بحران زیردریایی های هسته ای استرالیا باعث تنش میان روابط فرانسه و انگلیس شد.

به گزارش جماران، دولت فرانسه در پی بحران اخیر با کانبرا، لندن و واشنگتن بر سر پیمان امنیتی «آکوس» که منجر به لغو قرارداد فروش زیردریایی‌های این کشور به استرالیا شد گفتگوهای دفاعی با انگلیس را به حال تعلیق درآورد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد که نشست برنامه‌ریزی شده میان« فلورانس پارلی» وزیر نیروهای مسلح فرانسه با همتای انگلیسی خود به همین دلیل لغو شده است.

این نشست که قرار بود در هفته جاری برگزار شود پس از آنکه استرالیا قرارداد ۵۶ میلیارد یورویی خرید ۱۲ زیردریایی‌ از فرانسه را به نفع توافقی امنیتی با ایالات متحده و انگلیس را پس‌گرفت از سوی پاریس لغو شد.

پاریس در نخستین واکنش به این توافق امنیتی موسوم به «آکوس» سفرای خود را از واشنگتن و کانبرا فراخواند و هشدار داد که بحران یاد شده بر ماهیت راهبرد دفاعی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو نیز سایه خواهند افکند.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه که پیمان «آکوس» را «خنجر از پشت» متحدان دیرین کشورش توصیف کرده بود روز یکشنبه در خصوص عدم فراخوانی سفیر کشورش از لندن گفته بود که نیازی به این کار نیست زیرا به گفته وی «پاریس با رویکرد فرصت‌طلبانه لندن به خوبی آشنا است و انگلیس دراین میان نقش چندان برجسته‌ای ندارد.»

این در حالیست که نخست وزیر انگلیس در تازه‌ترین اظهارات خود در خصوص بحران سیاسی-امنیتی ایجاد شده میان کشورش و فرانسه گفته است که برغم شرایط بوجود آمده «عشق لندن به پاریس از بین نرفتنی است.»

بوریس جانسون روز یکشنبه در جریان سفر به نیویورک به خبرنگارانی که داخل هواپیمای حامل وی بودند گفت: «انگلیس و فرانسه رابطه‌ای بسیار دوستانه و با اهمیت فوق‌العاده دارند.»

وی که در جریان این سفر قرار است ضمن حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز دیدار و گفتگو کند سپس افزود: «عشق ما به فرانسه از بین نرفتنی است.»

نخست وزیر انگلیس همچنین با اشاره به توافق امنیتی تازه کشورش با ایالات متحده و استرالیا تاکید کرد که این پیمان چیزی نیست که دیگران بویژه به گفته وی «دوستان فرانسوی» را نگران کند.

جو بایدن نیز چهارشنبه گذشته با اشاره به بحران به وجود آمده میان کشورش و فرانسه پس از توافق فروش زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا به استرالیا گفته بود که فرانسه همچنان یک شریک کلیدی و استراتژیک برای کشورش در منطقه اقیانوس‌های هند و آرام است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز شنبه ضمن یادآوری این سخنانِ جو بایدن بر اهمیت روابط با پاریس تاکید کرد و گفت: «فرانسه شریک حیاتی و قدیمی ما است و روابط با این کشور برای ما بسیار ارزشمند و مهم است.»

تلاش لندن و واشنگتن برای آرام کردن اوضاع و کاستن از خشم پاریس در حالی از ابتدای هفته جاری با سخنان جانسون و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آغاز شد که گابریل اتل، سخنگوی دولت فرانسه نیز روز یکشنبه اعلام کرد که رئیس جمهوری ایالات متحده خواستار گفتگو با امانوئل ماکرون شده و این ارتباط طی چند روز آینده به صورت تلفنی برقرار خواهد شد.

وی که با شبکه خبری «ب.اف.ام تِ. وِ» گفتگو می‌کرد در ادامه تاکید کرد که کشورش خواهان توضیحاتی از جانب متحدان غربی و انگلیسی در خصوص آنچه وی آنرا به «اعتماد شکنی عمده» تشبیه کرد، شده است.

سخنگوی دولت فرانسه همچنین ضمن اشاره به لزوم در نظر گرفتن غرامت‌های این عهده شکنی تصریح کرد که پاریس خواهان است که بداند متحدانش چگونه قرار است از این بحران خارج شوند.

ایالات متحده آمریکا، استرالیا و انگلیس هدف از عقد پیمان دفاعی «آکوس» را که زمینه لغو قرارداد فروش زیردریایی‌های فرانسه را فراهم کرد مقابله با چین و سیاست‌های توسعه‌طلبانه این کشور در اقیانوس آرام عنوان کرده‌‌‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.