کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش تولید با یکدیگر به توافق رسیدند اما آیا این توافق به راستی بهای نفت را به اوج خود بازخواهد گرداند؟

برای نخستین بار در هشت سال اخیر اعضای اوپک با کاهش تولید موافقت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: مانند یک معامله بزرگ به نظر می رسد. اما کاهش تولید مشترک کشورهای عضو و غیر عضو اوپک - برای اولین بار در 15 سال - ممکن است قیمت ها را کمتر از حد انتظار کشورهای درگیر در این اقدام افزایش دهد.

قیمت نفت دوشنبه نیز بالای 50 دلار در هر بشکه ثبت شد تا منعکس کننده پذیرش کاهش تولید توافق شده از سوی بازار باشد.

کمتر از دو هفته بعد از آنکه اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به توافق رسیدند تا 1.2 میلیون بشکه در روز از تولید خود کاهش دهند تا آنها هم به کشورهای غیر عضو ملحق شوند که متعهد شده اند روزانه 558 هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

در روز دوشنبه، قیمت شاخص نفت خام آمریکا 1.33 دلار یا 2.6 درصد افزایش یافت و 52.83 دلار در هر بشکه در بازار نیویورک به فروش رسید. قیمت نفت خام برنت - استاندارد بین المللی - 1.36 دلار یا 2.5 درصد افزایش یافت و 55.69 دلار در هر بشکه در بازار لندن به فروش رسید.

این نخستین بار در هشت سال اخیر است که این کارتل برای انجام چنین اقدامی موافقت کرده است. تحلیل گران پیش بینی کرده اند که کاهش بیشتر توسط 11 کشور دیگر، و تعهد عربستان سعودی برای کاهش تولید بیشتر در صورت نیاز، با سرسختی مواجه خواهد شد.

«جیسون شنکر» از موسسه «پرستیژ اقتصاد» تصمیم روز شنبه را «یک معامله تاریخی» نامید و گفت شکی نیست که در کوتاه مدت این هماهنگی به افزایش بهای نفت و با گذر زمان به افزایش قیمت سوخت، برق و ... منتهی خواهد شد.

اما این روند رو به افزایش شاید نتواند بهای نفت را به قیمت حدود 100 دلار در هر بشکه که آخرین بار در دو سال گذشته دیده شد، برساند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده داده است حفاری های بیشتری را در این کشور انجام دهد که عرضه جهانی را افزایش خواهد داد. تولید بیشتر نفت آمریکا موسوم به نفت «شیل» در صورتی که بهای نفت کمتر از 35 دلار در بشکه باشد ارزش تولید ندارد. اما با توجه به روند صعودی بهای نفت، تولید این محصول می تواند دوباره احیا شود و عرضه را افزایش دهد.

و انتظار نمی رود تقاضا به آن شدت افزایش یابد زیرا اقتصاد جهانی با بحران هایی مواجه است. اقتصاد چین، با بخش تولیدی گسترده خود اکنون در رکود به سر می برد. و اقتصاد اروپا به عنوان وارد کننده خالص نفت و گاز، راکد است.

مطابقت با شرایط نیز یک موضوع مطرح است.

تلاش های پیشین اوپک برای کاهش تولید و افزایش قیمت ها با توجه به پمپاژ بیش از سهمیه نفت از سوی اعضا شکست خورده است. این اقدام به همراه بحران های اقتصادی باعث شد تا بهای نفت در ابتدای سال جاری به رقمی در حدود 35 دلار در هر بشکه کاهش یابد. و خارج از اوپک، بررسی برخی از کاهش ها کار دشواری خواهد بود بنابراین چاره ای نیست مگر اینکه بپذیریم این کشورها به تعهدات خود عمل کرده اند.

با توجه به چنین اگرهای بزرگی، تحلیلگران در بانک آلمانی «کامرزبانک» در یک یادداشت پژوهشی گفتند: « با وجود صحبت از چنین وحدت تاریخی، ما شک داریم که چنین اقدامی تحقق پیدا کند.»

آنها گفتند: «دلیل این شبهات این است که ما متقاعد شده ایم که انتظارات مربوط به کاهش تولید داوطلبانه هستند و به این تعهدات نمی توان جامه عمل پوشاند.»

روسیه گفته است که تولید روزانه خود را 300 هزار بشکه کاهش می دهد. اما این کشور قصد دارد سهم خود را در ماه های آینده «با استراتژی پابه پا» کاهش دهد و به اعتقاد شرکت «جی بی سی انرژی»، چنین استراتژی باعث می شود تا روسیه در نیمه اول سال آینده تنها 80 هزار بشکه نفت تولیدی خود را کاهش دهد.

بنابراین در حالی که قیمت نفت روند صعودی را طی می کند، امیدها در مورد رسیدن به رقم بالای بهای نفت در 22 کشور درگیر در این معامله ممکن است به زودی به ناامیدی بدل شود و برخی از تحلیلگران از شرط بندی های خود عقب نشینی کنند.

کامرزبانک این عنوان را برای گزارش خود برگزید: «توافق تاریخی یا بلوف تاریخی؟»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.