اختلاف جدید بخشی از مجموعه اختلاف‌هایی گسترده میان بروکسل و ورشو است که اتهام‌های نقض اصول دموکراتیک از جمله تضییع حقوق زنان و نقض آزادی رسانه‌ها را نیز شامل می‌شود.

به گزارش جماران، افشای جزئیات تازه از نشست اخیر کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا با وزیر دادگستری لهستان که با هدف رفع اختلاف موجود میان بروکسل و ورشو در مورد استقلال قوه قضاییه لهستان برگزار شد، امیدها برای اعطای کمک اقتصادی اتحادیه اروپا به این کشور را کاهش داد.

یکی از اعضای هیات اتحادیه اروپا توضیح داده که در جریان دیدار دیدیه ریندرز، کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا و زبیگنیف زیوبرو، وزیر دادگستری لهستان، تصاویری از ورشوی ویران‌شده در جنگ جهانی دوم به نمایش درآمده که به زعم آقای زیوبرو نشان دهنده سابقه طولانی اروپا در رفتار ناعادلانه با لهستان بوده است.

دیپلمات‌های اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که برخورد لهستان با آنها چنان ناامیدکننده بوده که امیدی به رفع موانع موجود برای تزریق بسته احیای اقتصادی ۳۶ میلیارد یورویی شود که پیشتر کمیسیون اروپا برای کمک به رفع رکود حاصل از همه‌گیری ویروس کرونا به لهستان اختصاص داده بود.

اتحادیه اروپا حزب حاکم قانون و عدالت لهستان(PiS) را به نقض قوانین اتحادیه اروپا با مداخله سیاسی در سیستم قضایی این کشور متهم می‌کند ولی ورشو در مقابل مدعی است که برای افزایش کارایی نظام قضایی خود و خلاصی از ناکارآمدی‌های به جای مانده از دوران کمونیستی به اعمال تغییرات در قوه قضاییه خود نیاز دارد.

البته این اختلاف بخشی از مجموعه اختلاف‌هایی گسترده میان بروکسل و ورشو است که اتهام‌های نقض اصول دموکراتیک از جمله تضییع حقوق زنان و نقض آزادی رسانه‌ها را نیز شامل می‌شود.

همزمان با تشدید اختلاف‌های میان ورشو و بروکسل، اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان روز یکشنبه به لهستان سفر می‌کند. آقای شولتس، صدراعظم دولت ائتلافی جدید آلمان است که نسبت به دوره صدارت اعظم آنگلا مرکل، دارای موضع سختگیرانه‌تری نسبت به رعایت اصول دموکراتیک در اتحادیه اروپا دارد. بر همین اساس، برخی دیپلمات‌های اروپایی امیدوارند که در جریان این سفر زمینه رفع اختلاف‌های جدی میان ورشو و بروکسل فراهم شود؛ هر چند که دیپلمات‌های بدبین‌ها نگران تشدید اختلاف‌ها هستند.

با این وجود، والدیس دامبروسکیس، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پیش‌بینی‌ کرد که تصویب طرح اعطای کمک اقتصادی به لهستان به سال آینده میلادی موکول شود.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز یکشنبه ۱۲ دسامبر به ورشو، پایتخت لهستان سفر کرده تا با رهبران این کشور در خصوص موضوعات مختلفی از جمله بحران مرزی با بلاروس گفتگو کند.

آقای شولتس که به تازگی به عنوان جانشین آنگلا مرکل کار خود را آغاز کرده در این سفر قرار است درباره خط لوله گاز روسیه به آلمان، اختلافات میان ورشو و بروکسل و همچنین تنش‌های اخیر با مسکو بر سر افزایش اقدامات نظامی این کشور در مرز با اوکراین بحث و تبادل نظر کند.

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان، گفته است که در دیدار با صداعظم جدید آلمان از او خواهد خواست که با طرح راه‌اندازی خط لوله گاز نورد استریم ۲ مخالفت کند. این خط لوله که قرار است گاز روسیه را به آلمان برساند با دور زدن اوکراین این کار را انجام می‌دهد. نخست وزیر لهستان می‌گوید اجرایی شدن این خط لوله می‌تواند باعث سواستفاده مسکو علیه اروپا شود و پوتین در مواردی از آن به عنوان یک اهرم فشار علیه اروپا استفاده کند.

این موضوع به ویژه از آن جهت حائز اهمیت است که در هفته‌های اخیر نگرانی‌ها از احتمال حمله روسیه به اوکراین و اشغال بخش‌های دیگری از این کشور بالا گرفته است. این مسئله موجب شده ایالات متحده و لهستان بیش از پیش از آلمان بخواهند که این خط لوله را متوقف کند. با این حال دولت جدید آلمان علنا تعهدی مبنی بر توقف خط لوله نورد استریم ۲ در صورت حمله روسیه به اوکراین نداده است.

تجمع نیروهای نظامی روسیه در مرز با اوکراین باعث شده اروپا و آمریکا در این خصوص به مسکو هشدار دهند. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه در گفتگو با همتای روس خود به او هشدار داد در صورتی که روسیه به دنبال حمله به اوکراین باشد جریان خط لوله نورد استریم ۲ می‌تواند مختل شود و در عین حال تحریم‌های اقتصادی سخت علیه روسیه اعمال خواهد شد. روسیه البته همواره قصد برای حمله به اوکراین را رد کرده و در مقابل کی‌یف را متهم کرده که در حال نسل کشی روس‌های اقلیت در مرزهای شرقی اوکراین است.

یکی از دستیاران ارشد کنگره در این خصوص به خبرگزاری رویترز گفته که مقام‌های دولت آمریکا به اعضای کنگره گفته‌اند که برلین و واشنگتن در خصوص تعطیلی خط لوله نورد استریم ۲ در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کنند، توافق دارند.

مقام‌های آلمانی این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند اما شولتس روز چهارشنبه اعلام کرد در صورتی که روسیه حدود مرزی اوکراین را نقض کند، عواقبی در انتظار مسکو خواهد بود.

موضوع بحران پناهجویان در مرز با بلاروس از دیگر مسائل مهمی است که انتظار می‌رود در گفتگوی رهبران دو کشور مطرح شود. برلین از تلاش‌های لهستان برای توقف جریان مهاجرانی که به دنبال ورود به اتحادیه اروپا از طریق بلاروس بودند، حمایت کرده است. اتحادیه اروپا، مینسک را متهم می‌کند که با مهندسی این جریان تلاش داشته تحریم‌های اروپا علیه خود را تلافی کند.

به گزارش یورونیوز، همچنین یکی دیگر از مسائل مورد بحث میان طرفین احتمالا اختلافاتی است که اخیرا بین ورشو و بروکسل ایجاد شده است. دیوان دادگستری اروپا پس از آنکه دریافت اصلاحات قضایی تصویب شده در لهستان که توسط حزب دست راستی این کشور پی گرفته شده، قوانین اتحادیه اروپا را نقض می‌کند، جریمه‌هایی را علیه لهستان وضع کرده است.

دولت لهستان می‌گوید حاضر به پرداخت این جریمه نیست و خود دیوان دادگستری اروپا تصدیق کرده که قانون لهستان می‌تواند بر قوانین اتحادیه اروپا اولویت داشته باشد. آلمان گفته است که در این زمینه به بروکسل و ورشو کمک خواهد کرد تا برای این بحران یک راه حل حقوقی پیدا شود.

آلنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه تاکید کرد که برلین برای یافتن راه حل در زمینه اختلافات حقوقی میان بروکسل و ورشو تلاش خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.