نویسنده مشهور ایرلندی در حمایت از فلسطینی ها اجازه نداد کتاب جدیدش به عبری ترجمه شود.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه،«سالی رونی» نویسنده شناخته شده ایرلندی، به یک شرکت اسرائیلی اجازه نداده کتاب جدیدش را به عبری ترجمه کند. اتفاقی که باعث واکنش‌های گسترده شده است.

 رونی که کتاب‌های اخیرش پرفروش شده، می‌گوید طرفدار جنبشی است که اسرائیل را به دلیل رفتارش با فلسطینیان بایکوت می‌کند.

یکی از وزرای دولت رژیم اشغالگر  مدعی شد که چنین اقداماتی نوع دیگری از یهودی‌ستیزی است.

خانم رونی درخواست انتشارات «مودان» در سرزمین های اشغالی را برای ترجمه کتاب جدیدش به نام "دنیای زیبا، کجایی" نپذیرفت. اقدامی که همزمان با اعتراض و تشویق مواجه شد.این کتاب در ماه سپتامبر منتشر شد و به سرعت تبدیل به یکی از پرفروش ترین کتاب ها در انگلیس و ایرلند شد.

خانم رونی در بیانیه‌ای در پاسخ به این واکنش‌ها گفته است "بسیار مفتخر" است که دو کتاب قبلی او به نام صحبت با دوستان (۲۰۱۷) و مردم معمولی (۲۰۱۸) به عبری ترجمه شده اما تصمیم گرفته که به یک شرکت اسرائیلی اجازه ندهد کتاب تازه‌اش را به عبری ترجمه کند.

او با اشاره به گزارش تازه دیده بان حقوق بشر که رژیم شغالگر را به آپارتاید علیه فلسطینیان متهم کرده، گفته تصمیم دارد با جنبش بایکوت اسرائیل همراه شود. نام این جنبش، کمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم (بی‌دی‌اس) است.

سالی رونی می‌گوید هیچ قرارداد جدیدی را با شرکت‌های اسرائیلی امضا نمی‌کند مگر آنکه به طور علنی با سیاست‌های "نژادپرستانه" رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان ابراز مخالفت کرده و از آن فاصله گرفته باشند و از حق قانونی فلسطینیان که سازمان ملل هم آن را به رسمیت شناخته، حمایت کرده باشند.

وی تأکید کرد که "بسیار مفتخر و خشنود" خواهد بود که حق ترجمه عبری کتاب تازه‌اش را به شرکتی بدهد که با اصول او در قبال فلسطین و جنبش بی‌دی‌اس همراه باشند.

رژیم صهیونیستی اقدام بی‌دی‌اس را در راستای "یهودی‌ستیزی" تلقی می‌کند و همچنین گزارش دیدبان حقوق بشر را هم درباره "آپارتاید" یا اعمال نژادپرستانه اسرائیل علیه فلسطینیان قبول ندارد.

سالی رونی در انگلیس چند جایزه نویسندگی گرفته از جمله جایزه نویسندگان جوان ساندی تایمز در سال ۲۰۱۷ و جایزه کتاب کوستا در سال ۲۰۱۸.

کتاب مردم معمولی در سال 2018 نامزد جایزه ادبی مشهور بوکر ادبیات شد و بیش از یک میلیون نسخه از آن به فروش رفت. یک مجموعه تلویزیونی هم از کتاب او به همان نام مردم معلومی ساخته شده که در بی‌بی‌سی جزو سریال‌های پربیننده بوده است.

جنبش تحریم رژیم اشغالگر تا کنون جنجال‌های زیادی ایجاد کرده است. در اوج تابستان بستنی پرفروش «بن‌اند‌جری» اعلام کرد که از منطقه کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس که اراضی اشغالی خوانده می‌شود، خارج می‌شود. تصمیمی که باعث خشم تل آویو شد.

قبل از بن‌اند‌جری، موسسه «ایر‌بی‌اند‌بی» که از شرکت‌های مشهور اجاره اتاق و خانه به مسافران است، در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد خانه‌های اجاره‌ای در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری را از فهرست خود حذف می‌کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.