در حالی که جت KF-21 به آسمان می‌رود، کره جنوبی به باشگاه جنگنده‌های مافوق صوت می‌پیوندد

به  گزارش جماران به نقل از سی ان ان جت جنگنده بومی کره جنوبی KF-21 Boramae برای اولین بار روز سه شنبه پرواز کرد و این کشور را در میان معدود کشورهایی قرار داد که یک جنگنده پیشرفته مافوق صوت را توسعه داده و به پرواز درآورده اند. اداره برنامه اکتساب دفاعی کره جنوبی (DAPA) گفت که نمونه اولیه جت یک پرواز رفت و برگشت 33 دقیقه ای از یک پایگاه نیروی هوایی در شهر جنوبی ساچئون انجام داد.

خلبان، سرگرد آن جون هیون، اعتراف کرد که از قبل عصبی بوده است، اما گفت که پس از برخاستن از زمین همه چیز آرام پیش رفت، بنابراین من تمام مسیر پرواز را طبق برنامه ریزی انجام دادم.

 به گفته DAPA، این جت اولین ناوگان از شش نمونه اولیه KF-21 است که توسط صنایع هوافضای کره ساخته شده است که بیش از 2000 پرواز آزمایشی را از هم اکنون تا سال 2026، زمانی که تولید انبوه و استقرار آغاز خواهد شد، انجام خواهد داد.

قرار است تا سال 2030 در مجموع 120 جت به نیروی هوایی کره جنوبی تحویل داده شود. پس از عملیاتی شدن، انتظار می‌رود KF-21 به طیف وسیعی از موشک‌های هوا به هوا و هوا به سطح - و احتمالاً موشک‌های کروز پرتاب شده از هوا مجهز شود. جنگنده های دو موتوره در نسخه های تک و دو سرنشینه عرضه خواهند شد.

روز سه‌شنبه، این جت به چهار موشک هوا به هوای ماکت Meteor و یک سیستم جستجو و ردیابی فروسرخ مجهز شد و به سرعت حدود 400 کیلومتر در ساعت (250 مایل در ساعت) رسید.

 یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت این پرواز آزمایشی "یک دستاورد عالی در استقلال دفاع ملی" بود.

KF-21 یک پروژه مشترک بین کره جنوبی و اندونزی است که سئول 80 درصد از سهام آن را در اختیار دارد.

 در حالی که تنها 65 درصد از قطعات KF-21 منشأ کره جنوبی هستند، اولین پرواز آن هنوز برای کشوری که سابقه طولانی در تولید هواپیما ندارد، یک دستاورد قابل توجه است.

تنها کشورهای دیگری که هواپیماهای جنگنده پیشرفته مافوق صوت را توسعه داده و به پرواز درآورده اند، ایالات متحده، روسیه، چین، ژاپن، فرانسه، سوئد و کنسرسیوم اروپایی متشکل از بریتانیا، آلمان، ایتالیا و اسپانیا هستند.

 بر اساس گزارش مرکز صلاحیت نیروی هوایی مشترک ناتو: از این میان، فقط ایالات متحده و چین جت‌های جنگنده نسل پنجم ساخت داخل را مستقر کرده‌اند - هواپیماهایی که دارای فن‌آوری‌های رادارگریز، قابلیت‌های رادار پارازیت و تجهیزات اویونیک هستند که داده‌های درونی و از راه دور را یکپارچه می‌کنند تا به خلبانان تصویری در زمان واقعی از عملیات خود ارائه دهند.

در حالی که DAPA KF-21 را یک جت جنگنده نسل 4.5 می نامد، زیرا فاقد ویژگی هایی مانند یک محل تسلیحات داخلی است که آن را رادارتر می کند، تحلیلگران می گویند که ممکن است بتواند بالاتر و سریعتر از جدیدترین هواپیمای پنجم ساخت ایالات متحده پرواز کند.

 DAPA سال گذشته گفت: جنگنده نسل F-35. KF-21 اولین هواپیمای جنگنده ای است که با فناوری داخلی ساخته شده است و نشان می دهد که کره جنوبی اکنون قادر به ساخت هواپیماهای جنگنده به تنهایی است. همچنین پله ای برای توسعه هواپیماهای جنگنده بهتر و استفاده از سلاح های توسعه یافته محلی خواهد بود.

انتظار می رود KF-21 جایگزین جنگنده های F-4 و F-5 کره جنوبی شود، جت های نسل سوم طراحی شده توسط ایالات متحده که در دهه 1960 معرفی شدند. آبراهام آیت، سردبیر مجله Military Watch در سال 2020 در The Diplomat نوشت: با افزایش تولید، این می تواند جایگزین نسل چهارم F-16 و F-15K کره جنوبی شود.

کره جنوبی همچنین از جنگنده های رادارگریز F-35 استفاده می کند. KF-21 دارای پتانسیل صادرات قابل توجهی است زیرا انتظار می رود ارزان تر از F-35 هایی باشد که ایالات متحده به ارتش های خارجی می فروشد.

آیت نوشت: تایلند، فیلیپین و احتمالاً عراق «می‌توانند مشتریان اصلی این جنگنده باشند» و افزود که هر یک از این کشورها از همان نوع هواپیماهایی استفاده می‌کنند که KF-21 برای جایگزینی طراحی شده است.

این کشورها همچنین مشتریان جنگنده بومی توسعه یافته FA-50 کره جنوبی بوده اند. رئیس جمهور یون پس از آزمایش روز سه شنبه گفت که "نقطه عطفی برای گسترش صادرات صنایع دفاعی ما ایجاد شده است."

شایان ذکر است: KF-21 به طرزی چشمگیر شبیه هواپیمای رادارگریز F-35 آمریکایی است، اما هزینه عملیاتی آن نصف F-35است.

با هدف اتکای بیشتر به تولید ملی صنایع نظامی و احیانا عرضه رقابتی به بازارهای جهانی، کره جنوبی از جنگنده مافوق‌ صوت نسل جدید خود پرد‌ه‌برداری کرد. این هواپیما که KF-21 Boramae یا «شاهین» نام دارد، یک جنگنده «نسل 4.5» است.

به گزارش «تایمز آسیا»، KF-21 که بیش از نیمی از آزمایش‌های لازم برای اولین پرواز خود در ماه ژوئیه را پشت سر گذاشته است، پروژه‌ای مشترک میان کره جنوبی و اندونزی است، و اندونزی قول داده تامین بیست درصد از هزینه 7.6 میلیارد دلاری اجرای این پروژه را بر عهده بگیرد.

بر اساس طبقه‌بندی‌های نظامی ایالات متحده، جنگنده‌های نسل 4.5 دارای قابلیت‌های پیشرفته رادار آرایه‌ای اسکن الکترونیکی فعال، لینک‌های داده با ظرفیت بالا، سیستم پروازی پیشرفته، و قابلیت به کارگیری تسلیحات پیشرفته هستند.

بنابراین، جنگنده نسل 4.5 با استانداردهای جنگنده‌های رادارگریز نسل پنجم مانند F-22 و F-35 کاملاً مطابقت ندارد. نمونه‌های مشابه این جنگنده کره‌ای، F-15E/EX Strike Eagle تولید آمریکا، Chengdu J-10C تولید چین، و سوخو Su-35 تولید روسیه هستند.

به گفته کارشناسان، «شاهین» ممکن است بخشی از تلاش‌های سئول برای کاهش اتکای خود به تسلیحات وارداتی باشد، و در عین حال این کشور ممکن است بخواهد خود را به عنوان یک تولیدکننده و صادرکننده اصلی تسلیحات پیشرفته مطرح کند. KF-21 به طرزی چشمگیر شبیه F-35 آمریکایی است، اما هزینه عملیاتی آن نصف F-35 است که کره جنوبی در حال حاضر از آن استفاده می‌کند.

قیمت تمام‌شدهٔ تخمینی «شاهین» 65 میلیون دلار برای هر فروند است، که بهای آن را دو سوم کمتر از نمونه‌های مشابه پیشرفته غربی آن مانند جنگنده فرانسوی «رافال» و جنگنده چندملیتی اروپایی «تایفون» قرار می‌دهد.

به گفته «تایمز آسیا»، سئول قصد دارد تا سال 2028 چهل فروند و تا سال 2032 صد و بیست فروند KF-21 را وارد خدمت فعال کند، که در آن زمان کره جنوبی به هشتمین کشور جهان تبدیل می‌شود که با فناوری ملی نیروی هوایی خود را مجهز به جنگنده‌های مافوق صوت پیشرفته کرده است.

شرکت صنایع هوافضای کره جنوبی (KAI) از اولین نمونه جنگنده "KF-21 Boramae" رونمایی کرد. پروژه ساخت این هواپیما در سال ۲۰۱۵ آغاز و پس از چهار سال کار تحقیقاتی و با کمک‌های کمپانی "لاکهید مارتین" آمریکا طراحی و ساخت آن به پایان رسید.

به گزارش شرکت صنایع هوافضای کره جنوبی، اولین پرواز آزمایشی این جت جنگنده در سال ۲۰۲۲ صورت می‌گیرد و با پایان مراحل آزمایشی، روند تولید آغاز می‌شود.

"مون جائه این"، رئیس جمهوری کره جنوبی در مراسم رونمایی از این جنگنده گفت : «هدف صنایع هوافضای کره جنوبی تولید ۴۰ فروند از این هواپیما تا سال ۲۰۲۸ و همچنین ۱۲۰ فروند تا سال ۲۰۳۲ است.

قرار است جنگنده "KF-21 Boramae" در نیروی هوایی کره جنوبی جایگزین فانتوم اف ۴ و اف ۵ شده و مکمل اف ۳۵ ، اف ۱۵ و اف ۱۶ در نبرد هوایی شود.

به گفته منابع نظامی، این جنگنده کاملا پنهانکار نیست و قابلیت‌های آن می‌تواند شکاف بین "اف ۳۵- لایتنینگ" و "اف ۱۶/ سی و دی" را پر کند.

در مراسم رونمایی از "KF-21 Boramae" پرابووو سوبیانتو، وزیر دفاع اندونزی نیز شرکت داشت. اندونزی شریک رسمی پروژه ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورویی تولید این جنگنده است که قبلا با نام "KF-X" شناخته می‌شد.

در این اواخر پس از اینکه دولت جاکارتا پرداخت ۲۰ درصد سهم تولید جت را متوقف کرد، نسبت به جدیت شراکت اندونزی در تولید این جنگنده شک و تردید بوجود آمده بود.

با این حال "مون جائه این"، رئیس جمهوری کره جنوبی در مراسم رونمایی از این جنگنده گفت که دو کشور تا پایان راه تولید و فروش این هواپیما به کشورهای دیگر جهان در کنار هم خواهند بود.

بنا بر گزارش روزنامه رسمی وزارت دفاع کره جنوبی، ۵۰ درصد آزمایش های کلی و ۹۵ درصد آزمایش های زمینی مورد نیاز قبل از پرواز این جنگنده به پایان رسیده است.

پیشتر صنایع هوا فضای کره جنوبی ضمن معرفی نسل جدید جنگنده‌های اختصاصی این کشور اعلام کرده بود که قرار است از این جنگنده حدود ۴۰ فروند تا سال ۲۰۲۸ تحویل نیروی هوایی کره جنوبی شود.

طبق استانداردها و تعاریف ارتش آمریکا، یک جنگنده نسل چهار و نیم اگرچه همانند جنگنده ای نسل پنجم پنهانکار و رادارگریز نیست، از قابلیت های بسیار پیشرفته از جمله رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال (AESA)، پیوندهای داده با ظرفیت بالا، سیستم های ایویانیک پیشرفته و قابلیت استقرار تسلیحات پیشرفته فعلی و آینده برخوردار است.

این جنگنده شباهت زیادی به جنگنده آمریکایی «اف-۳۵» دارد. کره جنوبی برای توسعه این جنگنده از کمک‌های شرکت اسلحه سازی «لاکهید مارتین» بهره برده و قرار است این جنگنده جایگزین جنگنده‌های قدیمی «اف-۴» و «اف-۵» در نیروی هوایی کره جنوبی شود.

با توجه به حساسیت آمریکا در مورد اشتراک گذاری فناوری های پیشرفته، جنگنده KF-۲۱ ممکن است بخشی از تلاش های سئول برای کاهش اتکای خود به تسلیحات خارجی و در عین حال قرار دادن خود به عنوان یک تولید کننده و صادرکننده اصلی تسلیحات پیشرفته محسوب شود.

این جنگنده البته قابلیت پنهان‌کاری کمتری نسبت به اف ۳۵ دارد. البته هزینه عملیاتی و قیمت پایین‌تر، مزیت این جنگنده نسبت به اف ۳۵ محسوب می‌شود.

کره جنوبی ممکن است KF-۲۱ را به عنوان جایگزینی مقرون به صرفه برای جنگنده های نسل ۴.۵ غربی در بازار بین المللی معرفی کند.

کره جنوبی این جنگنده را با مشارکت اندونزی تولید می کند و اندونزی متعهد شده است که ۲۰ درصد از هزینه ۷.۶ میلیارد دلاری این پروژه را به عهده بگیرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.