قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات صبح امروز پنجشنبه 3 مارس 2022 با رشد 3.77 درصدی به 117 دلار و 16 سنت رسید.

به گزارش جماران، حمله نظامی روسیه به اوکراین قیمت نفت را به اوج خود رساند.هر بشکه نفت خام برنت در معاملات امروز بازارهای جهانی با قیمت 117 دلار داد و ستد شد.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات صبح امروز پنجشنبه 3 مارس 2022 با رشد 3.77 درصدی به 117 دلار و 16 سنت رسید.

این در حالی است که نفت برنت، معاملات روز گذشته را با نرخ 112.9 دلار به پایان برد.

همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) هم‌ اکنون به بهای 114.2 دلار داد و ستد می‌شود.

این بالاترین رقم ثبت شده برای نفت خام از سال 2014 تاکنون است. حمله نظامی روسیه به اوکراین دلیل اصلی افزایش قیمت نفت طی روزهای اخیر معرفی شده است.

این در حالی است که یک هفته پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، نیروهای روس کمی قبل از آغاز دومین دور مذاکرات درباره آتش‌بس، شهر خرسون در جنوب اوکراین را تصرف کردند. این در حالی است که فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت که درگیری‌های هفت روز اخیر، باعث فرار یک میلیون اوکراینی به کشورهای همسایه شده است.

آقای گراندی خواستار نجات «جان‌ها» شد و گفت که «زمان آن فرا رسیده برای میلیون‌ها نفر دیگری که در داخل اوکراین هستند، اسلحه‌ها کنار گذاشته شوند تا کمک‌های بشردوستانه برسند و جان‌ها نجات پیدا کنند.»

از سوی دیگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از روسیه خواسته است توسل به زور در اوکراین را «فورا متوقف کند».

 

آخرین تحولات و خبرهای مرتبط با جنگ در اوکراین

 

یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های رادیویی مستقل روسیه متوقف شد

هیأت مدیره «رادیو اکو» در مسکو  اعلام کرد که در پی آغاز حملات روسیه به اوکراین و مقاومتهای این رادیو در مقابل سانسورهای تحمیل شده از سوی مقامات روس، فعالیت این ایستگاه رادیویی به همراه شبکه تلویزیونی «TV Rain» و روزنامه «نوایا گازتا» به دستور دادستان ایالتی متوقف شده است.

شرکت‌های «فیچ» و «مودیز» روسیه را در گروه کشورهایی دسته‌بندی کردند که احتمالا نمی‌تواند بدهی‌هایش را پرداخت کند 

دو شرکت رتبه‌بندی اعتباری «فیچ» و «مودیز» روز پنج‌شنبه روسیه را در گروه کشورهایی دسته‌بندی کردند که احتمالا نمی‌تواند بدهی‌هایش را پرداخت کند.

این رتبه‌بندی جدید باعث می‌شود روسیه که هم اکنون با تحریم‌های بین المللی زیادی روبروست و به بازارهای سرمایه گذاری اروپا نیز دسترسی ندارد، در تامین پول مورد نیاز خود با مشکلات بیشتری مواجه شود.

 

یک مخزن نفت در شمال اوکراین هدف حملات هوایی روسیه قرار گرفت

اوکراین اعلام کرد که یکی از مخازن نفت این کشور در شهر چرنیهیو واقع در شمال اوکراین در جریان یک حملات هوایی صبح پنج‌شنبه هدف گرفته شده است.

عکس‌های منتشر شده از چرنیهیو، دود سیاه و غلیظی را بر بالای مخازن نفت نشان می‌دهد. آتش‌نشانان و نیروهای اورژانس در محل حضور و سعی در کنترل اوضاع دارند.

 

لندن دسترسی شرکت‌های هوانوردی و هوافضای روسیه را به خدمات بیمه‌های مستقر در بریتانیا قطع کرد

دولت بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که شرکت‌های هوانوردی و هوافضای روسیه دیگر نمی‌توانند از خدمات بیمه‌های مستقر در بریتانیا بهره ببرند.

لندن یکی از رهبران جهانی در صنعت بیمه است و این اقدام دسترسی شرکتهای روسی را به بازار جهانی بیمه به شدت محدود می‌کند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه به نمایندگان پارلمان اطمینان داد که پس از اعمال اولین بسته‌های تحریمی، به مسدود کردن دارایی‌های ولادیمیر پوتین، الیگارش‌ها و بانک‌های روسی و تشدید فشارها بر «حلقه قدرت در روسیه» ادامه دهد.

 

شهردار ماریوپول چهارشنبه را «سخت‌ترین روز» مبارزه و ساکنان شهر را «قهرمانان بزرگ» خواند

وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپول در جنوب اوکراین، با انتشار بیانیه‌ای در پیامرسان تلگرام، روز چهارشنبه را «سخت‌ترین روز تهاجم روسیه» و گلوله باران شدید شهر خواند و گفت که در این روز تعداد قابل توجهی غیرنظامی مجروح به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

او گفت که در پی این حملات، زیرساخت‌های حیاتی شهر آسیب دیده‌اند و تا زمانی که خدمات شهری در روز پنج‌شنبه بازسازی نشود، شهروندان بدون آب و برق خواهند بود.

او همچنین از پزشکان، کارکنان خدمات عمومی، نیروهای مسلح اوکراین و همه شهروندان تشکر کرد.

نیروهای روسیه و نظامیان تحت حمایت مسکو از بعدازظهر چهارشنبه این شهر ۴۰۰ هزار نفری را از سه طرف محاصره کرده‌اند، چراکه کرملین به دنبال تکمیل مرز زمینی است که کریمه را به جنوب روسیه متصل می‌کند.

بویچنکو شمار غیرنظامیانی که در بیمارستان بستری شده‌اند را در اوایل روز چهارشنبه ۱۲۸ نفر اعلام کرد و افزود که پزشکان بدون وقفه «برای حفظ جان ساکنان ماریوپل» تلاش می‌کنند.

 

تویوتا از توقف تولید خودرو در روسیه خبر داد

غول خودروسازی جهان تویوتا با اشاره به «اختلالات ایجاد شده در زنجیرۀ تامین در پی حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های بین‌المللی» از تعلیق تولید خودرو در روسیه «تا اطلاع ثانوی» خبر داد.

کارخانه تویوتا در سن پترزبورگ در سال گذشته ۸۰ هزار خودرو تولید کرد که عمدتاً برای بازار محلی بودند. در این کارخانه حدود ۲۶۰۰ نفر نیز مشغول به کار هستند.

مزدا و هیوندا، دو شرکت خودروسازی ژاپنی دیگر نیز فعالیتشان را در روسیه به حالت تعلیق درآوردند یا کاهش دادند.

 

وزارت خارجه اوکراین یک «شماره تلفن اضطراری» برای کمک به دانشجویان خارجی گرفتار معرفی کرد

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین از راه اندازی یک خط تلفن اضطراری برای دانشجویان آفریقایی، آسیایی و سایر دانشجویانی خبر داد که همچنان در این کشور هستند و می‌خواهند به دلیل تهاجم روسیه اوکراین را ترک کنند.

او در یک پیام توییتری با اعلام این شماره تلفن نوشت که «در تلاشیم تا ایمنی این دانشجویان را تامین و زمینه خروج آنها از کشور را فراهم کنیم.»

 

آلمان ۲۷۰۰ موشک ضد هوایی دیگر به اوکراین تحویل می‌دهد

آلمان تصمیم گرفته است با ارسال ۲۷۰۰ موشک ضد هوایی دیگر، شمار تسلیحات ارسالی خود به اوکراین را افزایش دهد.

این خبر از سوی خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به دولت اعلام شد. او افزود که «دولت با ارسال این محموله جدید موافقت کرده است».

 

ورزشکاران روسیه و بلاروس از پارالمپیک ۲۰۲۲ حذف شدند

کمیته بین‌المللی پارالمپیک سرانجام اعلام کرد که ورزشکاران روسیه و بلاروس از بازی‌های پارالمپیک امسال نیز حذف می‌شوند.

بازی‌های پارالمپیک پکن از ۴ تا ۱۳ مارس برگزار خواهد شد.

 

هشدار فرانسه درباره محاصرۀ شهرهای اوکراین: احتمالا «بدترین جنگ‌» در راه است

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه هشدار داد که با محاصرۀ شهرهای اوکراین توسط نیروهای روسیه احتمالا «بدترین جنگ» در راه است.

او گفت: «باید از منطق محاصره ترسید یعنی چیزی که روس‌ها به آن عادت دارند. حلب و گروزنی را به یاد آورید. فاجعه و تجاوزات روسیه همچنان ادامه دارد. من هیچ آمار دقیقی از تلفات این جنگ ندارم. اما این جنگ باعث کشته شدن صدها نفر از جمله در طرف روسیه شده است. با این وجود باید دانست که ما به اندازه ولادیمیر پوتین و حتی شاید بیشتر مصمم هستیم. ما در تحریم‌ها متحد و سریع هستیم و معتقدیم که اروپا دیگر اروپای دیروز نیست».

 

 

کریم اسدی اصل

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.