در حالی که موج گرمای تاریخی باعث افزایش تقاضا برای گاز برای خنک کردن خانه ها شده است. در صورت ادامه افزایش قیمت ها، زمستان سردی در راه است. اما برخی از کمک‌ها، حداقل موقتی، ممکن است به تازگی در پاریس انجام شده باشد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌ امارات متحده عربی، روز دوشنبه وارد پایتخت فرانسه شد تا با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور درباره «آینده انرژی» بین دو کشور گفت‌وگو کند.

 به گزارش کاخ الیزه، این اولین سفر یک رهبر امارات به فرانسه از سال 1991 است و اولین سفر شیخ محمد به یک کشور غربی از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس جمهور است که زمینه ساز استحکام روابط بین دو کشور است.

آن گادل، کارشناس خلیج فارس در رصدخانه ژان ژورس،  روز دوشنبه به بکی اندرسون از سی ان ان گفت: من فکر می کنم این [این سفر] نشانه قدردانی از فرانسه است که در امارات متحده عربی به عنوان یک شریک قابل اعتماد در منطقه تلقی می شود.

به گفته یک منبع کاخ الیزه، مهمترین دستور کار پاریس و ابوظبی توافقنامه ای است که روز دوشنبه برای تضمین عرضه گازوئیل از امارات به فرانسه امضا شد. همان منبع در 15 جولای به خبرنگاران گفت که مکرون و شیخ محمد همچنین به دنبال ایجاد صندوقی برای پروژه های مرتبط با آب و هوا و همچنین فرصت های سرمایه گذاری در سایر منابع انرژی از جمله هیدروژن، هسته ای و انرژی های تجدیدپذیر هستند.

در دستور کار این سفر قرار است مسائل انرژی در غالب باشد. آنا گاردل، تحلیلگر خلیج فارس در رصدخانه MENA (منا)  بنیاد ژان ژورس، دوشنبه به بکی اندرسون از سى ان ان  گفت: نگرانی های کلیدی در فرانسه پیامدهای اقتصادی جنگ در اوکراین است. گادل افزود: "من هیچ انتظاری در مورد افزایش تولید ندارم، در درجه اول به دلیل این واقعیت است که امارات به ظرفیت های تولید خود نزدیک شده و واقعاً به فرمت اوپک پلاس وابسته است."

پیامی به آمریکا

سفر شیخ محمد پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی انجام می شود، زیرا قدرت های غربی امیدوارند که ریاض و امارات تولید نفت خود را افزایش دهند تا قیمت های انرژی را افزایش دهند که ناشی از حمله روسیه به اوکراین است. نگرانی‌ها در مورد عرضه انرژی اروپا در این هفته بیشتر شده است، زیرا روسیه می‌تواند شیرهای خط لوله نورد استریم 1 را - شریان مهمی که گاز روسیه را به بلوک متصل می‌کند - بسته نگه دارد. این دیدار همچنین می تواند پیامی برای ایالات متحده باشد که متحد سنتی امارات در منطقه است در شرایطی که ایالات متحده در حال خروج از منطقه است؛ این کشور دیگر به عنوان متحد قابل اعتمادی تلقی نمی شود. از این بازدید استفاده کنید."

سیاست خارجی امارات متحده عربی و فرانسه در زمینه مسائل امنیتی متزلزل، عمدتاً لیبی و لبنان، هماهنگ شده است. و درست سال گذشته فرانسه بزرگترین فروش خارج از کشور خود از هواپیمای جنگی رافال را به امارات اعطا کرد - درست قبل از اینکه این کشور عرب خلیج فارس توافقنامه ای را با ایالات متحده برای جنگنده های جت F35 متوقف کند.

انور قرقاش مشاور رئیس امارات متحده عربی در جریان نشستی در آخر هفته گفت: امارات و فرانسه زمینه های همکاری بیشتر از جمله پایداری و آینده انرژی را که محور چشم انداز رئیس جمهور برای کشور است، بررسی خواهند کرد. قرقاش همچنین گفت که امارات متحده عربی ذخایر نفت خود را از شرق دور و به سمت اروپا هدایت می کند و افزود که کشور خلیج فارس در حال سرمایه گذاری در "ظرفیت انرژی بیشتر" برای تامین تقاضای جهانی در پی حمله روسیه به اوکراین است. وی این هشدار را اضافه کرد که هر تصمیمی در مورد انرژی "بخشی از یک گروه بزرگ" است - با اشاره به اوپک و متحدانش - و امارات از تصمیمات آن گروه تبعیت خواهد کرد.

 سفر شیخ محمد بن زاید به پاریس در پی اولین سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه از زمان ورود او به کاخ سفید انجام شد که طی آن بایدن کوشید تا بازگشت حضور واشنگتن را در منطقه خاورمیانه، مورد تاکید قرار دهد.

رئیس جمهوری آمریکا شنبه در اقدامی دوستانه و ماه‌ها پس از آغاز جنگ اوکراین، از همتای اماراتی خود برای بازدید از ایالات متحده دعوت کرد.

شایان توجه است که واشنگتن و پاریس در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، به شکلی جدی خواهان مشارکت بیشتر سعودی و امارات متحده عربی در کاستن قیمت‌های بالای انرژی از طریق افزایش صادرات نفت هستند.

توافق فرانسه و امارات در زمینه تامین انرژی در حالی است که اروپا خود را برای قطع کامل گاز روسیه در پی جنگ اوکراین آماده می‌کند. این توافق در جریان سفر محمد بن زاید، رئیس امارات عربی متحده به فرانسه امضا شد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه ‌۱۸ ژوئیه در کاخ الیزه از محمد بن زاید استقبال کرد. بن زاید در نخستین سفر خارجی خود در مقام ریاست امارات عربی متحده روز یک‌شنبه ۱۷ ژوئیه وارد پاریس شده بود.

برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه گفت که توافق پاریس و ابوظبی از اهمیت راهبردی مضاعفی برخوردار است و به دولتمردان فرانسوی اجازه می‌دهد در کوتاه مدت به چالش‌های مبرم امنیت انرژی در این کشور رسیدگی کنند.

بنا به گزارش‌ها قرار است که در جریان سفر رئیس امارات عربی متحده به فرانسه، چند توافقنامه به ویژه در بخش انرژی میان دو کشور به امضا برسد.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه، این قراردادها شامل توافقی میان شرکت فرانسوی توتال و شرکت ملی نفت ابوظبی برای تضمین تامین انرژی است.

روابط فرانسه و امارات در سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است، به گونه‌ای که ابوظبی در سال گذشته میلادی یک قرارداد ۱۶ میلیارد یورویی برای خرید تجهیزات نظامی فرانسوی امضا کرد.

دیدار روز دوشنبه رهبران دو کشور در شرایطی انجام شده است که فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی نگران بالا رفتن قیمت انرژی و افزایش تورم هستند. همچنین سفر ۳ روزه بن زاید به فرانسه در حالی انجام شده است که جنگ در اوکراین در ششمین ماه خود ادامه دارد و اروپا با موج گرمای شدیدی مواجه شده است.

بحران انرژی در سطح اروپا در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، باعث شده است که موضوع تأمین انرژی، به‌خصوص برای زمستان، به یک موضوع جدی در میان کشورهای اروپایی تبدیل شود. از همین رو کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا ذخایر انرژی خود را برای زمستان افزایش دهند.

آقای ماکرون هفته گذشته گفته بود که فرانسه به دنبال تنوع بخشیدن به منابع تأمین انرژی خود و فراهم‌آوری ذخایر لازم است.

وزیر اقتصاد فرانسه هم پیشتر از مذاکره کشورش با امارات عربی متحده برای تأمین انرژی مورد نیاز این شکور خبر داده بود تا جایگزین روسیه شود.

صادرات امارات عربی متحده به فرانسه در سال‌های گذشته بیشتر شامل فرآورده‌های نفتی بوده است که در سال ۲۰۱۹ به بالاترین میزان خود یعنی ۱.۵ میلیارد یورو رسید.

با این حال گروه‌های حقوق بشر از رئیس جمهور فرانسه خواسته‌اند تا به همتای اماراتی خود در مورد سوابق حقوق بشری کشورش تذکر دهد.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌‌ای پیش از دیدار روز دوشنبه امانوئل ماکرون و بن زاید به نقض حقوق منتقدان، معلمان، وکلا و زنان  در امارات عربی متحده اشاره کرد.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس کشور امارات متحده عربی، دوشنبه 27 تیر در اولین سفر رسمی خود از زمان تصدی منصب ریاست کشور، پیش از امضای توافقنامه‌های مربوط به تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه انرژی، خطاب به امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، حمایت ابوظبی از امنیت انرژی در فرانسه و جهان را مورد تاکید قرار داد.

مکرون و همسرش بریژیت در ورودی کاخ الیزه از شیخ محمد بن زاید رئیس کشور امارات استقبال کردند.

رئیس کشور امارات پیش از آن از میدان موزه ارتش ملی فرانسه بازدید کرد و مورد استقبال سباستین لوکانر، وزیر دفاع فرانسه قرار گرفت.

رهبران دو کشور بار دیگر سر میز ناهار با هم دیدار کرده و در ضیافت رسمی شام در کاخ ورسای با حضور 100 مهمان نیز دیدار خواهند داشت. محمد بن زاید در چارچوب این سفر از مجلس سنای فرانسه نیز بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات «وام»، روسای دو کشور طی نشستی به بررسی فرصت‌های امیدوارکننده برای توسعه همکاری‌ها و گسترش چشم‌اندازهای آن در ابعاد مختلف و بررسی مجموع تحولات و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند.

این خبرگزاری به نقل از رئیس امارات نوشت: «انرژی در تمامی انواع آن، یکی از مهمترین زمینه‌های همکاری میان دو کشور است و امارات نسبت به پشتیبانی از امنیت انرژی در جهان به‌ویژه در کشور دوست، فرانسه، توجهی جدی دارد.»

مشاور رئیس جمهوری فرانسه پیشتر گفته بود که یکی از مهم‌ترین موارد مطرح شده در سفر رئیس کشور امارات، «اعلام تضمین‌های ارائه شده از سوی امارات در مورد میزان عرضه سوخت (فقط گازوئیل) به فرانسه است.»

این منبع با تاکید بر این که با توجه به جنگ اوکراین، «فرانسه به دنبال تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی خود است و توافق مورد مذاکره، در این چارچوب قرار دارد»، خاطرنشان کرد که امارات در حال حاضر صادر کننده گازوئیل به فرانسه نیست.

توافقنامه «شراکت جامع راهبردی انرژی» که دو کشور در نظر دارند، دوشنبه آن را امضا کنند، انرژی‌های متعارف، انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن و غیره را در بر می‌گیرد، مشروط بر این که همکاری‌ها در زمینه اکتشاف گاز به ویژه از طریق شرکت فرانسوی «توتال»، افزایش یابد.

از نگاه امارات متحده عربی، اروپا پس از جنگ اوکراین و بحران سوخت، دریافته است که کنار‌گذاشتن سریع نفت و گاز در راستای چرخش به سمت انرژی‌های جایگزین، بهترین گزینه نیست، اما باید رویکرد متوازن‌تری را در پیش گرفت که در آن کشورهای نفتی، می‌توانند ایفاگر نقش باشد.

مناسبات و همکاری‌های تاریخی

در اولین سفر خارجی رئیس کشور امارات از زمان تصدی این منصب در ماه مه گذشته، علاوه بر موضوع انرژی، یادداشت‌های تفاهم‌ و قراردادهایی در زمینه‌های حمل‌ونقل، بازیابی پسماند و دیگر موارد امضا خواهد شد.

انور قرقاش، مشاور رئیس‌ امارات در امور دیپلماتیک، جمعه به خبرنگاران گفت: «انتخاب فرانسه به عنوان اولین سفر رسمی رئیس‌ کشور امارات، تصمیمی آگاهانه بر اساس روابط تاریخی میان دو کشور بوده و در عین حال با توجه به امکان همکاری و رشد بیشتر مناسبات با فرانسه اتخاذ شده است.»

وی ادامه داد: «امارات مصمم است به عنوان شریکی قابل اعتماد در حوزه انرژی باقی بماند و در حال سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت پاسخگویی به تقاضای جهانی است. ما 40 سال است که نفت خود را به خاور‌دور فروخته‌ایم و اکنون در زمان بحران، آن را به سمت اروپا سوق می‌دهیم.»

امارات متحده عربی در دسامبر گذشته، قرارداد بی‌سابقه‌ای را به ارزش 14 میلیارد یورو برای خرید 80 جنگنده «رافال» امضا کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.