گونه «اُمیکرون» کرونا در ۸۹ کشور گزارش شده و تعداد موارد ابتلا در مناطقی که سرایت محلی را ثبت کرده‌اند، طی ۱.۵ تا ۳ روز دو برابر می‌شود.

به گزارش جماران، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد گونه «اُمیکرون» در ۸۹ کشور گزارش شده و تعداد موارد ابتلا در مناطقی که سرایت محلی را ثبت کرده‌اند، طی ۱.۵ تا ۳ روز دو برابر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) امروز (شنبه) اعلام کرد گونه «اُمیکرون» کرونا در ۸۹ کشور گزارش شده و تعداد موارد ابتلا در مناطقی که سرایت محلی را ثبت کرده‌اند، طی ۱.۵ تا ۳ روز دو برابر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت در به روز رسانی اطلاعات خود اعلام کرد، اُمیکرون به سرعت در کشورهایی با سطح بالایی از ایمنی جمعیتی در حال گسترش است، اما مشخص نیست که آیا این به دلیل توانایی ویروس برای فرار از ایمنی، انتقال بیشتر ذاتی آن یا ترکیبی از هر دو است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نهاد در ۲۶ نوامبر، کمی بعد از شناسایی این گونه، آن را نگران‌کننده معرفی کرد و هنوز اطلاعات زیادی در خصوص آن از جمله شدت بیماری‌ای که ایجاد می‌کند، در دست نیست.

سازمان جهانی بهداشت افزود: هنوز اطلاعات محدودی در مورد شدت بالینی اُمیکرون وجود دارد. برای درک ویژگی‌های شدت و تأثیر واکسیناسیون و مصونیتِ از قبل بر شدت این ویروس، به داده‌های بیشتری نیاز است. همچنان داده‌های محدودی در دسترس است و هیچ شواهد بررسی شده‌ای در مورد اثربخشی یا کارایی واکسن بر اُمیکرون تا به امروز وجود ندارد.

این سازمان جهانی هشدار داد که با افزایش سریع موارد ابتلا، ممکن است بیمارستان‌ها در برخی مکان‌ها به شدت تحت فشار قرار بگیرند.

در تحولی دیگر، مسئولان وزارت بهداشت اوکراین اعلام کردند که نخستین مورد ابتلا به گونه «اومیکرون» کرونا در این کشور ثبت شده است.

وزارت بهداشت اوکراین با صدور بیانیه ای در صفحه خود در فیسبوک نوشت: امروز شنبه یک نفر مبتلا به گونه اومیکرون در اوکراین ثبت شد که از امارات به این کشور وارد شده است.

خود کشور امارات که این فرد مبتلا در آن جا به اومیکرون مبتلا شده بود اوایل ماه دسامبر اعلام کرد که نخستین مورد ابتلا به گونه جهش یافته اومیکرون را ثبت کرده است.

از سوی دیگر، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا اعلام کرد که گونه اومیکرون ویروس کرونا به سرعت در این کشور در حال انتشار است.

هشدار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در مورد شیوع گسترده گونه اومیکرون ویروس کرونا در این کشور در حالی است که پیش‌بینی‌ها از تبدیل این سویه ویروس کرونا به سویه غالب در جهان حکایت دارند.

روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در نشستی در کاخ سفید گفت: «ما مواردی از اومیکرون را در میان افرادی که کامل واکسینه شده و دُز یادآوری هم زده‌اند، مشاهده کرده‌ایم.»

البته او تصریح کرد که نشانه‌های گونه اومیکرون در افراد واکسینه شده خفیف‌تر است. والنسکی در ادامه گفت: «آنچه می‌دانیم این است که ابزارهایی برای محافظت از خود در برابر کووید-۱۹ داریم. ما واکسن‌ها و دُزهای یادآور را داریم.»

او گفت: «استراتژی‌های پیشگیری چند لایه مانند استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده عمومی، فاصله‌گذاری فیزیکی، شستن مکرر دست‌ها، بهبود تهویه و انجام آزمایش در کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا بسیار مهم هستند، حتی اگر شما واکسینه شده و دُز یادآور هم دریافت کرده باشید.»

والنسکی گفت که میانگین پذیرش بیمارستان‌ها در هفت روزگذشته حدود ۴ درصد نسبت به هفته پیش افزایش یافته است. به گفته او میانگین مرگ و میر روزانه در هفت روز گذشته بیش از ۸ درصد نسبت به هفته پیش افزایش داشته است.

با این حال کارشناسان بهداشتی با بیان اینکه «زمان، زمان ترسیدن نیست»، همچنان از مردم می‌خواهند که واکسینه شوند، زیرا به نظر آنان «هر چه مردم بیشتر واکسینه شوند، شدت شیوع گونه اومیکرون کمتر می‌شود.»

شکسته شدن رکورد روزانه مبتلایان به کرونا در بریتانیا

هشدارها در مورد موج گسترده جدید کرونا در حالی مطرح می‌شود که بریتانیا روز جمعه ۱۷ دسامبر برای سومین روز متوالی رکورد روزانه مبتلایان به کرونا را شکسته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در بریتانیا، شمار مبتلایان به کرونا در روز جمعه در این کشور ۹۳ هزار و ۴۵ نفر بوده است که بالاترین میزان از ابتلای روزانه از زمان شروع همه‌گیری کرونا است.

همچنین در این روز در بریتانیا ۱۱۱ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند و ۷ هزار و ۶۱۱ نفر هم در در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند که ۸۷۵ نفر از آنها به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند.

بریتانیا همچنین روز جمعه ۳ هزار و ۲۰۱ مورد ابتلای تایید شده از گونه اومیکرون را ثبت کرده است. به این ترتیب مجموع شمار موارد تایید شده اومیکرون در بریتانیا به ۱۴ هزار و ۹۰۹ نفر می‌رسد.

شمار بسیار بالای کودکان مبتلا به کرونا در فرانسه

مقام‌های بهداشتی فرانسه هم نسبت به افزایش شمار افراد مبتلا به کرونا در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته مقام‌های بهداشت عمومی فرانسه، در هفته جاری روزانه به طور متوسط ۴۸ هزار ۷۰۰ مورد جدید کرونا در این کشور ثبت شده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، شمار افرادی که در فرانسه به گونه اومیکرون مبتلا شده‌اند به ۳۰۱ مورد افزایش یافته است. فرانسه همچنین در گزارش هفتگی خود از شمار «بسیار بالای» کودکان ۶ تا ۱۰ ساله مبتلا به کرونا خبر داده است.

افزایش دوباره شمار مبتلایان به ویروس کرونا که با شیوع گسترده گونه اومیکرون همراه شده در حالی است که تنش‌ها میان «دولت‌ها» و «مخالفان واکسیناسیون اجباری کرونا و اعمال محدودیت‌های جدید برای مهار این بیماری» شدید شده است.

 

کرونا 2024 به پایان می رسد

شرکت داروسازی فایزر روز جمعه ۱۷ دسامبر (۲۴ آذر) پیش‌بینی کرد که همه‌گیری کووید-۱۹ تا سال ۲۰۲۴ به پایان خواهد رسید. این شرکت همچنین گفت که نسخه‌ای از واکسن تولیدی آن‌ها برای کودکان دو تا چهار ساله، پاسخ ایمنی ضعیف‌تری نسبت به آنچه انتظار می‌رفت ایجاد می‌کند و این موضوع اخذ مجوز را با تاخیر روبرو خواهد کرد.

میکائیل دولستن، مدیر بخش علمی شرکت فایزر گفت که این شرکت پیش‌بینی می‌کند در یکی-دو سال آینده برخی از مناطق جهان همچنان شاهد همه‌گیری کووید-۱۹ باشند.

وی با این حال گفت که سایر کشورها در همین دوره زمانی، بیماری را به حالت «بومی» با شمار ابتلاهای کم و قابل مدیریت شاهد خواهند بود.

این شرکت پیش‌بینی می‌کند که این بیماری تا سال ۲۰۲۴ در سراسر جهان بومی (اندمیک) شود.

دولستن گفت: «زمان و چگونگی این اتفاق دقیقا به تکامل بیماری، نحوه استفاده موثر جامعه از واکسن‌ها و درمان‌ها و توزیع عادلانه واکسن‌ها در نقاطی که نرخ واکسیناسیون پایین دارند، بستگی خواهد داشت.»

وی تصریح کرد که ظهور انواع سویه‌های جدید نیز می‌تواند بر چگونگی ادامه همه‌گیری‌ تاثیر داشته باشد.

شرکت فایزر واکسن کووید-۱۹ را با شرکت آلمانی بیون‌تک تولید کرده است. پیش‌بینی می‌شود این شرکت به‌خاطر این واکسن سال آینده ۳۱ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. فایزر قصد دارد سال آینده چهار میلیارد دُز واکسن کرونا تولید کند.

این شرکت داروسازی همچنین در حال انجام آزمایش‌های بالینی یک قرص ضد ویروسی با نام «پاکسلووید» است که بستری شدن بیماران مبتلا به کووید و مرگ و میر آن‌ها را نزدیک به ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود این دارو سال آینده در جهان بین ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلار فروش داشته باشد.

پیش‌بینی فایزر درباره تاریخ پایان همه‌گیری پس از ظهور سویه اومیکرون در ماه گذشته صورت می‌گیرد که در مقایسه با ویروس اصلی بیش از ۵۰ جهش دارد. این موضوع باعث کاهش اثربخشی دو دُز واکسن در برابر ویروس شده است.

قبل از ظهور سویه اومیکرون، آنتونی فائوچی، پزشک ارشد بیماری‌های عفونی در ایالات متحده آمریکا پیش‌بینی کرده بود که این بیماری همه‌گیر در سال ۲۰۲۲ در آمریکا پایان خواهد یافت.

وضعیت تولید واکسن کرونا برای کودکان زیر پنج سال چگونه است؟

واکسن فایزر در ایالات متحده برای افراد پنج سال به بالا مجاز است. این شرکت روز جمعه اعلام کرد که مطالعه روی کودکان دو تا چهار ساله که دو دُز سه میکروگرمی از واکسن را دریافت کردند نشان می‌دهد که پاسخ ایمنی مشابهی با بزرگسالان که دو دُز بالاتر را تزریق کرده‌اند ایجاد نمی‌کند.

این شرکت گفت که دز سه میکروگرمی پاسخ ایمنی مشابهی در کودکان شش تا ۲۴ ماهه ایجاد کرد.

فایزر تاکید کرد که اکنون یک دوره سه‌ دُزه را در هر دو گروه سنی و همچنین در کودکان بزرگتر آزمایش خواهد کرد. پیش از این پیش‌بینی شده بود که مجوز واکسیناسیون برای کودکان دو تا چهار ساله در سالجاری داده شود اما فایز می‌گوید این موضوع با تاخیر روبرو می‌شود و به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ موکول خواهد شد.

شرکت‌ها فایزر و بیون‌تک همچنین در حال توسعه نسخه‌ای از واکسن خود هستند که مقابل سویه اومیکرون تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. مدیران فایزر می‌گویند انتظار دارند آزمایش‌های بالینی واکسن به روز شده را در ژانویه آغاز کنند.

 

انتشار نتایج دو تحقیق جدید درباره اثربخشی واکسن‌ها در برابر سویه اومیکرون 

پس از ظهور سویه اومیکرون در آفریقای جنوبی، دانشمندان به سرعت اقدام به بررسی این سویه با حدود ۵۰ جهش را انجام داده‌اند و نتایج تحقیقات به تدریج در حال انتشار است.

در این مطلب خلاصه‌ای از دو مطالعه جدید درباره کووید-۱۹ آمده است. این تحقیقات نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر برای تایید یافته‌ها هستند.

شواهد به‌دست آمده از آزمایش‌های آزمایشگاهی، ضعف واکسن‌ها و داروهای آنتی‌بادی را در برابر سویه اومیکرون ویروس کرونا نشان می‌دهد.

در مطالعه‌ای که روز چهارشنبه در مجله bioRxiv منتشر شد، محققان دانشگاه کلمبیا آمریکا دریافتند که سویه اومیکرون به‌طور قابل‌ توجهی در برابر پادتن‌های موجود در خون دریافت‌کنندگان واکسن‌ها «بیون‌تک-فایزر»، «مدرنا»، «جانسون‌اندجانسون»، «آکسفورد-آسترازنکا» و یا بهبود یافتگان از بیماری کووید-۱۹ مقاوم است.

آن‌ها ۹ پادتن مونوکلونال [پادتن‌های تک تیره که از سلول‌های ایمنی مشخصی تکثیر شده و همه مشابه هم هستند] را که مجاز به استفاده بودند و ۱۰ پادتن را که همچنان در آزمایش‌های بالینی بررسی می‌شوند، آزمایش کردند. آن‌ها دریافتند که اومیکرون توانایی خنثی کردن ۱۸ پادتن از این ۱۹ پادتن را به صورت کامل یا جزیی دارد.

آن‌ها در نهایت هشدار دادند که سویه اومیکرون یک تهدید جدی برای بسیاری از واکسن‌ها و درمان‌های موجود بیماری کووید-۱۹ است.

محققان اروپایی به نتایج مشابهی دست یافتند که در مقاله جداگانه‌ای در مجله bioRxiv منتشر کردند.

طبق این مقاله، اومیکرون به طور کامل یا جزیی در برابر پادتن‌ها مقاوم است.

آن‌ها سویه اومیکرون را در بلژیک و از مسافر مبتلا به کووید-۱۹ که از مصر بر می‌گشت جدا کردند و آزمایش‌های خود را با این ویروس جهش یافته ادامه دادند.

این آزمایش روی نمونه خون ۹۰ نفر که واکسن تزریق کرده یا از کووید-۱۹ بهبود یافته بودند انجام و ۹ آنتی‌بادی مونوکلونال آن‌ها بررسی شد.

آن‌ها در بخشی از نتایج تحقیقات خود گفته‌اند نمونه خون دریافت شده از افرادی که حدود پنج ماه قبل واکسن فایزر یا آسترازنکا تزریق کرده بودند نشان می‌داد که به سختی اومیکرون را مهار می‌کنند.

هر دو تیم همچنین دریافتند که حتی در دریافت‌کنندگان واکسن تقویتی و یا بهبودیافتگانی که به آن‌ها واکسن نیز تزریق شده است، پادتن‌ها به طور قابل توجهی قدرت خنثی‌سازی را از دست داده‌اند. طبق گفته محققان اروپایی، در این گروه از افراد، سطح پادتن‌ها خنثی‌کننده مقابل سویه اومیکرون پنج تا ۳۱ برابر کمتر از سویه دلتا ارزیابی شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.