تیم های متخصص مواد منفجره یکی از موشک های شلیک شده به خانه الکاظمی که عمل نکرده بود را جا به جا کردند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، نیروهای عراقی موشکی را که در جریان ترور نافرجام «مصطفی الکاظمی» منفجر نشده بود را از منزل وی جا به جا کردند.

تیم های متخصص مواد منفجره یکی از موشک های شلیک شده به خانه الکاظمی که عمل نکرده بود را جا به جا کردند.

در همین حال، نخست وزیر عراق پس از حمله مشکوک به اقامتگاه خود، برای پیگیری جزئیات این حادثه با مقامات و فرماندهان امنیتی این کشور نشست مشترک برگزار کرد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز پس از حادثه حمله مشکوک بامداد امروز به اقامتگاه خود در منطقه سبز بغداد، با فرماندهان امنیتی این کشور برای پیگیری این پرونده دیدار کرد.

به گزارش منابع خبری محلی، در این دیدار درباره نتایج اولیه تحقیقات مربوط به تلاش برای ترور الکاظمی بحث و تبادل نظر شد.

علاوه براین دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق اعلام کرد: مصطفی الکاظمی پس از حادثه سوء قصد با برهم صالح رئیس جمهور عراق دیدار کرد. برهم صالح در این دیدار، حمله تروریستی به نخست وزیر را محکوم و هدف این گونه اقدامات مفلسانه را ضربه زدن به امنیت و ثبات عراق دانست.

الکاظمی نیز در این دیدار بر ادامه اصلاح اوضاع در همه زمینه ها و پشتیبانی از روندهای قانونی در عراق تأکید کرد.

وزارت کشور عراق امروز یکشنبه در تشریح جزئیات حمله پهپادی به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق بیانیه ای را منتشر و اعلام کرد حمله پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی با ۳ پهپاد انجام شده است که دو فروند آن ساقط شده و پهپاد سوم توانسته است منزل نخست وزیر را هدف قرار دهد.

وزارت کشور عراق همچنین تصریح کرده است که در این حمله مصطفی الکاظمی آسیبی ندیده است اما تعدادی از نیروهای حفاظتی او زخمی شده و درحال مداوا هستند. گفتنی است، پس از این حمله، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق یک فایل ویدئویی از خود منتشر کرد. وی در این فایل ویدئویی اعلام کرد که سالم است و در جریان حمله انجام شده آسیبی ندیده است. الکاظمی همچنین در سخنانی خود را فدایی ملت عراق خواند.

از سوی دیگر، اعلام ترور نافرجام «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، واکنش برخی مقامات و روسای کشورهای خارجی را به دنبال داشت.

بنابر گزارش منابع خبری، میشل عون رئیس جمهور لبنان، با محکوم کردن سوء قصد سحرگاه امروز به الکاظمی، گفت: این اقدام نه تنها شخص الکاظمی بلکه ثبات و امنیت عراق و تلاش ها برای تقویت وحدت ملی، فعالیت اقتصاد ملی و فراهم شدن یک زندگی راحت برای مردم را هدف قرار می دهد.

«نایف فلاح مبارک الحجرف»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در بیانیه ای ضمن ابراز همبستگی با مردم عراق برای حفظ امنیت، ثبات و تمامیت ارضی کشور عراق با محکوم کردن این اقدام تاکید کرد که تلاش برای هدف قرار دادن الکاظمی، مخالفت قاطعانه وی با چنین حملات جنایتکارانه‌ای است که امنیت و ثبات عراق را که امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز است، هدف قرار می دهد.

وزارت امور خارجه مصر نیز با محکوم کردن سوء قصد نافرجام علیه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مصر بر حمایت خود از عراق در برابر هر چیزی که امنیت و ثبات آن را تهدید و یا انسجام جبهه داخلی آن را تضعیف می‌کند، تاکید می کند.

این وزارتخانه تاکید کرد که این اقدامات تروریستی رقت بار، کشور برادر عراق را از تکمیل دستاوردهای ملی که آخرین آن برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه گذشته بود، دلسرد نمی کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مصر از همه طرف های عراقی می خواهد که برای حفظ امنیت، ثبات و حاکمیت عراقِ برادر خویشتن داری کنند و منافع ملی را در اولویت قرار دهند.

هیئت مساعدت سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) نیز با ابراز خرسندی از آسیب ندیدن الکاظمی در این سوء قصد در بیانیه ای این اقدام را به شدت محکوم و تاکید کرد که به تروریسم، خشونت و اقدامات غیرقانونی نباید اجازه داده شود تا ثبات عراق را تضعیف و روند دموکراتیک آن را مختل کند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز با انتشار بیانیه تاکید کرد: اقدام تروریستی بزدلانه ای که نخست وزیر عراق را هدف قرار داد، به شدت محکوم می کنیم و در کنار کشور برادر عراق، دولت و مردم متحد آن برای مقابله با همه تروریست هایی که تلاش بیهوده ای برای جلوگیری از احیای سلامت و نقش عراق و تحکیم امنیت و ثبات و افزایش رفاه و توسعه آن دارند، هستیم.

وزارت امور خارجه قطر نیز تلاش برای ترور نخست وزیر عراق را به شدت محکوم کرد و خواستار پیگرد قانونی و محاکمه افراد دخیل در این امر شد.

وزارت امور خارجه و همکاری های بین المللی امارات هم در بیانیه ای تاکید کرد که امارات متحده این اقدامات تروریستی را که با هدف بی ثبات کردن امنیت و ثبات در عراق و مغایر با ارزش ها و اصول اخلاقی و انسانی است، به شدت محکوم می کند. این وزارتخانه با ابراز همبستگی و ایستادگی در کنار کشور برادر عراق، در مقابله با تروریسم، بر تمایل این کشور برای برقراری امنیت و ثبات در عراق تاکید کرد.

وزارت امور خارجه کویت هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام جنایتکارانه تنها الکاظمی را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه دستاوردهای عراق و مردم این کشور را در زمینه وحدت و دستاوردها که در همه سطوح به دست آمده است، مورد هدف قرار می‌دهد و برادران در عراق می دانند که چه کسانی خواهان شر در وطن و اخلال در اتحاد ملت هستند.

این وزارتخانه بر حمایت دولت کویت از عراق و همبستگی و حمایت از همه اقداماتی که برای حفظ امنیت، ثبات و حاکمیت این کشور لازم است، تاکید کرد.

اتحادیه عرب هم در بیانیه ای با محکوم کردن ترور نافرجام نخست وزیر عراق اعلام کرد که ترور الکاظمی اعتبار، امنیت و ثبات کشور عراق را هدف قرار داد.

پارلمان عرب نیز در بیانیه ای بر همبستگی کامل خود با عراق و مردم آن و اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ امنیت، ثبات و تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد.

این پارلمان با تاکید بر اینکه امنیت عراق بخشی جدایی ناپذیر از امنیت ملی عربی است، خواستار تحقیقات فوری برای کشف این عملیات "جنایتکارانه شکست خورده" شد که هدف آن ضربه زدن به نهادهای دولتی است.

از سوی دیگر، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، با انتشار توئیتی تلاش برای ترور نخست وزیر عراق را اقدامی پرمخاطره و جنایتی بزرگ در حق عراق خواند که اتحاد در برابر گروه‌های شروری را که برای امنیت کشور و سلامت ملت کمین کرده‌اند لازم می آورد.

وی  افزود که نمی‌توان اجازه داد که عراق به آشوب و انقلاب علیه نظام قانونی‌اش کشیده شود.

سیدعمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، نیز با انتشار بیانیه‌ای تلاش برای ترور نخست‌وزیر را تقبیح و محکوم کرد و افزود که این اقدام می‌تواند به بحرانی شدن مواضع و به خطر افتادن اقتدار حکومت و آسیب دیدن وجهه عراق در برابر افکار عمومی بینجامد.

وی افزود که هدف قرار دادن عالی‌ترین مقام اجرایی کشور تحولی پرمخاطره است که اگر از جانب عقلا مدیریت نشود به حوادث خطرناک‌تری خواهد انجامید و همه دستاوردهای امنیتی و سیاسی و اقتصادی کشور را با خطر مواجه خواهد کرد.

نچیروان بارزانی  رئیس اقلیم کردستان عراق در واکنش به تلاش برای ترور نخست‌وزیر این کشور آن را تحولی پرمخاطره و تهدیدکننده امنیت و ثبات کشور خواند.

او با انتشار توئیتی تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی را به شدت محکوم و تقبیح کرد و ضمن شکرگزاری بابت سلامت وی این اقدام تروریستی را تحولی خطرناک خواند که ثبات کشور را هدف قرار داده و از پیامدهای وخیمی خبر می‌دهد.

بارزانی خواستار خویشتنداری و حفظ آرامش از جانب همه طرف ها شد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، با انتشار توئیتی تلاش برای ترور نخست‌وزیر کشور را «تلاش روشن برای حمله به عراق و ملت عراق» دانست.

او تأکید کرد که تلاش برای ترور عالی‌ترین مقام کشور به روشنی و صراحت تلاش برای حمله به عراق و ملت عراق و هدف قرار دادن امنیت و ثبات و بازگرداندن کشور به وضعیت آشوب و بی دولتی است.

او هدف از این کار را کشیدن عراق به وضعیت آشوب و خشونت و تروریسم دانست "تا از این طریق درگیر دخالت‌های خارجی شود".

صدر از نیروهای امنیتی خواست که ابتکار عمل را به دست گیرند تا عراق سلامت خود را بازیابد و بار دیگر قدرتمند شود.

حیدر العبادی ترور مشکوک نخست وزیر عراق را محکوم کرد و نسبت به تلاش برای آشفته کردن فضای سیاسی کشور هشدار داد.

او در توئیتر خود نوشت که دیروز شاهد کشتار تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو بودیم و امروز ترور نخست‌وزیر و افزود: آقایان، ما در میدان جنگ نیستیم!.

العبادی تأکید کرد که کشور در مرحله حساسی به سر می‌برد که خویشتنداری و هوشیاری را ایجاب می‌کند و افزود که گفت‌وگو و تفاهم و هم‌بستگی به مسائل وجودی برای حکومت تبدیل شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.