در جدیدترین حمله روس به غیرنظامیان اوکراینی نیروهای روسی یک سالن تئاتر که پناهگاه صدها غیرنظامی بود را بمباران کرده و با خاک یکسان کردند.

به گزارش جماران،حمله نظامی گسترده روسیه به اوکراین در حالی بیست و یکمین روز خود را پشت سر می گذارد که روس ها همچنان مناطق مسکونی و غیرنظامیان را بمباران می کنند.

در جدیدترین حمله روس به غیرنظامیان اوکراینی نیروهای روسی یک سالن تئاتر که پناهگاه صدها غیرنظامی بود را بمباران کرده و با خاک یکسان کردند.

 

آخرین اخبار و تحولات 

وزارت دفاع روسیه حمله به افراد در صف نان و بمباران سالن تئاتر را تکذیب کرد

وزارت  دفاع روسیه گزارش منتشر شده از سوی سفارت آمریکا در کی‌یف مبنی بر تیراندازی نیروهای این کشور به ۱۰ نفر از افرادی که در صف نان در شهر چرنیگویف ایستاده بودند، رد کرد.

سفارت آمریکا در کی‌یف در بیانیه‌ای که در توییتر و صفحه فیس بوک خود منتشر کرده بود گفت که «امروز نیروهای روسیه ۱۰ نفر را که در صف نان در چرنیگویف ایستاده بودند به ضرب گلوله کشتند. چنین حملات وحشتناکی باید متوقف شود.»

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که گزارش و ویدئوی قربانیان ادعایی که در رسانه‌های مختلف اوکراین منتشر شده است، یک «فریب است که از سوی سرویس امنیتی اوکراین راه‌اندازی شده است.»

کوناشنکوف گفت که سفارت یک خبر جعلی تایید نشده را منتشر کرده است. 

او افزود: «هیچ سرباز روسی در چرنیگویف نبود و نیست. همه واحدها خارج از محدوده شهر هستند، جاده‌ها را مسدود می‌کنند و هیچ اقدام تهاجمی انجام نمی‌دهند.»

رسانه‌های دولتی روسیه همچنین اعلام کردند که وزارت دفاع این کشور انجام حمله هوایی علیه یک تئاتر در ماریوپل را نیز رد کرده است. 

اوکراین: روسیه سالن تئاتر ماریوپل را که صدها نفر در آن پناه گرفته بودند بمباران کرد

مقامات شورای شهر ماریوپل گفتند که نیروهای روسیه سالن تئاتری را در این شهر بمباران کردند که در آن غیرنظامیان پناه گرفته بودند. 

این نهاد تصویری را از سالن تئاتر منتشر کرد که نشان می‌دهد در حمله امروز آسیب زیادی دیده است. 

در بیانیه شورای شهر آمده است که نیروهای روسیه «عمدا سالن تئاتر در قلب ماریوپل را تخریب کرده‌اند.»

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز در توییتی نوشت: «جنایت جنگی وحشتناک دیگری در مایوپل. حمله گسترده روسیه به «تئاتر دراما» که در آن صدها غیرنظامی بی‌گناه پناه شده بودند. اکنون ساختمان کاملا ویران شده است.»

وی افزود: «ماریوپل را نجات دهید، جنایتکاران جنگی روسیه را متوقف کنید.»

 

بایدن از ارسال تسلیحات دفاعی بیشتر به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین خبر داد 

جوبایدن، رئیس جمهوری آمریکا رسما از ارسال کمک های دفاعی بیشتر به کی یف به ارزش۸۰۰ میلیون دلار خبرداد تا مجموع کمک های واشنگتن به دولت اوکراین از زمان بقدرت رسیدن بایدن به ۲ میلیارد دلار برسد. هفته گذشته هم آمریکا حدود یک میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده بود. آقای بایدن در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «ما سلاح در اختیار اوکراینی ها قرار خواهیم داد تا بتوانند از خود در این روزهای دشوار دفاع کنند».

رئیس جمهوری آمریکا این سخنان را  پس از پیام ویدئویی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خطاب به نمایندگان کنگره، بیان کرد. آقای زلسنکی در این پیام خواستار کمک های بیشتر کشورهای غربی برای حراست از «دموکراسی نوپای» اوکراین شد.  

 

سازمان جهانی بهداشت: حملات به سیستم بهداشتی اوکراین بی‌سابقه است

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه حملات صورت گرفته به سیستم بهداشتی اوکراین را بی سابقه خواند و اعلام کرد که هرگز حملاتی در این سطح به زیرساخت‌ها و سرویس‌های بهداشتی یک کشور صورت نگرفته است.

به گزارش یورونیوز، تدروس اُدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت در این خصوص گفت: «سیستم بهداشت به یک هدف تبدیل شده است (...).»

وی با غیرقابل قبول خواندن این رویکرد که به گفته وی «در حال تبدیل شدن به بخشی از استراتژی و تاکتیک های جنگ است» آنرا خلاف قوانین بشردوستانه بین المللی توصیف کرد.

 

ده نفر در صف نان با شلیک نظامیان روسیه کشته شدند

مقامات اوکراینی می‌گویند در پی تیراندازی نظامیان روسیه به روی افرادی که در شمال این کشور برای خرید نان صف کشیده بودند، دست کم ۱۰ نفر جان باختند.

دفتر دادستانی اوکراین با تایید این خبر اعلام کرد که تیراندازی در شهر چرنیگویف روی داده وکلیه کشته شدگان افراد غیرنظامی بودند.

 

درخواست نخست وزیر چک برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین 

پتر فیالا، نخست وزیر جمهوری چک روز چهارشنبه، در بازگشت از سفر یک روزه خود به کی‌یف، از غرب خواست تا ارسال تسلیحات به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه را افزایش داده و به این کمک‌های تسلیحاتی سرعت بخشد.

 

نخستین تماس در سطوح بالا میان واشنگتن و مسکو

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه گفتگو کرد.

این گفتگوی تلفنی در واقع نخستین تماس در سطوح بالا میان واشنگتن و مسکو پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در تاریخ بیست و چهارم فوریه محسوب می‌شود.

در بیانیه کاخ سفید در این خصوص آمده است: «آقای سالیوان به ژنرال پاتروشف یادآور شد که اگر روسیه برای حل بحران از طریق دیپلماسی جدی است باید از حمله به شهرهای اوکراین دست بردارد.»

مشاور رئیس جمهوری آمریکا همچنین بار دیگر بر مخالفت قاطع و صریح کشورش با آنچه «تهاجم بی رویه و غیرموجه روسیه به اوکراین» خواند، تاکید کرد.

کاخ سفید در این بیاینه می‌افزاید: «آقای سالیوان همچنین به ژنرال پاتروشف درباره عواقب و پیامدهای تصمیم احتمالی روسیه برای استفاده از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین هشدار داد.»

 

پوتین «عملیات نظامی» روسیه در اوکراین را یک «موفقیت» خواند

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه طی سخنانی از آنچه وی «عملیات نظامی در خاک اوکراین» خواند به عنوان یک «موفقیت» یاد کرد.

آقای پوتین در حالی از تهاجم نظامی کشورش به خاک کشور همسایه به نیکی یاد کرد که روسیه در پی این تهاجم رو در روی غرب قرار گرفته و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه این کشور تحمیل شده است.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه تاکید کرد که مسکو هرگز اجازه نخواهد داد اوکراین به «سرپل» تهدید کننده‌ای برای روسیه تبدیل شود.

وی سپس برای توصیف نگرش غرب به روس‌ها از واژه «پوگروم» استفاده کرد که به معنای کشتار خشونت‌بار یا آزار یک گروه قومی یا مذهبی است و در قرون نوزدهم و بیستم از آن برای یاد کردن از حملات به یهودیان در امپراتوری روسیه استفاده می‌شد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین با به کار بردن واژه «بلیتس‌کریگ» که در جنگ دوم جهانی از آن به «جنگ برق آسا» تعبیر می‌شد هجمه اقتصادی هماهنگ غرب علیه کشورش را ناکام و شکست خورده توصیف کرد.

 

روسیه: بخش‌هایی از توافق احتمالی با اوکراین قابل حصول است

روسیه روز چهارشنبه گفت که به برخی از بخش‌های توافق صلح احتمالی با اوکراین پس از موافقت کی‌یف برای بحث در مورد بی‌طرفی نزدیک شده است.

این سخنان به نوعی امیدها را برای پایان یافتن بزرگترین مناقشه نظامی در اروپا پس از جنگ دوم جهانی افزایش داده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به آر بی سی نیوز گفت: «وضعیت بی طرف اکنون به طور جدی در کنار تضمین های امنیتی مورد بحث قرار می گیرد».

آقای لاوروف در ادامه یادآور شد: «اکنون دقیقاً این موضوع (بی طرفی) در مذاکرات مورد بحث قرار می گیرد و فرمول‌های کاملاً مشخصی وجود دارد که به نظر من به توافق نزدیک است.»

 

زلنسکی حمله روسیه به اوکراین را با حملات یازده سپتامبر مقایسه کرد

ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه طی سخنانی به صورت ویدئو کنفرانس برای نمایندگان کنگره آمریکا خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه برای مواقف شدن جنگ در کشورش شد.

وی از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین به عنوان «بدترین جنگ پس از جنگ دوم جهانی» نام برد و حمله به آنچه وی «رویاها و میل به خوشبختی مردم کشورش» خواند را محکوم کرد.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین با گفتن این جمله به نمایندگان کنگره که «صفحاتی از تاریخ بزرگ آمریکا به شما امکان می‌دهد که اوکرینی‌ها را درک کنید» دست به مقایسه تهاجم نظامی روسیه به کشورش با حملات یازدهم سپتامبر در سال ۲۰۱۱ و همچنین حمله نیروی هوایی ژاپن به پایگاه آمریکایی پرل هاربر در سال ۱۹۴۱ زد.

آقای زلنسکی سپس با پخش ویدیویی از بمباران‌های اوکراین توسط نیروهای روسیه خطاب به اعضای کنگره گفت: «به کمک شما نیاز دارم....ما باید به این تروریسم دولتی پایان دهیم.» 

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه سخنان خود بار دیگر خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش شد، درخواستی که پیش‌تر از سوی ایالات متحده و دیگر سران ناتو رد شده است.

 

 بوریس جانسون برای گفتگو درباره نفت و تهاجم روسیه وارد ریاض شد 

به گفته یکی از مقامات سفارت بریتانیا در ریاض، بوریس جانسون روز چهارشنبه برای دیداری با محوریت افزایش قیمت نفت ناشی از حمله روسیه به اوکراین وارد عربستان سعودی شد.

نخست وزیر بریتانیا از ابوظبی وارد ریاض شده است، جایی که پیش‌ از این با رئیس امارات عربی متحده دیدار و گفتگو کرده بود.

بوریس جانسون در سفر به ریاض قرار است با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفتگو کند. وی همچنین تلاش خواهد کرد تا بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان را به افزایش میزان صادرات و آرام کردن بازار جهانی ترغیب کند.

 

پلیس رسانه‌ای روسیه دسترسی به دست کم ۱۳ رسانه دیگر را مسدود کرد

نهاد فدرال ناظر بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی در روسیه که به نوعی وظیفه سانسور در این کشور را نیز بر عهده دارد دسترسی آنلاین به دست کم ۱۳ رسانه دیگر را مسدود کرد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که کرملین پیش‌تر نسبت به «اطلاع‌رسانی نادرست» در باره جنگ اوکراین به رسانه‌ها هشدار داده و نظارت بر عملکرد رسانه‌ها و وب‌سایت‌های خبری از این حیث در روسیه تشدید شده بود.

چند رسانه محلی در روسیه، رسانه خبری تحقیقی «بلینگکات» و چند رسانه روسی زبان مستقر در اسرائیل و اکراین در فهرست ممنوعه سرویس نظارت بر  ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعیِ روسیه قرار گرفته و بدون استفاده از فیلترشکن امکان دسترسی به آنها وجود ندارد.

 

همزمانی هشتمین سالگرد همه‌پرسی در شبه‌جزیره کریمه با حمله روسیه به اوکراین

هشتمین سالگرد برگزاری همه‌پرسی در شبه‌جزیره کریمه برای الحاق به روسیه با بیست و یکمین روز تهاجم نظامی این کشور به اوکراین همزمان شده است.

وضعیت شبه جزیره کریمه از جمله موضوعاتی است که اکنون در دستور کار مذاکرات بین روسیه و اوکراین قرار دارد. روسیه بر لزوم به رسمیت شناخته شدن الحاق کریمه به این کشور اصرار دارد. 

 

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین: کی‌یف ایده بی‌طرفی به سبک سوئد و اتریش را رد می‌کند

دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که کی‌یف با ایده بی‌طرفی اوکراین به سبک سوئد و اتریش مخالف است.

کاخ کرملین گفته بود که توافق با اوکراین بر سر بی‌طرفی این کشور به سبک سوئد و اتریش «ممکن» است. دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین افزوده است که بر «تضمین‌های امنیتی» در برابر مسکو اصرار دارد. 

 

کرملین: توافق با اوکراین بر سر بی‌طرفی به سبک اتریش و سوئد ممکن است

کاخ کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد که دستیابی به توافق با دولت اوکراین بر سر بی‌طرفی این کشور به سبک کشورهایی مانند اتریش و سوئد امکانپذیر است. 

سرپرست هیات مذاکره‌کننده روسیه: درباره آینده ارتش اوکراین بحث کردیم

ولادیمیر مدینسکی، سرپرست هیات مذاکره‌کننده روسیه می‌گوید در جریان گفتگوها با هیات اوکراین درباره آینده ارتش این کشور بحث شده است.

وی گفت که بحث بر سر کوچک شدن ارتش اوکراین و عدم همراهی آن با اتحادهای نظامی است. او گفت: «اوکراین پیشنهاد گزینه‌ای به سبک اتریش و سوئد به عنوان کشوری بی‌طرف با ارتش و نیروی دریایی خودش را مطرح کرد.»

مقامات اوکراین تاکنون به این سخنان ولادیمیر مدینسکی واکنشی نشان نداده‌اند. 

گفتگوها بین روسیه و اوکراین قرار است روز چهارشنبه ادامه پیدا کند.

 

آژانس بین‌المللی انرژی از احتمال وارد شدن «شوک» به عرضه نفت در سطح جهان ابراز نگرانی کرد

آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه از احتمال وارد شدن «شوک» به عرضه نفت در سطح جهان به دنبال جنگ در اوکراین ابراز نگرانی کرد. 

این نهاد بین‌ المللی تخمین پیشین خود را از سطح تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ را کاهش داد. روسیه با صدور روزانه هشت میلیون بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی بزرگترین صادرکننده نفت در سطح جهان محسوب می‌شود. 

 

وزیر خارجه فرانسه: طرف‌های درگیر موظف به حفاظت از خبرنگاران هستند

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه تاکید کرد که طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین موظف به حفاظت از خبرنگارانی هستند که جنگ در این کشور را پوشش می‌دهند.

سخنان وزیر خارجه فرانسه در حالی بیان می‌شود که طی ۲۱ روز درگیری در اوکراین چهار خبرنگار جان خود را از دست دادند. 

 

تصاویر ماهواره‌ای از حمله منتسب به نیروهای اوکراینی در فرودگاه خرسون

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از فرودگاه خرسون از حمله منتسب به نیروهای اوکراینی به فرودگاه خرسون که تحت کنترل نظامیان روسیه است حکایت دارد. 

در این تصاویر به نظر می‌رسد که چند بالگرد و خودروی نظامی طعمه حریق شده‌اند. دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که درگیری‌ها در فرودگاه خرسون ادامه دارد. 

خرسون در حدود ۴۵۰ کیلومتری جنوب شرقی کی‌یف، پایتخت اوکراین واقع شده است. 

 

وزارت دفاع روسیه از درگیری در نزدیکی مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان شرق اوکراین خبر داد

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که درگیری در نزدیکی مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق اوکراین در جریان است. 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که ارتش این کشور از زمان آغاز آنچه مسکو «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند ۱۱۱ فروند هواپیمای نظامی اوکراین، ۱۶۰ پهپاد و بیش از هزار تانک و دیگر خودروهای نظامی منهدم شده است. 

 

مقام اوکراینی: ناوهای روسیه شبانه به سواحل نزدیک اودسا حمله کردند

مشاور وزارت کشور اوکراین می‌گوید ناوهای روسیه حدود نیمه شب با شلیک‌های موشکی و توپخانه‌ای به منطقه‌ای در نزدیکی اودسا حمله کردند. 

وی افزود که این حملات سنگین بود و از فاصله زیاد صورت گرفت. مشاور وزارت کشور اوکراین ارتش روسیه را متهم کرد که در جریان این حملات به دنبال آزمایش سامانه دفاع ساحلی اوکراین بوده است. 

او تاکید کرد که ارتش روسیه تلاشی برای پیاده کردن نظامیان خود در ساحل اودسا انجام نداد. 

 

مقامات محلی: ایستگاه قطار زاپوریژیا هدف حمله روسیه قرار گرفت

مقامات محلی در شهر زاپوریژیا در اوکراین می‌گویند ایستگاه قطار این شهر روز چهارشنبه هدف حمله ارتش روسیه قرار گرفت. این در حالی است که درگیری‌ها در اوکراین تاکنون چندان به زاپوریژیا گسترش نیافته بود.

این شهر مقصد صدها هزار نفر از کسانی است که از طریق دالان‌های بشردوستانه از شهر ماریوپل می‌گریزند. 

 

ادعای اوکراین: چهارمین فرمانده ارتش روسیه در جریان نبرد کشته شد

یک مقام اوکراینی مدعی شد که چهارمین فرمانده ارتش روسیه از زمان آغاز جنگ تاکنون کشته شده است.

مشاور وزارت کشور اوکراین تصویری از این فرمانده ارتش روسیه را که به گفته وی روز سه‌شنبه کشته شد در کانال تلگرام خود منتشر کرد. این مقام اوکراینی فرمانده کشته شده را اولگ میتیایف معرفی کرد. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هم سه‌شنبه شب در جریان یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود که یک فرمانده ارتش روسیه کشته شده است. 

روسیه تاکنون واکنشی به ادعای کشته شدن اولگ میتیایف نشان نداده است. 

 

تشدید درگیری‌ها در حومه کی‌یف و حمله توپخانه‌ای به ساختمانی ۱۲ طبقه در داخل شهر

گزارش ها از کی‌یف حاکی است که همزمان با تشدید درگیری‌ها در حومه پایتخت اوکراین دود سیاهی از منطقه‌ای در غرب شهر برخاسته است. 

امدادگران اوکراینی صبح روز چهارشنبه اعلام کردند که ساختمانی ۱۲ طبقه در مرکز کی‌یف به دنبال حملات توپخانه‌ای آسیب دیده است. بنا به همین گزارش ساختمان‌های اطراف نیز آسیب دیده‌اند. 

اداره امور اضطراری کی‌یف بدون ارائه جزئیات بیشتر گفته است که دو نفر در جریان حملات توپخانه‌ای قربانی شده‌اند. 

در پایتخت اوکراین از شامگاه سه‌شنبه تا صبح روز پنجشنبه مقررات منع رفت و آمد به اجرا درآمده است. 

حمله به مناطق مسکونی کی‌یف

 

روسیه به طور رسمی خروج از شورای اروپا را اعلام کرد

روسیه روز سه‌شنبه به طور رسمی خروج از شورای اروپا، سازمان مدافع حقوق بشر مستقر در استراسبورگ را اعلام کرد.

شورای اروپا پس از جنگ جهانی دوم و برای دفاع از دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون تشکیل شد و نهادی متفاوت از شورای اتحادیه اروپا است.

روسیه در حالی پایان عضویت ۲۶ ساله خود در شورای اروپا را اعلام کرد که تلاش‌ها برای اخراج این کشور به دنبال حمله نظامی به اوکراین آغاز شده بود. 

 

چین: تایوان از بحران اوکراین سوءاستفاده می‌کند

دولت چین روز چهارشنبه ارسال کمک‌های بشردوستانه از سوی تایوان برای اوکراین را تحت عنوان «سوءاستفاده از مشکلات دیگران» محکوم کرد.

تایوان در نظر دارد کمک‌های مردمی بیشتری را که برای پناهجویان اوکراینی جمع‌آوری شده است به کی‌یف اهداء کند. دولت تایوان همچنین ضمن همراهی با کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده است. 

 

مجلس سنای آمریکا به اتفاق آراء در قطعنامه‌ای پوتین را به عنوان «جنایتکار جنگی» محکوم کرد

مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه در قطعنامه‌ای که به اتفاق آراء تصویب شد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به عنوان «جنایتکار جنگی» محکوم کرد. 

در این قطعنامه از دیوان لاهه و کشورهای جهان خواسته شده است تا درباره ارتکاب جرائم جنگی از سوی ارتش روسیه تحقیق کنند. این قطعنامه در حالی با آرای موافق سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه به تصویب رسید که اعضای دو حزب به دنبال تعمیق شکاف‌های سیاسی در واشنگتن طی سال‌های اخیر به ندرت با یکدیگر در عرصه سیاست داخلی و خارجی توافق دارند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.