پارلمان انگلیس در گزارشی تأکید کرد که تأخیر در اجرای قرنطینه به قیمت جان هزاران نفر تمام شد.

به گزارش جماران به نقل از  خبرگزاری آسوشیتید پرس،نخستین گزارش جامع پارلمان انگلیس در مورد همه‌گیری در این کشور گفته است تعلل و اهمال دولت در اعمال محدودیت‌های قرنطینه در روزهای آغاز شیوع بیماری کووید-۱۹ باعث شده تا هزاران نفر جان خود را از دست بدهند.

 این گزارش که توسط کمیته منصوب قانونگذاران  انگلیسی  تهیه شده تصریح می‌کند که تاخیر مرگبار در نتیجه آن ایجاد شده که مقامات دولت نتوانسته‌اند توصیه‌های مشاوران علمی را به سوال و چالش بکشند و «فکر جمعی» به سطح خطرناکی رسیده که باعث شده تا استراتژی‌های تهاجمی اعمال شده در شرق و جنوب شرق آسیا برای مقابله با بیماری به کناری گذاشته شوند.

نویسندگان این گزارش در بخش نتیجه‌گیری آورده‌اند تعلل در تصمیم‌گیری، مرگ غیرضروری هزاران نفر را در پی داشته است و تنها زمانی که سرویس خدمات بهداشتی  انگلیس به دلیل ازدیاد موارد ابتلا در آستانه فروپاشی قرار گرفته دولت «بوریس جانسون» دستور قرنطینه را در اواخر مارس ۲۰۲۰ صادر کرده است.

در گزارش مشترک نمایندگان با انتقاد از «انجام کند تست‌ها و عملکرد غالبا آشفته و مردد دولت»، قید شده است: «تصمیمات مربوط به قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی در هفته‌های اولیه همه‌گیری (و توصیه‌هایی که منجر به اتخاذ چنین تصمیم‌هایی شد) از مهمترین شکست‌هایی است که سرویس بهداشت عمومی  انگلیس تاکنون تجربه کرده است.»

نتایج تحقیقات این نهاد می‌افزاید استراتژی دولت در سه ماه اول بحران منعکس‌کننده توصیه‌های علمی رسمی بوده که تاکید داشتند با توجه به محدود بودن ظرفیت تست‌ها، سرایت گسترده بیماری اجتناب‌ناپذیر است. با توجه به اینکه در آن زمان هیچ چشم‌انداز فوری برای تولید واکسن وجود نداشت و این اعتقاد نیز حاکم بود که عموم مردم قرنطینه طولانی‌مدت را نمی‌پذیرند؛ در نتیجه دولت به جای تلاش برای متوقف کردن کامل این ویروس با قرنطینه تنها به دنبال مدیریت شیوع ویروس رفت.

«جرمی هانت» وزیر بهداشت سابق انگلیس  که اکنون ریاست کمیته بهداشت پارلمان را بر عهده دارد، در این باره گفت: «یک نظر گروهی وجود داشت که نحوه برخورد با همه‌گیری باید شبیه همه‌گیری آنفلوآنزا باشد. من هم که وزیر بهداشت بودم همینطور فکر می‌کردم.»

در گزارش مشترک کمیته‌های علوم و بهداشت مجلس عوام آمده است: «اگرچه دردناک است اما انگلیس باید ببیند چه درس‌هایی می‌تواند از علل اتفاق بیاموزد، به ویژه اگر بخواهیم اطمینان حاصل کنیم که دیگر چنین مواردی تکرار نمی‌شود.»

قانونگذاران گفته‌اند تحقیقات انجام گرفته برای فهم علل عملکرد بد بریتانیا در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر در دوره اولیه همه‌گیری طراحی شده است. بریتانیا با ثبت بیش از ۱۳۷ هزار مورد مرگ بر اثر بیماری کووید-۱۹ بالاترین آمار را در این زمینه در اروپا پس از روسیه دارد.

مقامات دولتی اما می‌گویند با اطلاعاتی که در زمان بحران در اختیار داشتند، هر آنچه در توانشان بوده انجام دادند. استیون بارکلی از وزرای کابینه در این باره گفت: «این یک همه‌گیری بی‌سابقه بود و ما خود در حال شناختن آن بودیم. چیزهایی وجود دارد که ما الان در مورد آن می‌دانیم، در حالی که در آن زمان نمی‌دانستیم.»

گزارش کمیته پارلمان در عین حال تمرکز اولیه دولت برای توسعه واکسن به عنوان راه خروج از همه‌گیری را مورد ستایش قرار داده و گفته است: «میلیون‌ها نفر در نتیجه تلاش‌های جهانی برای واکسیناسیون نجات یافته‌اند که انگلیس نقش مهمی در آن ایفا کرده است.»

واکسیناسیون سریع در انگلیس سبب شد تا تقریبا ۸۰ درصد از افراد بالای ۱۲ سال واکسینه شوند.

این گزارش که بالغ بر ۱۵۰ صفحه می‌شود شامل شهادت ۵۰ شاهد از جمله مقامات سابق دولت نظیر مت هنکاک وزیر بهداشت سابق است.

گزارش پارلمان در حالی منتشر می‌شود که بوریس جانسون وعده داده است تحقیقات رسمی در مورد واکنش دولت به شیوع ویروس کرونا از بهار آینده آغاز خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.