بیش از دو سوم از ۵۱۱ میلیارد دلار کالایی که سالانه بین کانادا و ایالات متحده مبادله می‌شود، از طریق جاده میان دو کشور حمل می‌شود.

به گزارش جماران به نقل از واشنگتن پست گذرگاه مرزی حیاتی ایالات متحده و کانادا بازگشایی شد، اما اعتراضات کامیون داران «کاروان آزادی» در اتاوا ادامه دارد.

یک گذرگاه مرزی حیاتی ایالات متحده و کانادا یکشنبه شب بازگشایی شد و این نشان دهنده پایان محاصره شش روزه توسط "کاروان آزادی" خودخوانده بود که ترافیک و میلیون ها دلار تجارت در روز را مختل کرد. اما در پایتخت کانادا، کامیون داران معترض و حامیان آنها در اعتراض به محدودیت های بهداشت عمومی و دولت همچنان اتاوا را برای سومین هفته فلج کرده است، همچنان در بن بست باقی مانده اند.

پلیس روز یکشنبه حداقل دوجین معترض را هنگام پاکسازی پل سفیر، شلوغ ترین گذرگاه مرزی زمینی کشور و یک مسیر کلیدی تدارکاتی که ویندزور، انتاریو و دیترویت را به هم متصل می کند، دستگیر کرد. همچنین روز یکشنبه، شهردار اتاوا، جیم واتسون، وضعیت اضطراری در شهر اعلام کرد که از معدود ابزارهای قانونی است که ممکن است امکانات بازگرداندن نظم را افزایش دهد.

اما چشم انداز دستیابی به موفقیت در پایتخت بلافاصله با تردید روبرو شد، لیچ در توییتی نوشت که هیچ "معامله ای" انجام نشده است.

این رفت و آمد آخرین فصل از حماسه ای است که مجریان قانون اتاوا را در مقابل معترضان قرار داده است، زیرا کاروانی از رانندگان کامیون مخالف دستورات واکسن به طور غیرقانونی توسط پارلمان در اتاوا در 28 ژانویه تصویب شده است.

این اعتراضات که برای سه آخر هفته متوالی ادامه داشته است، الهام‌بخش تظاهرات‌های مشابهی در سراسر جهان - از نیویورک تا نیوزلند - توسط مردمی است که از سیاست‌های همه‌گیر به ستوه آمده‌اند، از دولت‌های خود خشمگین هستند و در برخی موارد به دلیل دیدگاه‌ها و فراخوان‌های افراطی هدایت می‌شوند. 

در آن سوی اقیانوس اطلس، معترضان کاروان آزادی قرار بود روز دوشنبه وارد بروکسل شوند، حتی پس از آنکه مقامات آنجا ورود آنها را به شهر ممنوع کردند. 

ممنوعیت مشابهی از سوی مقامات پاریس مانع از آن نشد که کاروان فرانسوی به طور موقت بخش‌هایی از شانزه لیزه را در روز شنبه مسدود کند، ترافیک در شناخته‌شده‌ترین خیابان پایتخت را مختل کند و اولین تقلید اروپایی از دستورات ضد دولتی و جنبش ضد واکسن کانادا را نشان دهد.

در سرزمین های اشغالی، کاروانی از کامیون‌ها برای مدت کوتاهی بزرگراه بین تل‌آویو و قدس را در حالی که به سمت پارلمان رژیم صهیونیستی حرکت می‌کرد، در اعتراض به اقدامات بهداشت عمومی کرونا و سایر نارضایتی‌های سیاسی، مسدود کردند.

دفتر شهردار اتاوا روز یکشنبه نامه‌هایی را منتشر کرد که در آن واتسون، لیچ، رئیس کاروان آزادی 2022، یکی از ارگان‌های سازمان‌دهی اعتراضات را فرستاد، روز قبل مهلت ظهر دوشنبه را برای "شواهد روشن" مشخص کرد که کاروان اصلی بیش از 400 کامیون مناطق مسکونی را ترک خواهند کرد. لیچ، در نامه خود به تاریخ شنبه و منتشر شده توسط واتسون، گفت که "ما مشتاقانه منتظر همکاری با مقامات برای اطمینان از حرکت ایمن کامیون های خود به مکان های جدید هستیم" و او "در 24 ساعت آینده سخت کار خواهد کرد از کامیون داران خرید کنید. لیچ اما بعداً وجود هرگونه توافقی را رد کرد.

این مبادلات بر اختلافات درون رهبری معترضان و بین گروه‌هایی که تحت شعار کاروان آزادی متحد شده بودند، تاکید کرد. دیوید، یک رابط رسانه ای برای مرکز تدارکات کاروان، یک عملیات بسیار سازماندهی شده در پارکینگ استادیوم بیسبال اتاوا، به واشنگتن پست گفت این پیشنهاد اکثریت کامیون داران را منعکس نمی کند. او به این شرط صحبت کرد که از نام خانوادگی اش استفاده نشود زیرا او مجاز به صحبت در این مورد نیست. او تلویحاً گفت که این نامه "بدون خرید بقیه اعضای هیئت مدیره ساخته شده است" و "اهداف ما در اتاوا نیست، بلکه به دولت های فدرال و استانی مربوط می شود."

تظاهرکنندگان در اعتراضات اتاوا طیف گسترده ای از خواسته ها را ارائه کرده اند، از حذف واکسن و ماسک در سطوح محلی و ملی تا اطلاعات نادرست در مورد نخست وزیر کانادا جاستین ترودو و تئوری های حاشیه ای در مورد چگونگی سازماندهی برکناری او. در حالی که تلاش‌های مجری قانون کانادا برای پاکسازی معترضان از پل سفیر موفقیت‌آمیز بود، اختلالات همچنان در آخر هفته سایر شریان‌های مرزی حیاتی ادامه یافت.

مقامات مرزی کانادا روز شنبه در بیانیه ای اعلام کردند که خدمات در بندر ورودی کوتس "به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است. پلیس در پاسخ به اعتراضات روز شنبه منطقه اطراف گذرگاه مرزی بزرگراه اقیانوس آرام را مسدود کرد و روز بعد گفت که چهار نفر بازداشت شدند.

در بیانیه روز یکشنبه آمده است که "برخی از خودروها و معترضانی که شب شنبه مانده بودند، اکنون وسایل خود را جمع کرده و منطقه را ترک کرده اند" اما گذرگاه همچنان بسته است و نیروهای انتظامی منطقه مرزی را مسدود کرده اند.

در اتاوا، معترضان کاروان آزادی که از بودجه خوبی برخوردار هستند، علیرغم تهدید به جریمه نقدی، زندان و از دست دادن گواهینامه رانندگی، همچنان باقی مانده اند. اگرچه مقامات محلی و استانی وضعیت اضطراری اعلام کردند، در حالی که پلیس عمدتاً در کنار آن ایستاده بود، مهمانی‌های همراه با آتش‌بازی غیرقانونی در خیابان‌های محصور شده در طول آخر هفته به راه افتاد.

به گفته پلیس، بیش از 4000 معترض روز شنبه مرکز شهر اتاوا را اشغال کردند، پلیس در بیانیه ای نسبت به "رفتار تهاجمی، غیرقانونی بسیاری از تظاهرکنندگان" و "توانایی های محدود پلیس برای اجرای قانون هشدار داد."

مایکل کمپا، استاد جرم شناسی در دانشگاه اتاوا گفت: پلیس قصد دارد اعتراضات را مهار کند و آسیب به افسران و ساکنان را به حداقل برساند، اما "این کار نمی کند... جایی که سازمان دهندگان قصد دارند تا جایی که ممکن است برای دولت و اقتصاد کانادا اختلال ایجاد کنند تا خواسته های سیاسی آنها برآورده شود." 

پلیس اتاوا از حضور کودکانی که به گفته آنها در حدود 100 کامیون از 400 کامیون پارک شده در شهر هستند، به عنوان یک نگرانی عمده یاد کرده است.

این امر به واکنش شدید ساکنان منجر شده است که می‌گویند پلیس برای محافظت از کیفیت زندگی آنها در میان اعتراض‌هایی که به گفته آنها بلند، مخرب و گاهی خشونت‌آمیز بوده است، به اندازه کافی تلاش نمی‌کند.

ساکنان اتاوا در برخی موارد امور را به دست خود گرفته اند، به طوری که یک ساکن 21 ساله مرکز شهر شکایتی را مطرح کرده است که ادعا می کند سازمان دهندگان کاروان آزادی و برخی معترضان از سطوح خطرناک سر و صدا به عنوان یک تاکتیک اعتراضی استفاده کرده اند. روز جمعه، شهر اتاوا، در پاسخ به ساکنان ناامید، حکمی را علیه تظاهرکنندگانی که قوانین شهر را نقض می کردند، صادر کرد.

در همین حال، اعتراضات متقابل از اتاوا به ادمونتون، پایتخت آلبرتا، که در آن روز شنبه عابران پیاده و دوچرخه سواران برای مدت کوتاهی مانع از عبور کاروان از جاده برای رسیدن به مرکز شهر شدند، آغاز شد.

روز یکشنبه، شهردار اتاوا، جیم واتسون، وضعیت اضطراری در شهر اعلام کرد که از معدود ابزارهای قانونی است که ممکن است امکانات بازگرداندن نظم را افزایش دهد.

نیروی پلیس شهری حالا به نیروهای کمکی پلیس‌سواره و پلیس ایالتی انتاریو متکی است. پلیس ایالتی بزرگترین نیروی پلیس در این منطقه است و در گذشته ماموریت‌های مشابهی را از جمله هنگام اعتراضات همراه با اشغال زمین‌های متعلق به بومیان انجام داده است.

اما اگر پلیس پرسنل و منابع اضافی خود را به عنوان بخشی از واکنش شدید برای پایان دادن به اعتراض به کار گیرد، ممکن است این کار به منزله جرقه اعتراض‌ها و اختلالات بیشتری باشد.

آقای لوپرشت گفت: "می‌شود با اعتراضات برخورد کرد و آن را برچید. اما چنین رویکردی خلاف فرهنگ سیاسی کانادایی‌هاست. هنگامی که مردم اعتراض می‌کنند، روش معمول ما این است که منتظر می‌مانیم و سعی می‌کنیم آن را از راه مذاکره و مصالحه پایان بدهیم."

بیش از دو سوم از ۵۱۱ میلیارد دلار کالایی که سالانه بین کانادا و ایالات متحده مبادله می‌شود، از طریق جاده میان دو کشور حمل می‌شود.

شرکت "دیترویت اینترنشنال بریج" که مالک پل امباسادور است، از کانادا خواسته با لغو مقررات واکسیناسیون اجباری به اعتراض‌ها پایان دهد تا زمینه از سرگیری تبادلات تجاری فراهم شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.