پوتین با کسب حمایت چین، این روزها برای ادب کردن رئیس جمهور اوکراین که به او از پشت خنجر زد مصمم تر شده است.

به گزارش جماران،  رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: نشستی که جمعه گذشته بین شی جین پینگ رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه افتتاحیه بازی های المپیک  زمستانی در پکن برگزار شد و بیانیه مشترک آنها بیانگر تحقق قریب الوقوع خطر بزرگ و وجودی برای آمریکا و غرب نزدیک است خطرى که هنری کیسینجر نسبت به آن هشدار داد، یعنی اتحاد این دو ابرقدرت.

با توجه به قرائت بیانیه مشترک، پوتین روسیه، با حمایت صریح  چین در مواجهه با هرگونه جنگ با ایالات متحده و ناتو در شرایط بدتر شدن بحران اوکراین، به مسکو بازگشت.

مهمترین پاراگراف در این بیانیه می گوید: «روسای جمهور چین و روسیه خواستار دوره جدیدی در روابط بین الملل و پایان دادن به هژمونی آمریکا بر توانمندی های جهان شدند» و رهبران دو کشور مخالفت کشورهای خود را با "هر گونه گسترش ناتو در آینده" و تشکیل اتحادی جدید بین دو کشور با عنوان "یک، امنیت غیرقابل تقسیم"، و "ناتو و آکوس (شامل آمریکا، بریتانیا و استرالیا) را به عنوان تضعیف ثبات و صلح عادلانه در جهان محکوم کردند.

تنش ها بین ایالات متحده و روسیه به سرعت در حال افزایش است. اولی یک پل هوایی برای حمایت از اوکراین با سلاح های پیشرفته مدرن ایجاد کرد و هزاران سرباز را برای مقابله با هرگونه حمله روسیه به منطقه دونباس در شرق اوکراین بسیج کرد، جایی که جنبش شورشیان طرفدار روسیه واقع شده است. در حالی که روسیه هرگونه قصدی در این زمینه را رد می کند، اما در عین حال به بسیج بیش از 130 هزار سرباز با تجهیزات سنگین خود در مرزهای جنوبی کشور همسایه روسیه به سمت شرق اوکراین ادامه می دهد و رزمایش نظامی در بلاروس را در ماه فوریه جارى  با  مشارکت تمامی تسلیحات دریایی، هوایی و زمینی  آغاز کرد.

جیمز استاوریدیس، کارشناس آمریکایی، دریاسالار بازنشسته، به بلومبرگ  گفت او مانند سایر ژنرال ها، انتظار دارد که رئیس جمهور پوتین به اوکراین حمله کند و آنها احتمالاً نیروهای او را در مناطق تحت حمایت روسیه متوقف کنند و به او اجازه دهند استقلال منطقه دونباس را اعلام کند. با این حال، او در همان زمان رد نکرد که نیروهای روسی به پیشروی خود تا کی یف، پایتخت اوکراین ، برای سرنگونی رژیم ادامه دهند. اما الکساندر نظروف، کارشناس روسی نزدیک به مقامات، معتقد است که «مانورها و تمرینات نظامی مستمر روسیه که نشان دهنده آمادگی برای جنگ نه تنها علیه اوکراین، بلکه برای مقابله با آمریکا و ناتو است.

آخرین نظریه ای که در حال حاضر غالب است و توسط رسانه های آمریکایی و اروپایی در حال ترویج است، می گوید که آمریکا می خواهد روسیه را درگیر جنگ فرسایشی در شرق اوکراین یا حتی در کل اوکراین کند، مشابه جنگ افغانستان در دهه هشتاد و  "جنبش مقاومت" اوکراینی مشابه مجاهدین افغان که با تمام سلاح های پیشرفته به ویژه موشک های ضد هوایی "استینگر" دوش پرتاب مجهزشان کرد تشکیل دهد و بعد یک دولت تبعیدی در یکی از کشورهای همسایه به رهبری رئیس جمهور فعلی اوکراین ولودیمیر زولنسکی، مشابه دولت "فرانسه آزاد" به رهبری شارل دوگل پس از اشغال نازی ها ایجاد کند.

ماه جاری فوریه ممکن است از نظر بحران اوکراین، چه به لحاظ جنگ و چه به لحاظ صلح تعیین کننده باشد، و شاید هجوم رهبران اروپایی به مسکو و کیف این روزها نشان دهنده اشتیاق آنها برای جلوگیری از یک انفجار نظامی باشد.به طوری که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه هفته جاری به پایتخت روسیه سفر کرد و روز بعد از آن به کی یف پایتخت اوکراین رفت و قرار است هفته آینده «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان برای انجام رایزنی های مشابهی  با پوتین به روسیه سفر کند.

آنچه که ایالات متحده و رهبران اروپایی را بیشتر نگران می کند این است که رئیس جمهور پوتین، فارغ التحصیل آکادمی KGB روسیه، یکی از معدود رهبرانی در جهان است که مانند جنگ های گرجستان و کریمه اوکراین در سال 2014در تصمیم گیری برای جنگ تردیدی ندارد. شاید اکنون، پس از جلب حمایت چین از سیاست خود در اوکراین، و مخالفت این کشور با پیوستن اوکراین به  ناتو ، ممکن است او قدرتمندتر و مصمم‌تر شود تا رئیس‌جمهور اوکراین را که روسیه را با خنجر سمی از پشت زد و تصمیم به پیوستن به ناتو و اروپا و باز کردن کشورش به روی موشک های هسته ای آمریکا گرفت، را«ادب» کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.