احمد مسعود پسر شهید احمد شاه مسعود، مبارز خوشنام افغانستانی در حالی به مقاومت در برابر انحصارطلبی طالبان و خودسری های آنها ادامه می دهد که پیش از شروع حملات نیروهای طالب به او پیشنهاد پست و وزارت در دولت خودخوانده طالبان داده شده بود.

به گزارش جماران، شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که افغانستان طی ماه گذشته، همواره مورد توجه افکار عمومی بین المللی و همچنین کنشگران حقوق بشر در جهان بوده است. هرچند متاسفانه دولت های حاکم بر کشورها، تاکنون چندان تمایلی از خود برای کمک رسانی به مردم بداقبال این خطه از کره زمین نشان نداده اند.

 

n00141298-b

 

ولی تنها چند روز پس از اشغال ولایات افغانستان توسط طالبان، اخباری از تشکیل جبهه ای برای مقامت مردم این کشور در میان موجی از ناامیدی ها در رسانه ها منتشر شد.

 

1000x563_cmsv2_0712ad6e-5498-5baf-b2f2-b589be32d720-5993348

 

بنابر آنچه رسانه های محلی افغانستان و به دنبالش کاربران فضای مجازی منتشر کرده اند، پسر شهید احمد شاه مسعود، مبارز خوشنام افغانستانی پرچمدار مقاومت مردمی در برابر گروه تروریستی طالبان شده است. او که به گفته پیرمحمدملازهی به صورتی مخفیانه در حین فرآیند اشغال افغانستان وارد کشور شده و توسط حامیانش به پنجشیر منتقل شده است، امروز بارقه امید کسانی است که علاقه ای به تسلط طالبان بر کشورشان ندارند.

ایستادگی محکم این مبارز افغانستانی و نیروهایش باعث شده که تا این لحظه، طالبان نتواند علی رغم همه تجهیزات و نیرویی که در اختیار دارد پنجشیر را به تصرف خود درآورد.

 

photo_2021-09-05_13-29-45

 

احمد مسعود اما پیش از شروع جنگ با طالبان از آمریکا درخواست کمک نظامی کرده بود؛ درخواستی که با بی اعتنایی مقامات دولت آمریکا مواجه شد. در این میان، خبرهایی مبنی بر هشدار امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان منتشر شده است که در صورت وصل نشدن برق و آنتن مخابراتی ولایت پنجشیر، برق کل افغانستان را قطع خواهد کرد.

 

جنگ میان شیر دره پنجشیر و حامیانش با سپاهیان طالبان در حالی ادامه دارد که دختر احمد شاه مسعود نیز از مردان ولایات کابل و هرات و... خواسته است که سکوت خود را شکسته و وارد مبارزه با تروریست های طالبان شوند.

 

4by312f103c5d91wtdt_800C450

 

با این حال، به نظر می رسد که پرچم افغانستان هنوز در پنجشیر برافراشته است و طالبان نتوانسته پرچم خود را بر این ولایت تحمیل کند.

 

hqdefault (1)

 

طی مدت کوتاهی که از تسلط طالبان بر ولایات افغانستان می گذرد، اخبار متعددی از جنایات علیه هنرمندان، طنزپردازان، زنان و جوانان آن مرز و بوم شنیده شده که اغلب بدون برگزاری محکمه ای عادلانه و طی کردن روند دادرسی منصفانه بوده است.

احمد مسعود روز گذشته، در میان صدها اسیر طالبانی حاضر شد و اعلام کرد که این افراد می توانند تا هر زمان که بخواهند در پنجشیر بمانند و از زندگی توام با امنیت برخوردار باشند.

فرزند شیر دره پنجشیر در حالی به مقاومت در برابر انحصارطلبی طالبان و خودسری های آنها ادامه می دهد که پیش از شروع حملات نیروهای طالب به او پیشنهاد پست و وزارت در دولت خودخوانده طالبان داده شده بود.

 

photo_2021-09-05_16-58-32

 

به نظر می رسد که احمد مسعود راه سختی برای ادامه مبارزه خود در برابر تروریسم داشته باشد چرا که با کشته و اسیر شدن تعداد زیادی از نیروهای طالبان مشخص شد که حتی کماندوهای پاکستانی در کنار نیروهای القاعده و داعش به جنگ با پنجشیر آمده اند.

کاربران فضای مجازی در کشورهای افغانستان و ایران تاکنون اظهارنظرهای گوناگونی درباره احمد مسعود و یارانش داشته اند، اما تقریبا یک مفهوم را می توان از همه این نظرات برداشت کرد و آن اینکه «پنجشیر امروز نمادی برای رساندن صدای واقعی مردم افغانستان به دنیا شده است.» صدایی که از همه آزادی خواهان و مردم دنیا استمداد می طلبد.

گروهی از کاربران ایرانی نیز با با انتشار مطالبی در شبکه های اجتماعی با نیروهای مقاومت مردمی در پنجشیر ابراز همدردی کرده اند.

 

 

برجام22

 

کاربر دیگری با انتشار ویدئویی از یک کودک افغانستانی نوشت: تنها #پنجشیر نیست که چراغش روشن است نور امید در دل تک تک این کودکان و مردم #افغانستان همدل با #احمد_مسعود روشن است.

 

 

 

این روزها، همه نیروهای مسلح پنجشیر به همراه نظامیان تسلیم نشده به طالبان و داوطلبان دلیر دیگر از جای جای کشور افغانستان به کمک احمد مسعود آمده اند تا نگذارند، کشورشان به دست متحجرین خشونت گرا بیفتد.

با اینکه خبرهای ضدونقیضی از وضعیت جنگی در پنجشیر به گوش می رسد، اما به نظر نمی رسد که طالبان بتواند به راحتی این ولایت زیبا را به تسلط خود درآورد.

شب گذشته، نیروهای طالبان در کابل برای القاء پیروزی در برابر پنجشیر، اقدام به شلیک تیرهای هوایی کردند که به موجب آن به گفته برخی منابع محلی سه شهروند افغان کشته و عده ای نیز مجروح شدند.

 

aHR0cDovL2FmdGFibmV3cy5pci8vZmlsZXMvZmEvbmV3cy8xNDAwLzYvMTMvNjY3MDk1XzEwNi5qcGc_

این نخستین بار نیست که نیروهای طالبان اقدام به کشتار مردم بی گناه می کنند. همزمان در گوشه ای دیگر از کابل، خبرهایی از ضرب و شتم شدید زنان و دخترانی منتشر می شود که در تجمعی صلح آمیز خواهان حضور زنان در دولت آینده افغانستان شده بودند. به گفته برخی شاهدان عینی، نیروهای طالبان با حمله به زنان تظاهرکننده، عده ای را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

ساعاتی قبل گروهی از مبارزان دره پنجشیر خبر دادند که روستای پریان که پیشتر به تصرف طالبان درآمده بود، مجددا به دست نیروهای مقاومت مردمی افتاده و نیروهای طالب تلفات سنگینی در آنجا متحمل شده اند.

 

photo_2021-09-04_22-08-33

 

در حالی که شبکه هایی نظیر بی بی سی مدام از پیشروی طالبان در پنجشیر خبر می زنند و حتی مدعی حضور طالبان در ولسوالی آنابه شده اند، بازدید احمد مسعود از این شهر نشان می دهد که نباید فریب برخی خبرسازی ها را خورد.

احمد مسعود نیز در بخشی از آخرین بیانیه خود خطاب به مردم افغانستان گفت: «شکست تنها وقتی اتفاق می افتد که از مبارزه بر حق خویش دست بکشید و خسته شوید.»

 

 

بهترین خاطره احمد مسعود از پدرش احمد شاه مسعود در دوران جنگ

روزی که احمد شاه مسعود به پسرش گفت باید گلستان سعدی را حتما بخواند

حجم ویدیو: 1.08M | مدت زمان ویدیو: 00:02:00
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.