هزینه‌های بالای زندگی به ویژه نرخ مسکن باعث کاهش نرخ ازدواج و رغبت کمتر روجین برای بچه‌دار شدن است.

به گزارش جماران، آمارهای رسمی حکایت از این دارد که در سال گذشته میلادی تنها ۸ میلیون و ۱۴۰ هزار نفر در چین پیوند زناشویی بسته‌اند که پایین‌ترین میزان طی ۱۷ سال اخیر محسوب می‌شود.

در همین حال تعداد موارد طلاق با توجه به مقررات جدید لزوم گذراندن دوره یک ماهه «تفکر قبل از تصمیم» به کمترین میزان خود طی ۳۰ سال گذشته رسیده است. در سال گذشته حدود ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار نفر از هم جدا شدند یعنی تقریبا نصف تعداد افرادی که با هم ازدواج کردند.

این درحالیست که نرخ زاد و ولد در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا به پایین ترین سطح خود طی ۴۰ سال گذشته رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علیرغم سیاست‌های جدید دولت چین میزان تولد به پایین‌ترین نرخ خود طی چهار دهه گذشته رسیده و حتی قرنطینه کرونایی و «محبوس شدن» طولانی مدت زوج ها در خانه ها هم کمکی به افزایش زاد و ولد در چین نکرده است. آمارها نشان می‌دهد که نرخ زاد و ولد در سال ۲۰۲۰ افت زیادی را تجربه کرده و به میانگین ۸.۵۲ تولد در ازای ۱۰۰۰ نفر رسیده است که پایین‌ترین از سال ۱۹۷۸ به این سو است.

میانگین نرخ زاد و ولد در سال ۲۰۱۹ هم ۱۰.۴۱ به ازای هزار نفر بود. این در حالیست که نظام کمونیست چین طی چندین سال اخیر سعی کرده تا با بازبینی سیاست‌های جمعیتی خود از پیر شدن جمعیت کشور جلوگیری کند.

پکن در سال ۲۰۱۶ ابتدا سیاست تک فرزندی را کنار گذاشت و از ماه مه ۲۰۲۱ مجوز سه فرزندی را صادر کرد.

این در حالیست که هزینه‌های بالای زندگی به ویژه نرخ مسکن باعث کاهش نرخ ازدواج و رغبت کمتر روجین برای بچه‌دار شدن است.

برخی اوقات به آمارهای رسمی دولت چین به دیده تردید نگریسته می‌شود. به عنوان نمونه آژانس بلومبرگ معتقد است که در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میزان تولد در چین چیزی در حدود ۱۱.۶ میلیون کاهش داشته است و بین آمارهای سالانه اداره آمار ملی چین و نتایج سرشماری ده ساله در این کشور همخوانی وجود ندارد.

روزنامه «استریتس تایمز» سنگاپور  نیز در این زمینه نوشت که دولت چین که با کاهش جمعیت رو به رو شده در پی یافتن راه هایی برای مقابله با کم شدن نیروی کار و افزایش جمعیت سالمندان این کشور است. این در حالی است که میزان تولد در این کشور در سال ۲۰۲۰ به رقمی بسیار پایین کاهش یافته است. 

براساس آخرین گزارش های دفتر آمار ملی چین سال گذشته در هر هزار نفر ۸ تولد ثبت شده است. کمترین میزان تولد در چین براساس داده ها به سال ۱۹۷۸ برمی گردد. 

دولت چین دلیلی برای کاهش میزان جمعیت ارائه نداده است اما آمار و ارقام نشان می دهد رشد جمعیت در دومین اقتصاد بزرگ دنیا به شکل چشمگیری رو به کاهش است. بنا بر تخمین ها این کاهش ممکن است امسال نیز بیشتر شود. 

یک مقام کمیسیون بهداشت در ماه ژوئیه در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود تعداد نوزادان ممکن است باز هم در مقایسه با سال گذشته که ۱۲ میلیون نفر بود، کاهش پیدا کند. 

در سال هایی که برای بیشتر زوج ها در چین داشتن فرزند دوم غیرقانونی بود، برخی والدین گزارش رسمی درباره تولد کودکان شان نمی دادند تا به سن ۶ سالگی که زمان رفتن به مدرسه است می رسید. بنابراین جمعیت کلی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ دوباره مورد بررسی قرار گرفت و آمار به یک میلیارد و ۴۱ میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۲۰ رسید . 

با این وجود داده ها نشان می دهند در منطقه غربی «شینجیان» کاهش قابل ملاحظه تولد وجود داشته است. دلیل اصلی این کاهش زاد و ولد را باید به سیاست های کنترل جمعیت جستجو کرد.

به علاوه تعداد ازدواج ها در سال ۲۰۲۰ نیز در سراسر کشور در پی شیوع همه گیری ویروس کرونا نیز کاهش یافته است. 

چین "سیاست بحث برانگیز تک فرزندی را در اواخر دهه ۱۹۷۰ مطرح کرد اما در سال ۲۰۱۶ محدودیت ها را کاهش داد، به طوری که به همه زوجین اجازه می دهد صاحب دو فرزند شوند، زیرا سعی دارد هرچه سریعتر در جمعیت کشور تعادل برقرار کند. اما این تغییر نتوانست جلوی فرزندآوری را بگیرد. کارشناسان انتظار دارند پکن قبل از لغو کامل محدودیت های تولد طی ۳ تا ۵ سال آینده، در چارچوب سیاست فعلی، فرزندآوری بیشتر را تشویق کند.

به هر صورت چین قصد ندارد سیاست فرزندآوری را کاملا آزاد اعلام کند، زیرا نگران است زاد و ولد در شهرها به دلیل بالا بودن هزینه ها کاهش یابد. در عوض تولد در مناطق روستایی و حاشیه شهرها افزایش یابد که باعث بر هم خوردن تعادل جمعیتی و کمبود شغل در مناطق روستایی می شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی سیاست فرزندآوری
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.