برخی منابع گفتند که کشتی های روسی دچار آتش سوزی شدند و این حمله تلفاتی نیز داشته است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری روسی ها، سازمان امنیت فدرال روسیه اعلام کرد که دو کشتی باری روسی در دریایی«آزوف» مورد حمله قرار گرفتند.

این سازمان تأکید کرد که ارتش اوکراین با موشک این دو کشتی روسی را هدف قرار داد.

برخی منابع نیز گفتند که کشتی های روسی دچار آتش سوزی شدند و  این حمله تلفاتی نیز داشته است.

این حمله در پی حمله نظامی کسترده روسیه به اوکراین رخ داده است.

این در حالی است که عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین سرانجام بامداد روز پنج‌شنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) با فرمان ولادیمیر پوتین در چند شهر واقع در شرق و شمال شرق این کشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی این حملات به دنبال سخنرانی تلویزیونی پوتین با تهاجم جنگنده‌های روسی به چند شهر در شرق و شمال شرقی اوکراین، شلیک موشک و پیاده کردن نیرو در ساحل جنوبی اوکراین آغاز و صدای انفجارهای شدید در چند شهر از جمله در کی‌یف، پایتخت، و خارکیف شنیده شد.

برخی منابع از جمله خبرگزاری اینترفاکس همچنین از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی فرودگاه اصلی پایتخت اوکراین خبر داده‌اند.

دیمیترو کولبا، وزیرامور خارجه اوکراین همزمان با شروع این حملات با انتشار توییتی از «تهاجم تمام عیار روسیه» به کشورش خبر داد و اعلام کرد که چندین شهر غیردرگیر در مناقشه شرق اوکراین هدف حملات موشکی و هوایی روسیه قرار گرفته‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در نخستین واکنش به این حملات اعلام کرد که دعای او با مردم اوکراین است زیر آنها «از حملات غیرقانونی و توجیه ناپذیر نظامیان رنج می‌برند.»

کرملین پیش از آغاز این حملات که کشورهای غربی طی دو روز گذشته نسبت به آن هشدار داده بودند از درخواستِ کمک نظامی جدایی‌طلبان شرق اوکراین خبر داده بود.

 

آخرین تحولات و خبرهای مرتبط با حمله نظامی 

 

سخنرانی احساسی زلنسکی خطاب به مردم: سلاح به دست بگیرید!

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز پنجشنبه طی یک سخنرانی احساسی پس از تهاجم نیروهای نظامی روسیه به کشورش از شهروندان خواست که سلاح به دست گیرند.

آقای زلنسکی خواستار آن شد که به هر شهروندی که تمایل دارد سلاح تحویل داده شود. وی همچنین از مردم اوکراین خواست که برای کمک به سربازان زخمی خون اهدا کنند.

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه تاکید کرد که روسیه در مراحل اولیه تهاجم نظامی خود خسارات زیادی را به کشور تحمیل کرده است.

وی با اعلام اینکه روابط دیپلماتیک کشورش را روسیه قطع کرده است سخنان خود را با شعار «شکوه بر اوکراین!» به پایان برد.

 

 کشورهای اروپای مرکزی برای پذیرش پناهجویان اوکراینی آماده شدند

کشورهای اروپای مرکزی برای پذیرش مردم گریخته از حملات روسیه به اوکراین آماده می‌شوند. 

- لهستان در مرز خود ایستگاههایی را برای پذیرش آنها راه اندازی می‌کند. 

پاول شفرناکر، معاون وزیر کشور لهستان اعلام کرد که «تا چند ساعت دیگر نقاط پذیرش پناهجویان از اوکراین راه اندازی خواهند شد.» او گفت که در مرحله اول هشت نقطه در نزدیکی مرز ایجاد خواهد شد تا غذا و کمک‌های پزشکی در اختیار مهاجران قرار بگیرد و به آنها اطلاعات لازم داده شود.

لهستان همچنین در اولین واکنش‌ها به این حمله، خواستار وضع «شدیدترین تحریم‌های ممکن» علیه روسیه شد و وزیر خارجه چک نیز آن را «یک تجاوز وحشیانه» خواند.

- مجارستان نیز با وجود روابط نزدیک با روسیه، اعلام کرد که به طور کامل از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند و قصد دارد نیروهایی را برای ایجاد یک کریدور ویژه پناهندگان، به منطقه بفرستد. این کشور در صورت لزوم، خود را برای پذیرش ده‌ها هزار پناهجو آماده خواهد کرد.

وزیر دفاع مجارستان همچنین احتمال داد که مانند آنچه پیش از این در دوران جنگ‌های یوگسلاوی در دهه ۱۹۹۰ میلادی روی داد، بسیاری از سربازان درگیر در جنگ به سمت مرزها «رانده» شوند و به همین دلیل بوداپست باید خود را برای رویارویی با چنین وضعیتی نیز آماده کند.

- یک مقام وزارت کشور اسلواکی، از آمادگی برای پذیرش مهاجران اوکراینی، حتی آنهایی که تمام مدارک لازم را ندارند داد.

- رئیس جمهور بلغارستان نیز گفت که کشورش در حال آماده شدن برای پذیرش بیش از ۴ هزار نفر از بلغاری‌های ساکن اوکراین، همچنین آماده میزبانی از سایر پناهندگان اوکراینی است.

 

تعداد کشته شدگان در میان ارتش اوکراین به سه نفر افزایش یافت

گارد مرزی اوکراین حوالی ظهر روز پنجشنبه اعلام کرد که شمار سربازان این کشور که در جریان تهاجم ارتش روسیه جان باخته‌اند به 5نفر افزایش پیدا کرده است.

گفته می‌شود هر سه نیروی ارتش اوکراین در جریان نبردها در امتداد مرز جنوبی با کریمه، منطقه‌ای که سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک روسیه شد، جان باخته‌اند.

 

نخست‌وزیر ژاپن: تهاجم روسیه پایه‌های نظم بین‌المللی را متزلزل می کند

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز پنج‌شنبه حمله روسیه به شرق اوکراین را محکوم کرد. او گفت: «این کار پایه‌های نظم بین المللی را متزلزل می کند. ما به شدت از اقدامات روسیه انتقاد می کنیم و با ایالات متحده و جامعه بین المللی برای واکنش سریع همکاری خواهیم کرد.»

کیشیدا افزود که توکیو به همکاری با وزارتخانه‌های مربوطه برای تضمین امنیت اتباع ژاپنی در اوکراین نیز ادامه خواهد داد.

او درباره وضع تحریم‌های بیشتر علیه مسکو نیز گفت که پس از گفتگو با سایر کشورهای عضو گروه ۷ و جامعه بین المللی اقدام خواهد کرد.

کیشیدا گفت ژاپن قصد دارد تحریم هایی را در موضوع صدور ویزا همچنین مسدود کردن دارایی‌های افرادی که در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک دخیل بودند، به اجرا بگذارد.

او افزود که ژاپن واردات و صادرات به دونتسک و لوهانسک و از مبدأ این مناطق همچنین انتشار و گردش اوراق قرضه روسیه در ژاپن را ممنوع خواهد کرد.

 

بوریس جانسون خواستار نشست اضطراری رهبران ناتو شد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز پنجشنبه خواستار برگزاری نشست اضطراری و فوری سران کشورها یا دولت‌های عضو شد.

این نشست بنا به درخواست بوریس جانسون باید برای بررسی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که وی از آن به‌عنوان «فاجعه برای قاره اروپا» یاد کرده، برگزار شود.

وی با انتشار توئیتی ضمن تایید بر اینکه قرار است به زودی در خصوص تحولات اوکراین با شهروندان بریتانیایی‌ها سخن بگوید، نوشت: «این یک فاجعه برای قاره ماست.»

گفتنی است نمایندگان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قرار است بعد از ظهر امروز برای بررسی بحران اوکراین در بروکسل گردهم آیند.

 

مقامات شهر «لویو» در غرب اوکراین از مردم خواستند که پناه بگیرند

گزارش‌های محلی حاکی از آن است که مقامات «لویو» از ساکنان شهر خواسته‌اند که چراغ‌ها را خاموش کنند و پناه بگیرند. به آنها همچنین توصیه شده که اسناد و مدارک مهم را در نزدیک خود نگه دارند.

روز پنج شنبه صدای آژیر در این شهر نیز بارها شنیده شد و ساکنان شهر مقابل بانکها صف کشیده اند تا بتوانند برای آیندۀ نامعلومی که در انتظارشان است، پول نقد دریافت کنند. ترس در حالی بر «لویو» سایه افکنده که دیپلماتهای بسیاری از کشورها طی دو هفته گذشته از کی‌یف به این شهر منتقل شده‌اند. شهر لویو به دور از مناطق شرقی و پرتنش اوکراین، در حدود ۷۰ کیلومتری مرز با لهستان و در غرب اوکراین واقع شده است.

 

اوکراین روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کرد 

اوکراین که پیش‌تر از قصد خود برای قطع روابط دیپلماتیک با روسیه خبر داده بود روز پنجشنبه در پی تهاجم نظامی صورت گرفته به این کشور تصمیم خود را اجرایی کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز پنج‌شنبه طی سخنانی خطاب به شهروندان کشورش از قطع کامل روابط دیپلماتیک با مسکوخبر داد.

کی‌یف پس از آنکه ولادیمیر پوتین استقلال جمهوری‌های جدایی‌طلب شرق اوکراین را به رسمیت شناخت اعلام کرده بود که روابط دیپلماتیک با مسکو را قطع خواهد کرد.

 

آلمان وعده سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه مسکو داد 

وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه وعده داد که برلین و متحدانش سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه روسیه به اجرا خواهند گذاشت.

«آنالِنا بِربوک» ضمن هشدار نسبت به این مسئله که تحریم‌ها‌ی در نظر گرفته شده ممکن است بر اقتصاد آلمان نیز «تأثیر» بگذارد، گفت: امروز در اتحادیه اروپا، ناتو و گروه ۷ هماهنگ می‌شویم و در باره اجرای بسته کامل سخت‌ترین تحریم‌ها علیه روسیه تصمیم‌گیری می‌کنیم.

 

ارتش اوکراین: حدود ۵۰ «اشغالگر روس» را کشتیم

ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که در جریان نبردها در منطقه شرقی لوهانسک پنجاه نیروی «اشغالگر روس» کشته شدند.

ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نزدیک به ۵۰ اشغالگر روس روز بیست و چهارم فوریه درنزدیکی منطقه شچاستیا در شرق اوکراین کشته شدند.»

فرانس‌پرس در گزارش خود آورده است: اصطلاح "اشغالگر روس" می تواند هم به سربازان روسی و هم به جنگجویان جدایی طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین اشاره داشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.