شواهد آزمایشگاهی نشان می‌دهند که تزریق یک دُز واکسن به افرادی که قبلا به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند باعث می‌شود بتوانند در مقابل گویه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا بهتر مقاومت کنند.

به گزارش جماران،مطالعات تازه نشان می‌دهد دریافت واکسن در میان افراد بهبود یافته بیماری کووید-۱۹، ایمنی بدن آنان را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، سی‌دی‌سی، گفته است شواهد آزمایشگاهی به طور فزاینده‌ای نشان می‌دهند که تزریق یک دُز واکسن به افرادی که قبلا به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند تاثیر چشمگیری در افزایش شمار سلول‌های ایمنی بدن آنان دارد و باعث می‌شود بتوانند در مقابل گویه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا بهتر مقاومت کنند.

دکتر «روشل والنسکی» رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌های آمریکا، می‌گوید: «اگر قبلا به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید، لطفا واکسن بزنید. دریافت واکسن بهترین راه برای محافظت از شما و اطرافیان‌تان است، به ویژه که نوع مسری‌تر دلتا در سراسر کشور شیوع یافته است.»

پیشتر یک نظرسنجی که توسط موسسه «گالوپ» انجام شده بود نشان می‌داد یکی از دلایل اصلی آمریکایی‌ها برای عدم شرکت در برنامه واکسیناسیون این است که اعتقاد دارند چون قبلا یک بار ویروس را گرفته‌اند، پس در مقابل ابتلای مجدد آن مصون هستند.

مسئولان آمریکایی می‌گویند هرچند واکسن‌ها نمی‌توانند به طور ۱۰۰ درصد مانع از انتقال بیماری شوند، با این حال در ایجاد یک لایه دفاعی قوی در بدن نقش دارند به نحوی که فرد را به طرز مطلوبی از بستری و مرگ در صورت ابتلا به سویه دلتا محافظت می‌کنند.

پیشتر اثبات شده بود که بیماران کووید-۱۹ پس از بهبودی تا حد قابل توجهی در مقابل سویه‌های جدید ویروس مصون هستند، با این حال آزمایش‌ها نشان می‌دهد میزان این ایمنی در مقابل انواع تهاجمی ویروس همچون نوع دلتا پایین‌تر از بقیه انواع ویروس است.

در آزمایش جدید محققان ۲۴۶ نفر را که در ماه مه یا ژوئن امسال مبتلا شده بودند با ۴۹۲ بهبود یافته از اکتبر و دسامبر سال پیش مقایسه کردند. نتایج نشان داد آن دسته از بهبودیافتگانی که واکسن دریافت نکرده بودند، نسبت به بهبودیافتگانی که واکسن زده بودند بیشتر در معرض ابتلای مجدد قرار داشتند.

به گزارش یورونیوز، هرچند هنوز اطلاعات کمی در مورد نوع دلتای ویروس کرونا وجود دارد، با این حال مقامات بهداشتی آمریکا به داده‌های جمع‌آوری‌شده اولیه از انگلیس استناد می‌کنند که نشان می‌دهد خطر ابتلا به نوع دلتا از خطر ابتلا به نوع آلفا در بیمارانی که شش ماه از زمان ابتلای نخستین‌شان گذشته است، بیشتر است.

«آنتونی فائوچی» مقام ارشد سازمان کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌ها در آمریکا، می‌گوید بدون شک تزریق واکسن در کسانی که یک بار مبتلا شده‌اند، موثر است چرا که «نه تنها در برابر خود ویروس، بلکه در برابر سویه‌های مختلف آن نیز افراد را حفاظت می‌کند».

میزان ایمنی تشکیل شده در بدن افراد بعد از ابتلا متفاوت است و از همین رو مقامات بهداشتی ایالات متحده می‌گویند واکسیناسیون یک گزینه قابل اتکا برای مقابله با شیوع بیشتر این بیماری در سطح جامعه است.

هرچند به طور عمومی بدن افراد تا ۶ ماه پس از ابتلا نسبت به ویروس مقاوم است، با این حال یک تحقیق انجام شده در دانشگاه «راش» آمریکا نشان می‌دهد از هر ۲۹ نفری که به بیماری مبتلا شده‌اند، ۴ نفر تا قبل از دریافت واکسن هیچگونه آنتی‌بادی در بدن خود نداشته‌اند.

 

اعتراض به گواهی سلامت در فرانسه

هزاران نفر روز شنبه برای چهارمین هفته پیاپی در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه علیه اجباری شدن ارائه «گواهی بهداشتی» برای ورود به اماکن عمومی تظاهرات کردند.

شرکت کنندگان همچنین شعارهایی علیه «محدودیت آزادی های فردی» سر دادند. تظاهرات روز شنبه در حالی برگزار شد که شورای قانون اساسی فرانسه دو روز پیش اکثر مفاد مصوبه جدید پارلمان این کشور برای مقابله با شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را تائید کرده بود.

تصمیم شورای قانون اساسی فرانسه به این معنا است که شهروندان این کشور از روز دوشنبه برای ورود به کافه ها، رستوران ها و در برخی موارد بیمارستان ها باید «گواهی بهداشتی» معتبر ارائه کنند. «گواهی بهداشتی» آن دسته از شهروندان که در برابر بیماری «کووید ۱۹» واکسینه شده اند، نتیجه تست کرونای آنها طی ۴۸ گذشته منفی بوده است و یا پس از ابتلا به این ویروس طی شش ماه گذشته بهبود یافته اند، معتبر خواهد بود.

ارائه «گواهی بهداشتی» معتبر پیش از این برای ورود به سالن های سینما و کنسرت و دیگر رویدادهای فرهنگی با شرکت بیش از ۵۰ نفر اجباری شده بود.

بسیاری از معترضان به اجباری شدن ارائه «گواهی بهداشتی» برای ورود به اماکن عمومی بر این باور هستند که دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در عمل با این تصمیم واکسیناسیون در برابر بیماری «کووید ۱۹» را اجباری کرده است.

از سوی دیگر بنا به مصوبه پارلمان فرانسه واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا برای کادر بهداشتی و درمانی این کشور اجباری شده است. تصمیمی که اعتراض بسیاری از کارکنان این بخش را برانگیخته است.

با این حال نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثر شهروندان فرانسه از ارائه «گواهی بهداشتی» معتبر برای ورود به اماکن عمومی حمایت می کنند. مقامات دولت فرانسه طی هفته های اخیر تاکید کرده اند که تنها راه جلوگیری از وضع مجدد محدودیت ها مانند منع رفت و آمد شبانه یا قرنطینه سراسری در این کشور استفاده از «گواهی بهداشتی» معتبر از سوی شهروندان است.

تاکنون بیش از ۳۶ میلیون نفر از فرانسوی ها (معادل ۵۴ درصد کل جمعیت) به طور کامل در برابر بیماری «کووید ۱۹» واکسینه شده اند. این در حالی است که آمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در فرانسه سیر صعودی پیدا کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.