکن تایوان چین

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.