این اقتصاددان و رهبر حزب سوسیال دموکرات سوئد به عنوان اولین زن نخست وزیر از سوی پارلمان سوئد انتخاب شد.

به گزارش جماران،«ماگدالنا اندرشون» اقتصاددان و رهبر حزب سوسیال دموکرات سوئد به عنوان اولین زن نخست وزیر از سوی پارلمان سوئد انتخاب شد.

همان‌گونه که در هفته‌های اخیر هم انتظار می رفت او جانشین «استفان لوفون» هم حزبی‌اش می‌شود. خانم اندرشون وزیر دارائی در دولت پییشین سوئد بود.

استفان لوفون، نخست‌ وزیر پیشین پس از شکست مجدد در ماه ژوئیه برای کسب رای اعتماد پارلمان، از ریاست دولت و رهبری این حزب کناره‌‌گیری کرده بود اما دوباره ماه اوت با مسئولیت تشکیل دولت موقت مشغول به کار شد.

استفان لوفون پس از هفت سال فعالیت در مقام نخست‌ وزیری تابستان امسال به دنبال بحرانی سیاسی اعلام کرد که از مقامش کناره‌‌گیری خواهد کرد. او تنها نخست‌ وزیر تاریخ سوئد است که با رای عدم اعتماد پارلمان روبرو شد. وی با این حال موفق شد ضمن تشکیل دولت ائتلافی جدید از برگزاری انتخابات زودهنگام جلوگیری کند.

به گزارش یورونیوز، ماگدالنا اندرشون برخلاف سلفش موفق شد رای اعتماد سبزها و چپ‌های میانه رو را نیز جلب کند و نام خود را به عنوان اولین نخست وزیر زن در این کشور اسکاندیناوی ثبت کند.

حزب سوسیال دموکرات سوئد در آخرین انتخابات این کشور موفق شد نزدیک به ۲۵ درصد آرا را از آن خود کند.

ساختار سیاسی در سوئد مانند بخش دیگری از کشورهای اروپایی حکومت پادشاهی مشروطه با نظام پارلمانی و دموکراسی نیابتی است که نخست وزیر بالاترین مقام اجرایی کشور محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی ماگدالنا اندرشون

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.