طالبان از آمریکا خواست نیروهای خود را تا قبل از 11 سپتامبر از افغانستان خارج کرد.

به گزارش جماران به نقل از اسکای نیوز، یکی از مقامات بلندپایه گروه طالبان از آمریکا خواست که فرایند خروج نیروهایش از افغانستان را تا 11 سپتامبر آینده تکمیل کند.

این مقام طالبانی تأکید کرد که گروه طالبان به حمله نکردن به نیروهایی که خارج می شوند، پایبند است.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان امروز سه شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت که آنها (آمریکایی ها) اعلام کردند که نیروهای خود را  تا قبل از 11 سپتامبر از افغانستان خارج می کنند،بنابراین باید همه نیروهای خود را خارج کنند و طالبان نیز به آنها حمله نمی کند.

شاهین افزود که همه رهبران جهان باید به خواسته های ملت افغانستان احترام بگذارند و به آنها در بازسازی کشورشان کمک کنند.

در همین حال، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۵۰۰ نظامی آمریکایی در فرودگاه کابل حضور دارند، مدعی شد این کشور می‌تواند روزانه ۵ هزار تا ۹ هزار نفر را از افغانستان خارج کند.

در ادامه بهانه‌تراشی مسئولان آمریکا و توجیه آشوبی که با خروج بی‌برنامه و عجولانه در افغانستان ایجاد کردند، وزارت دفاع آمریکا از تعهد واشنگتن به خروج از افغانستان گفت.

سخنگوی پنتاگون امروز (سه‌شنبه) در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» توضیح داد: «واشنگتن متعهد به خروج از افغانستان است. ما به کار خود برای تخلیه هر چه بیشتر آمریکایی‌ها و همکاران افغان در هفته‌های آینده ادامه خواهیم داد».

وی تصریح کرد: «ما برای حفظ امنیت در فرودگاه کابل تلاش می‌کنیم و ۳۵۰۰ نظامی [آمریکایی] در آنجا حضور دارند».

این مقام وزارت دفاع آمریکا با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرده‌اند، اظهار داشت: «ما فکر می‌کنیم که بتوانیم روزانه ۵ هزار تا ۹ هزار نفر را از کابل خارج کنیم».

پیش از این، «برِت برون» مشاور امور تعاملات جهانی دولت پیشین دموکرات آمریکا به «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی این کشور توصیه کرد، «جیک سالیوان» را به دلیل بی‌کفایتی در اداره امور خارجی از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخراج کند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

در تحولی دیگر، یکی از مقامات ارشد پنتاگون روز دوشنبه اذعان کرد هیچ اطلاعاتی در مورد برنامه‌ای برای دور نگه داشتن تسلیحات، خودروها، هواپیماها و سایر ادوات جنگی آمریکایی از دست نیروهای طالبان ندارند.

هنک تیلور، ژنرال ارتش در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید «آیا ایالات متحده برنامه‌ای برای جلوگیری از دستیابی طالبان به تجهیزات نظامی این کشور دارد» گفت که اطلاعاتی در این باره ندارد.

خبرنگار از او پرسید: «بنابراین هیچ اقدامی از سوی آمریکا برای جلوگیری از این کار یا از بین بردن تجهیزات انجام نمی‌شود؟» تیلور گفت: «پاسخی برای این سوال ندارم.»

طالبان از زمان آغاز آخرین عملیات خود در سراسر افغانستان، ویدئوهای تبلیغاتی از نیروهای خود منتشر کرد که نشان می‌داد آنها هاموی آمریکایی (خودروی چند منظوره با قابلیت تحرک بالا)، تانک‌ها و سلاح‌ها دیگر را از نیروهای افغان مصادره کردند.

یکی از فرماندهان طالبان نیز ماه گذشته به اسکای نیوز گفت که نیروهایش یک انبار با ۷۰ قبضه اسلحه تک تیرانداز، ۹۰۰ اسلحه، ۳۰ دستگاه هاموی، ۲۰ وانت و ۱۵ خودروی زرهی را ضبط کرده‌اند. در همان گزارش شبه نظامیان یک کانتینر مملو از تلفن‌های ماهواره‌ای، نارنجک و خمپاره را در اختیار داشتند که برچسب‌های روی آن‌ها نوشته بود: «اموال دولت ایالات متحده»

طالبان در اواخر هفته گذشته نیز هلی‌کوپترهای نظامی را در فرودگاه قندهار نشان داد که ساخت ایالات متحده بودند.

نیروهای امنیتی افغانستان در طول دو دهه با هزینه‌ ۸۳ میلیارد دلاری تجهیز و آموزش دیدند اما به نظر می‌رسد که این سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در نهایت به نفع طالبان تمام شد. آن‌ها نه تنها قدرت سیاسی بلکه تجهیزات نظامی آمریکایی را نیز در اختیار گرفتند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دفاعی آمریکایی میزان تجهیزاتی که طالبان در اختیار گرفته‌اند بسیار زیاد است.

جان کربی، سخنگوی ارشد وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه با اشاره به اینکه با پول نمی‌توان اراده خرید، افزود: «شما نمی‌توانید رهبری را خریداری کنید. انگیزه و اراده هم با پول و تجهیزات به دست نمی‌آیند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.