همزمانی ورود سه زیردریایی هسته ای روسیه به تمرینات بالتیک و ناتو در دریای سیاه خطر بروز احتمالی جنگ جهانی سوم را نباید نادیده گرفت.

به گزارش جماران، «ایموژن برودیک» روزنامه نگار روزنامه «سان» انگلیس خطر جنگ جهانی سوم را به دلیل ورود سه زیردریایی هسته ای روسیه به تمرینات بالتیک و ناتو در دریای سیاه مورد ارزیابی قرار داد و نوشت: باید نسبت به خطر بروز جنگ جهانی سوم محتاط بود، زیرا زیردریایی های هسته ای روسیه در دریای بالتیک و یک ناوچه آمریکایی در دریای سیاه دیده شده اند.

اخیراً زیردریایی های هسته ای روسی «اورل»، «کنیاز ولادیمیر» و «وپر» برای شرکت در رژه اصلی نیروی دریایی در سن پترزبورگ وارد دریای بالتیک شدند. این نکته را نباید نادیده گرفت که برای اولین بار سه زیردریایی هسته ای روسیه همزمان در بالتیک حضور خواهند داشت و چنین اقدامی با هدف نشان دادن قدرت روسیه انجام می شود.

همزمان، کشتی جنگی آمریکایی «یوما» وارد دریای سیاه شده و به تمرینات نظامی چند ملیتی پیوسته است؛ جایی که علاوه بر آمریکا،  دیگر کشورها هم حضور دارند.

 

مانور دریایی با 33 کشور

 

طبق گزارش راشاتودی، کشتی آمریکایی با 32 کشور از جمله اوکراین، انگلیس، فرانسه، لهستان، جورجیا، سنگال، کره جنوبی، پاکستان، ژاپن و مراکش در رزمایش موسوم به «نسیم دریا» شرکت خواهد کرد.

فرماندهان ارتش آمریکا گفتند این مانورها «مناطق جنگی متعدد از جمله مانور زمینی، عملیات غواصی، عملیات مهار دریایی، دفاع هوایی، ادغام عملیات ویژه، جنگ ضد زیردریایی و عملیات جستجو و نجات» را شامل می شود.

طبق گزارش ها، در حالی که هر دو کشور در اقیانوس ها سرگردان هستند، مسکو گفت که مانورهای نظامی در دریای سیاه یک خطر واقعی برای تشدید احتمالی تنش های نظامی است.

زیردریایی های روسی در دریای بالتیک قرار است در تاریخ 25 ژوئیه در یک رزمایش دریایی در سن پترزبورگ شرکت کنند.

«های ساتون» تحلیلگر دفاعی به روزنامه دیلی تلگراف گفت: «روسیه چندین سال است که زیردریایی های هسته ای را به رژه نیروی دریایی در سن پترزبورگ می فرستد، اما این اولین بار است که سه زیردریایی ارسال می شود. آنها تنها زیردریایی های هسته ای در بالتیک هستند. این اعزام ها به عنوان قدرت نمایشی برای مخاطبان داخلی و خارجی است. ناتو و کشورهای بالتیک غیرمتعهد احتمالاً این زیردریایی ها را زیرنظر خواهند داشت.»

 

رویارویی در دریای سیاه و شلیک روس ها به کشتی جنگی انگلیسی

 

این تنها دو هفته پس از آن رخ داد که قایق گارد ساحلی روسیه در یک رویارویی در دریای سیاه به کشتی جنگی انگلیس شلیک کرد.

و به نشانه افزایش تنش ها، روسیه روز چهارشنبه پس از مشاهده هواپیمای جاسوسی آمریکا، هواپیماهای جنگنده را بر فراز دریای سیاه مستقر کرد.

روسیه ادعا می کند که دو جنگنده Su-30 از ورود هواپیمای گشت ضد زیردریایی بوئینگ «پوسیدون پی 8» نیروی دریایی آمریکا به حریم هوایی خود جلوگیری کرده اند.

ویدئویی منتشر شد که ایستگاه هوایی را نشان می دهد، اما مکان دقیق آن اعلام نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.