دادستانی کل اوکراین امروز پنجشنبه 19 می طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات ارتش روسیه به اوکراین از 24 فوریه گذشته تاکنون231 کودک جان باخته و 427 کودک دیگر مجروح شده‌اند.

به گزارش جماران، در حملات روسیه به اوکراین تا کنون 231 کودک کشته و 427 کودک دیگر زخمی شده‌اند.

دادستانی کل اوکراین امروز پنجشنبه 19 می طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات ارتش روسیه به اوکراین از 24 فوریه گذشته تاکنون231 کودک جان باخته و 427 کودک دیگر مجروح شده‌اند.

براساس این بیانیه، بر اثر بمباران ارتش روسیه در اوکراین بیش از 1828 موسسه آموزشی آسیب دیده‌اند که 171 واحد از آنها کاملا تخریب شده‌اند.

گفتنی است حمله نظامی روسیه به اوکراین در 24 فوریه سال‌جاری آغاز شده و همچنان ادامه دارد.این حمله امروز به هشتاد و پنجمین روز خود را سپری می کند.

تحولا جدید

فنلاند مخالف میزبانی از سلاح‌های هسته‌ای و پایگاه‌های نظامی ناتو 

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند می‌گوید کشورش با استقرار تسلیحات هسته‌ای یا با ایجاد پایگاه‌های نظامی ناتو در خاک خود مخالف است. 

خانم مارین که این اظهارات را در گفتگو با روزنامه ایتالیایی کورریره دلا سرا به زبان آورده همچنین با اشاره به اینکه چنین اقداماتی بخشی از مذاکرات عضویت هلسینکی با ناتو نیست، افزود: «حتی در صورتی که فنلاند عضوی از ناتو شود هم با این مسائل موافقت نخواهد کرد.» 

 

روسیه ۵ دیپلمات پرتغالی را اخراج کرد 

در تازه‌ترین تنش دیپلماتیک، روسیه، پنج کارمند سفارت پرتغال در مسکو را اخراج کرد. 

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که ۱۰ دیپلمات روسی در پرتغال اخراج شده بودند.

کشورهای اروپایی از زمان آغاز جنگ بیش از ۳۰۰ کارمند سفارت‌های روسیه در این کشورها را اخراج کرده‌اند. روسیه هم روز چهارشنبه اعلام کرد ۸۵ کارمند سفارت‌های کشورهای فرانسه، ایتالیا و اسپانیا را از کشور خود اخراج می‌کند. 

 

بایدن با رهبران فنلاند و سوئد دیدار می‌کند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قرار است روز یکشنبه در واشنگتن با سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند و ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد در واشنگتن دیدار کند.

سوئد و فنلاند رسما پیشنهاد خود را برای پیوستن به ناتو به این پیمان نظامی ارائه کرده‌اند و حالا باید فرآیند پذیرش آنها به جریان بیفتد. 

این دو کشور اسکاندیناویایی که دهه‌ها است از تعهد نظامی خودداری کرده‌اند، می‌گویند دلیل پیوستن آنها به ناتو نگرانی از اقدامات آتی و احتمالی روسیه است. 

با این حال در درون ناتو کشورهایی چون ترکیه و کرواسی با این درخواست مخالفت کرده‌اند. 

 

بازگشایی سفارت سوئیس در اوکراین 

سوئیس دو ماه و نیم پس از بسته شدن سفارت خود در کی‌یف، اعلام کرد که با بازگشت کارمندان خود، فعالیت کنسولی خود را در پایتخت اوکراین از سر می‌گیرد. 

وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد که طی چند روز آینده پنج کارمند این کشور به محل ماموریت خود در کی‌یف باز خواهند گشت و  سفارتخانه سوئیس در اوکراین در هفته‌های آتی روی موضوعاتی از قبیل هماهنگی پروژه‌های بازسازی و توسعه کمک‌های بشردوستانه و همچنین پوشش رسانه‌ای وضعیت اوکراین آغاز به کار خواهد کرد.

 

کشته شدن یک نفر در حملات اوکراین به منطقه مرزی در روسیه 

رومن استاروویت، فرماندار کورسک روسیه می‌گوید در پی حملات اوکراین به منطقه غربی کورسک یک غیر نظامی کشته و چندین نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. 

استاروویت همچنین اضافه کرده که حملات نیروهای اوکراینی به یک کارخانه تولید اتانول در روستای تیوتکینو اصابت کرده و چندین خانه آسیب دیده‌اند. 

تیوتکینو در فاصله ۲.۴ کیلومتری از مرز اوکراین و روسیه قرار دارد و در ماه جاری هر دو طرف در دو سوی مرز شاهد حملات توپخانه‌ای متناوب به یکدیگر بوده‌اند. 

 

تحریم‌های تازه بریتانیا علیه شرکت‌های هواپیمایی روسیه

وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید در ادامه تحریم‌های روسیه تصمیم گرفته مجوزها و جایگاه‌های فرود شرکت‌های هواپیمایی ایرفلوت، اورال ایرلاینز و روسیه ایرلاینز را هم به این سیاهه اضافه کند و حالا این شرکت‌ها نمی‌توانند مجوزها و جایگاه‌های فرود خود در بریتانیا را بفروشند. 

این مجوزها که در پی تحریم‌های پیشین بریتانیا علیه این کشورها بلااستفاده مانده بودند، می‌توانست چیزی حدود ۵۰ میلیون پوند ارزش داشته باشد. 

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در این خصوص می‌گوید: «ما قبلا حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه بسته‌ایم. با تحریم‌های جدید امروز مطمئن می‌شویم که آنها نمی‌توانند جایگاه‌های فرود پر سود خود در فرودگاه‌های ما را به پول نقد تبدیل کنند.» 

او همچنین بار دیگر با محکوم کردن روسیه برای حمله به اوکراین گفت: «تا زمانی که پوتین به حمله وحشیانه خود به اوکراین ادامه دهد، ما به هدف قرار دادن اقتصاد روسیه ادامه خواهیم داد.» 

خانم تراس همچنین افزود: «هر تحریم اقتصادی پیام روشن ما به پوتین را تقویت می‌کند و تا زمانی هم که اوکراین در این جنگ پیروز نشود، دست از کار نمی‌کشیم.»   

 

ایتالیا خواهان آتش‌بس فوری در اوکراین شد 

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا می‌گوید باید هرچه سریعتر در اوکراین آتش‌بس اعلام شود تا از بدتر شدن شرایط و بحران انسانی ناشی از جنگ جلوگیری شود. 

آقای دراگی در سخنرانی خود در مجلس سنای ایتالیا همچنین بر لزوم هماهنگی اتحادیه اروپا برای سرمایه‌گذاری‌های نظامی کشورهای عضو تاکید کرد. 

وی با بیان اینکه ایتالیا می‌تواند تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ وابستگی خود به نفت روسیه را کاهش دهد، به اصلاح سیاست انرژی این کشور نیز اشاره کرد و افزود«اولین تاثیرات این روند در پایان سال جاری مشاهده خواهد شد.» 

 

شولتس: پیوستن سریع اوکراین به اتحادیه اروپا ناعادلانه است 

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان می‌گوید هیچ راهی وجود ندارد که روند پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا سریع‌تر انجام گیرد. آقای شولتس در پارلمان آلمان در این رابطه افزود: «هیچ راه میانبری برای عضویت در اتحادیه وجود ندارد. اگر بخواهیم استثنایی برای اوکراین قائل شویم، اقدامی ناعادلانه در حق کشورهای بالکان غربی خواهد بود که از پیش به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا بوده‌اند.» 

صدر اعظم آلمان با اشاره به کشورهایی که در منطقه بالکان سالهاست به دنبال الحاق به اتحادیه اروپا هستند، افزود: «مونته‌نگرو، صربستان، آلبانی، مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگووین و همچنین کوزوو، سالها درگیر فرآیند اصلاحات برای هموار کردن راه خود در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا بوده‌اند.» 

شولتس همچنین تاکید کرد که روند پیوستن به اتحادیه اروپا، موضوعی چند ماهه یا چند ساله نیست و نمی‌توان با میانبر برای اوکراین، این اتفاق را تسریع بخشید. 

 

روسیه: از دوشنبه ۱۷۳۰ سرباز اوکراینی در آزوف‌ستال تسلیم شده‌اند

وزارت دفاع روسیه می‌گوید از روز دوشنبه، ۱۷۳۰ سرباز اوکراینی که در کارخانه فولاد آزوف‌ستال در ماریوپل مستقر بودند، خود را تسلیم نیروهای روس کرده‌اند. 

در بیانیه مطبوعاتی که این وزارتخانه منتشر کرده همچنین آمده است: «در ۲۴ ساعت گذشته ۷۷۱ جنگجو از گردان آزوف تسلیم شده‌اند تا مجموع کسانی که از روز ۱۶ مه از این منطقه تسلیم شده‌اند به ۱۷۳۰ نفر افزایش یابد.» 

مقام‌های روس می‌گویند در میان این افراد ۸۰ مجروح نیز دیده می‌شود. 

 

دنیس پوشیلین: نیمی از مدافعان ماریوپل، کارخانه فولاد را ترک کرده‌اند

دنیس پوشیلین، رهبر جدایی طلبان دونتسک اوکراین و طرفدار روسیه می‌گوید بیش از نیمی از جنگجویان اوکراینی که در کارخانه فولاد آزوف‌ستال ماریوپل گیر افتاده بودند، اکنون این منطقه را ترک کرده‌اند. 

در روزهای اخیر گزارش‌های متعدد و مختلفی در خصوص میزان افرادی که در کارخانه فولاد آزوف‌ستال حضور داشتند منتشر شده است. روسیه می‌گوید بیش از ۹۰۰ نفر از این افراد خود را تسلیم کرده‌اند. دولت اوکراین هم آمار دقیقی از تعداد کسانی که در این کارخانه حضور داشته‌اند منتشر نکرده است. 

 

اوکراین می گوید روسیه بیش از ۲۸ هزار سرباز خود را از دست داده‌است

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین مدعی است از زمان آغاز جنگ و تجاوز روسیه، مسکو ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر از سربازان خود را از دست داده‌است. این آمار شامل سربازانی است که در جنگ کشته و یا اسیر شده‌اند. 

ارتش اوکراین که این مطلب را در یک پست فیسبوکی منتشر کرده همچنین می‌افزاید که از زمان آغاز تجاوز نظامی، هزار و ۲۵۴ تانک و ۳ هزار و ۶۳ خودروی زرهی روسیه نابود یا به دست نیروهای اوکراینی افتاده است. 

آمار و ارقامی که اوکراین از خسارات روسیه منتشر کرده به طور قابل توجهی با آمار رسمی دولت روسیه متفاوت است. ۲۵ مارس مسکو در آخرین به‌روز‌رسانی آمار تلفات اعلام کرده بود که ۱۳۵۱ سرباز این کشور در نبرد کشته شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان نظامی می‌گویند نمی‌توان به آمار دو طرف اعتماد کرد چرا که هر یک از طرفین درگیر تلاش می‌کند با بزرگنمایی در تعداد تلفات طرف مقابل، روحیه مبارزه را در بین نیروهای خود تقویت کند. 

 

ژاپن ۳۰۰ میلیون دلار دیگر به اوکراین وام می‌دهد 

دولت ژاپن تصمیم گرفته جهت حمایت از اوکراین وامی دیگر به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به این کشور اعطا کند. توکیو پیشتر موافقت‌نامه دیگری برای ارائه ۳۰۰ میلیون دلار به کی‌یف امضا کرده بود و با تصمیم جدید دولت ژاپن، مجموع کمک‌های این کشور به اوکراین به ۶۰۰ میلیون دلار وام می‌رسد. 

شبکه ان اچ کی ژاپن، گزارش داده که آقای کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن قصد دارد روز دوشنبه در ملاقات با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این تصمیم را توضیح دهد.

 

زلنسکی: نیروهای روسیه در حال پیش‌روی در دونباس هستند اما سرعت آنها کند شده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید نیروهای روسی در حال پیش‌روی به سمت جمهوری‌های دونباس هستند اما سرعت حرکت آنها کند است و نیروهای اوکراینی همچنان در مقابل تجاوز دشمن مقاومت می‌کنند. 

آقای زلنسکی در ادامه افزود: «ما مجددا کنترل تمام قلمروها و شهرهای اشغالی را به دست خواهیم آورد و حتی شایعاتی که درباره استفاده مسکو از سلاح‌های لیزری وجود دارد، ما را نمی‌ترساند.» 

او همچنین در خصوص تسلیحات لیزری روسیه گفت: «روسیه با ضعف عملیاتی رو به رو شده و قدرت مبارزه ارتش این کشور کاهش یافته است. استفاده از سلاح‌های لیزری هم نشان می‌دهد که موشک‌های آنها رو به اتمام است و این نشانه‌ای از ناتوانی مسکو در عملیات نظامی است.» 

 

شهردار ماریوپل: شهر را از روس‌ها پس می‌گیریم 

  وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل، می‌گوید اوکراینی‌ها مصمم هستند که شهر را از دست نیروهای روسی آزاد کرده و دشمن را از سرزمین خود بیرون کنند. 

بویچنکو در گفتگو با شبکه ان اچ کی ژاپن با اشاره به مقاومت نیروهای اوکراینی در کارخانه فولاد ماریوپل گفت: «هرچند آنها بیش از ۸۰ روز جنگیدند تا پیشروی روس‌ها را کند کنند اما این ماموریت دیگر تمام شده است. با این حال ما در پایان موفق خواهیم شد که به شهر بازگردیم.» 

 

پرداخت ماهانه ۵ میلیارد دلار به اوکراین در دستور کار نشست رهبران اقتصادی گروه ۷  

رهبران اقتصادی گروه ۷ پس از نشست وزرای خارجه، قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه گرد هم آیند و در خصوص چگونگی کمک به اوکراین و به ویژه در رابطه با مسیر پرداخت کمک‌های مالی به این کشور با یکدیگر گفتگو کنند. 

بازسازی اوکراین پس از جنگ، تورم فزاینده جهانی، تغییرات آب و هوایی، زنجیره تامین و بحران غذایی قریب‌الوقوع نیز در دستور کار مذاکرات قرار دارد. 

وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی ایالات متحده، ژاپن، کانادا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا در این نشست در شهر بن آلمان حاضر خواهند بود. 

کی‌یف نیازهای مالی خود را ماهانه ۵ میلیارد دلار در ماه برآورده کرده تا حقوق کارمندان دولتی خود را پرداخت کند و دولت هم بتواند با وجود ویرانی‌هایی که روسیه برای این کشور ایجاد کرده به کار خود ادامه دهد. 

قرار است یک بسته مالی کوتاه مدت توسط رهبران گروه ۷ مورد بررسی و توافق قرار گیرد که می‌تواند سه ماه از هزینه‌های اوکراین را پوشش دهد. 

 

مسکو بیش از۹۰۰ جنگجوی کارخانه آزوف‌ستال را به اردوگاه اسرا فرستاد 

ماریا زاخارووا، سخنکوی وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید، بیش از ۹۰۰ سرباز اوکراینی که در کارخانه فولاد آزوف‌ستال ماریوپل تحت محاصره نیروهای روسی بودند، به یک اردوگاه اسرا در قلمرو تحت کنترل روسیه در منطقه دونتسک فرستاده‌ است. 

جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در دونتسک که بخشی از خاک اوکراین است، اعلام استقلال کرده‌اند. دونتسک به همراه دونباس در شرق اوکراین عملا در کنترل روسیه است.   

بر اساس اعلام مقام‌های روسی ۹۵۹ جنگجوی اوکراینی در زندان سابق در شهر اولنیوکا در منطقه دونتسک که در حال حاضر تحت کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد، فرستاده شده‌اند. زاخارووا همچنین اضافه کرده که ۵۱ نفر از این افراد به دلیل جراحات تحت مداوا قرار دارند. 

وزارت دفاع روسیه هم ویدیوهایی منتشر کرده که نشان می‌دهد گروهی از این جنگجویان پس از تسلیم شدن در کارخانه فولاد ماریو‌پل در بیمارستان شهر نووازوفسک که تحت کنترل روسیه است، تحت مداوا قرار گرفته‌اند. 

 

مشاور زلنسکی: اوکراین هیچ سرزمینی را به روسیه واگذار نخواهد کرد

آلکسی آریستویچ، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید این کشور با روسیه سازش نخواهد کرد و هیچ سرزمینی را هم به مسکو واگذار نمی‌کند. 

آقای آریستویچ تنها گزینه پایان جنگ میان روسیه و اوکراین را خروج نیروهای روسی و گفتگو در خصوص غرامت‌هایی دانست که از نظر او مسکو باید به کی‌یف پرداخت کند. 

او همچنین در ادامه افزود: «برخی کشورهای خواهان تکرار توافقات مینسک هستند که از سال ۲۰۱۴ به بعد در پایان دادن به جنگ در منطقه دونباس ناموفق بوده است.» 

آریستویچ تاکید کرد که هیچ مذاکره‌ای در این موارد وجود ندارد و کی‌یف اجازه نمی‌دهد نیروهای روس در خاک اوکراین باقی بمانند. 

 

روسیه اسرای گردان آزوف را مبادله نمی‌کند

رئیس مجلس روسیه می‌گوید که این کشور طرح ممنوعیت تبادل اسرای جنگی روسی را با اعضای اسیر گردان آزوف اوکراین بررسی خواهد کرد. 

گردان آزوف، یه گروه شبه‌نظامی ملی‌گرا است که نمادی از جریان مقاومت نیروهای اوکراینی در برابر تهاجم‌های روسیه در ماریوپل تبدیل شده است. اما مسکو این گروه را عامل اصلی ناسیونالیسم رادیکال ضد روسی و حتی نازیسم معرفی کرده است. 

ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای ایالتی روسیه در این خصوص گفت: «اینها جنایتکاران جنگی نازی هستند و نباید در تبادل زندانیان شرکت داده شوند. ما باید آنها را به دست عدالت بسپاریم.»

وبسایت دوما هم از کمیته‌های دفاعی و امنیتی خواسته که دستورالعملی برای برخورد با این گروه که به تازگی خود را تسلیم نیروهای روس کرده‌اند، تهیه نماید. 

با این حال پیشتر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته که ولادمیر پوتین تضمین داده که باید با همه این افراد بر اساس استانداردهای بین‌المللی برخورد شود. 

روسیه و اوکراین تاکنون چندین مورد مبادله زندانی انجام داده‌اند اما به نظر می‌رسد کار برای اعضای گردان آزوف دشوار‌تر از باقی افرادی باشد که تاکنون شامل این رویه شده‌اند. 

هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین می‌گوید که کی‌یف برای بازگشت سربازان به خانه از رویه تبادل زندانی استفاده خواهد کرد اما لئونید اسلوتسکی، یکی از اعضای هیئت روسی در مذاکرات صلح با اوکراینی‌ها و رئیس کمیته امور بین‌الملل دوما، جنگجویان را «حیواناتی به شکل انسان» خواند و گفت که باید مجازات اعدام دریافت کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.